Πρόσωπα του διαλόγου, ο Σωκράτης και οι μαθητές του Κέβης, Σιμμίας
(Πυθαγόρειοι από την Θήβα), Κρίτων, συνομήλικος του Σωκράτη πολύ εύπορος,
Φαίδων από την Ηλεία, η Ξανθίππη η γυναίκα του Σωκράτη. Ο Απολλόδωρος, ο Δήμιος
που έδωσε το κώνειο και ο υπηρέτης βουβά πρόσωπα στον διάλογο.
Ο
Σωκράτης απευθύνεται στον Σιμμία και τον ρωτάει αν δεχόμαστε ότι υπάρχει η
δικαιοσύνη, η ομορφιά και το κάλλος,
«Ναι»
απαντάει ο Σιμμίας,
«Όμως
έχεις δει με τα μάτια σου δηλ. με τις σωματικές σου αισθήσεις όλα αυτά;» ρωτά ο
Σωκράτης,
«Όχι
ποτέ» απαντά ο Σιμμίας
«Ώστε
λοιπόν όποιος προσεγγίσει όλα αυτά μέσω της νοήσεως, μπορεί να φτάσει στο κάθε
τι, χωρίς να βάζει την οπτική εντύπωση ή άλλη σωματική αίσθηση στην σκέψη, αλλά
με απόλυτη ειλικρίνεια προσπαθεί να προσεγγίσει την πραγματικότητα και την
αλήθεια, και την πραγματική ουσία των όντων.»,
«Πράγματι
έτσι είναι» Λέει ο Σιμμίας,
«Το
σώμα μας οδηγεί σε αμέτρητες ασχολίες, όπως το να πρέπει να σπαταλήσουμε χρόνο
για να βρούμε τροφή, αν μας χτυπήσει αρρώστια το πώς θα την απομακρύνουμε, οι
επιθυμίες, οι φόβοι, οι διάφορες ψευδαισθήσεις γίνονται εμπόδια στο κυνήγι της
εξέλιξης, και τους πολέμους δεν τους προκαλεί τίποτε άλλο από το σώμα και οι
επιθυμίες του κι έτσι δεν έχουμε καιρό για να φιλοσοφήσουμε.»
Και
συνεχίζει λέγοντας «Όσο θα είμαστε στην εδώ ζωή, θα πλησιάζουμε κατά το δυνατόν
την γνώση αν δεν ζούμε προσκολλημένοι στο σώμα, να παραμένουμε καθαροί μέχρι
που οι θεοί μας απαλλάξουν από αυτό, και όταν απαλλαγούμε από αυτό και την
ανικανότητα και τον περιορισμό που μας δίνει, θα βρεθούμε μαζί με τέτοιες
αλήθειες, και μόνοι μας θα γνωρίσουμε όλη την αντικειμενική πραγματικότητα. Και
ίσως είναι αλήθεια το ότι δεν είναι θεμιτό το μη καθαρό να αγγίζει το καθαρό.»
Εμβαθύνοντας
στις ιδιότητες του φιλοσόφου ο Σωκράτης παρατηρεί ότι όλοι, εκτός των
φιλοσόφων, θεωρούν τον θάνατο μέγιστο κακό, αυτό σημαίνει ότι αυτοί (σε
αντίθεση με τους φιλοσόφους) δείχνουν ανδρεία για να μην τους τύχει αυτό το
κακό, δηλ. ο θάνατος. Μα δεν είναι παράξενο να είναι κανείς ανδρείος από φόβο
και δειλία προς τον θάνατο;
Απευθυνόμενος
στον Σιμμία λέει πως η σωφροσύνη, η δικαιοσύνη και η ανδρεία είναι μέσο
κάθαρσης, και ότι αυτοί που καθιέρωσαν τα αρχέγονα μυστήρια (Ελευσίνια κτλ) μας
υποδεικνύουν από παλιά, ότι όποιος φτάσει στον Άδη αμύητος στα Μυστήρια και
αμέτοχος στις τελετές, «θα κείτεται μέσα στην λάσπη του Άδη», ενώ αυτός που
έχει καθαρίσει και εξαγνίσει την ψυχή του θα κατοικήσει με τους θεούς.
Ο Κέβης
αναρωτιέται, όταν κάποιος πεθάνει, επομένως η ψυχή αποκολληθεί από το σώμα,
μήπως η ψυχή βγει σαν αέρας ή καπνός και σκορπίσει και πουθενά πια δεν θα
βρίσκεται πια; Γιατί αν δεν συμβαίνει αυτό και κάπου πάει και υπάρχει, είναι
καλό, αλλά έτσι είναι ή όχι;
Ο
Σωκράτης ξεκινάει την σκέψη του με τα εξής λόγια προς τον Κέβη: «Ας μελετήσουμε
τα πράγματα κάπως έτσι, κατά πόσον υπάρχουν ψυχές πεθαμένων στον Άδη ή όχι. Από
την μια υπάρχουν στην μνήμη μας από παλιά (Ορφικοί, Πυθαγόρειοι) ότι υπάρχουν
εκεί οι ψυχές, όταν φτάσουν από εδώ, και πάλι εδώ έρχονται και παίρνουν
υπόσταση από τους νεκρούς (Μετενσάρκωση). Αν ισχύει αυτό, το ότι δηλαδή από
τους νεκρούς ξαναγίνονται οι ζωντανοί, σημαίνει ότι οι ψυχές βρίσκονται εκεί.
Αν όμως δεν ισχύει αυτό θα πρέπει να πρέπει να ψάξουμε να βρούμε την
πραγματικότητα.
Εφόσον
ο Σωκράτης χρησιμοποιεί την μαιευτική μέθοδο με επιτυχία, σημαίνει ότι ο
μαθητής θυμάται και απαντά μέσω της ανάμνησης, άρα τα γνώριζε προηγουμένως