Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015
ΤΑ ΠΑΘΗ ΣΤΟΥΣ ΣΤΩΙΚΟΥΣ
Σύμφωνα
με τους Στωικούς τα βασικά πάθη της ψυχής είναι τέσσερα:
λύπη (ή
πόνος)
φόβος
επιθυμία
ηδονή
(ως αυτοσκοπός)
Αυτά θα
πρέπει να αποφεύγονται από τους ανθρώπους που θέλουν ειλικρινά να ζουν σύμφωνα
με τη φύση τους, το «ζην κατά φύσιν», γιατί, χωρίς να το καταλαβαίνουν,
οδηγούνται σε εκφράσεις και αντιδράσεις για τις οποίες δεν συμφωνεί ο βαθύτερος
εαυτός τους, (το Ηγεμονικό των Στωικών), με αποτέλεσμα κάποια στιγμή να
μετανιώνουν και να αισθάνονται άσχημα γι’ αυτές τις πράξεις τους.
Εξ
αυτών, η έντονη και δεσμευτική επιθυμία και ο φόβος (κάποιου δηλαδή προσώπου ή
πράγματος που θεωρούμε καλό, δηλαδή ωφέλιμο ή κακό δηλαδή βλαβερό), είναι
πρωτογενή, ενώ η ηδονή (που προέρχεται από την απόκτηση του επιθυμητού) και η
λύπη ή πόνος (που αποτελεί το αντίθετο της ηδονής και προέρχεται από την
αντιμετώπιση κάποιου εξωτερικού φοβικού αντικειμένου, σκέψης ή αισθήματος), χαρακτηρίζονται
ως δευτερογενή.
Επίσης,
η επιθυμία και η ηδονή χαρακτηρίζονται από τους Στωικούς ως αγαθά (πάθη), ενώ
οφόβος και ο πόνος ως δεινά ή κακά (πάθη).
Για να
αντιμετωπίσουμε και να ελέγξουμε ένα πάθος, θα πρέπει να αναχθούμε στο
πρωτογενές επίπεδο έκφρασής του (επιθυμία ή φόβος κάποιου προσώπου ή πράγματος)
και να ελεγχθεί συνειδητά (λογικά) εάν είναι πράγματι ωφέλιμο ή βλαβερό για
εμάς.
Π.χ.
επιθυμώ σφόδρα (είμαι ερωτευμένος) να παντρευτώ κάποια για την οποία μου λένε
φίλοι ότι είναι ψυχικά άρρωστη ή εξαρτημένη σε τοξικές ουσίες. Εγώ όμως δεν
τους ακούω και κάνω αυτό που μου αρέσει (μένω στην ηδονή αποφεύγοντας τον
πόνο…)
Τα
παραπάνω επιγράφονται συνοπτικά από τους Στωικούς με ένα τρίλεξο:
εμπάθεια-απάθεια-ευπάθεια.
Αυτό
θέλει να πει ότι ο άνθρωπος που σκοπεύει συνειδητά και έμπρακτα τη μη
περιστασιακή ευδαιμονία στη ζωή του, πρέπει να αποφεύγει στις εκφράσεις του τις
ακρότητες της εμπάθειας (με την έννοια του έντονου και ανεξέλεγκτου πάθους, το
οποίο μορφοποιείται ως έντονη ενεργητικότητα και επιθετικότητα προς τα έξω) και
της ευπάθειας (με την έννοια του έντονου και ανεξέλεγκτου πάθους, το οποίο
μορφοποιείται ως έντονη παθητικότητα και επιθετικότητα προς τα μέσα), και να
προσπαθεί να μένει στην ενδιάμεση θέση, της απάθειας…
Το «ομολογουμένως
τη φύσει ζην», λοιπόν, που υπαγορεύει στον άνθρωπο τι πρέπει να πράξει ώστε να
εξασφαλίσει την ευτυχία, ισοδυναμεί προς το «ομολογουμένως τω λόγω ζην». Η αρετή
και η ευδαιμονία μας, στην οποία μπορούμε να φτάσομε μέσω της αρετής,
εξαρτώνται, σε τελευταία ανάλυση, από εμάς τους ίδιους, από την λογική φύση μας.
Από την τροχιά μας αυτή προς την αρετή και την ευδαιμονία μας απομακρύνουν τα
πάθη μας, τα οποία, αναστατώνοντας την ψυχή μας. δεν μας επιτρέπουν να κρίνομε
σωστά, σύμφωνα με τους κανόνες του λόγου.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
▼
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
-
▼
Νοεμβρίου
(44)
- Ο «ΥΜΝΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΟΥ ΦΡΕΝΤΕΡΙΚ ΜΙΣΤΡΑΛ
- ΟΜΗΡΟΣ - Η ΠΥΛΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, Η ΑΚΕΝΩΤΗ ΠΗΓΗ ΤΗΣ...
- ΤΑ ΠΑΘΗ ΣΤΟΥΣ ΣΤΩΙΚΟΥΣ
- ΚΥΠΡΙΑ ΕΠΗ – ΗΡΟΔΟΤΟΣ
- ...ΤΟΤΕΣ ΕΧΟΥΜΕ ΝΙΚΗΣΕΙ ΤΟΝ ΦΟΒΕΡΟ ΚΥΚΛΩΠΑ ΚΑΙ ΤΗΝ...
- ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ΧΕΙΡΩΝ - ΜΕΤΑΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΣΕ ΔΥΝΑΜ...
- ΜΕΛΑΙΝΑ ΧΟΛΗ - ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ
- ΡΕΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ: ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΝΟ ΝΕΩΝ
- «Ο ΕΝ ΤΗ ΛΕΞΕΙ ΛΟΓΟΣ» ΤΗΣ Α. ΤΖΙΡΟΠΟΥΛΟΥ – ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
- ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑΣ, Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ...
- «O ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ»
- ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΒΙΒΛΙΟ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;
- ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
- ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ, ΕΔΩΣΑΝ ΓΝΩΣΗ και ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
- Απονομή HOMO HELLENICUS στη SIMONE LE BARON: 16 Οκ...
- Η ΔΥΣΗ ΤΩΝ ΠΛΕΙΑΔΩΝ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
- «ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΔΕΙΞΕΙ ΤΟΝ ΔΡΟΜ...
- ΑΡΧΑΙΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ – ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ...
- ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ: Ο ΣΤΩΙΚΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ
- «…ψεύτικα ήσαν τα μηνύματα ή δεν τ’ ακούσαμε, ή δε...
- «Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΤΑΝ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙ...
- ΠΑΝ ΕΦ᾽ Ω ΤΙΣ ΑΓΑΛΛΕΤΑΙ ΚΑΙ ΧΑΙΡΕΙ - ΠΡΟΚΛΟΣ: «ΤΟ...
- ΧΩΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ
- «Οι χωρικοί, όσοι μη θεοφοβούμενοι, δεν επίστευον ...
- ΠΕΡΙ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ ΤΗΣ, ΑΠΟ ΤΟ «ΦΑΙΔΩΝ» ...
- Η ΕΠΙΔΗΜΙΑ ΧΟΛΕΡΑΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΘΕΡΙΣΕ 3.000 ΑΤΟΜΑ Κ...
- O ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΓΛΥΠΤΗΣ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΕΥΦΡΑΝΩΡ, (-370, -...
- ΟΙ ΑΙΓΥΠΤΙΟΙ, ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥΣ - ΟΙ ΓΕΝ...
- ΚΡΗΤΗ ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕΣΑ ΣΟΥ - "Crete the island inside ...
- ΤΟ ΜΑΓΕΥΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΜΙΑΣ ΛΕΗΛΑΣΙΑΣ
- Η ΕΛΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΔΩ
- Η ΜΟΙΡΑ ΚΑΙ Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
- 31ος ΓΥΡΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΣΕΡΡΩΝ – ΚΥΡΙΑΚΗ 22 ΝΟΕ...
- Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΑΝΑΤΡΟΦΗΣ
- ΠΙΝΔΟΣ: Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΗ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΤΑ "ΣΥ...
- ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Η ΤΗΛΕΜΕΤΑΦΟΡΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝ...
- ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΟΥΨΑΛΑΣ: ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΡΙΝ 5000 ΧΡΟΝΙΑ ΔΙΔ...
- Στα κύματα (Εκείνο το καλοκαίρι) - Γ. Σπανός
- ΟΡΦΕΩΣ ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΑ
- Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΛΩΤΟΦΑΓΩΝ
- Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ 10 «ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ» ...
- ΤΑ ΑΕΤΩΜΑΤΑ, ΟΙ ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΕΣ
- ΠΟΙΟΙ ΒΑΝΔΑΛΙΣΑΝ ΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
- ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ - ΓΙΑΤΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΤΟΝ ...
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου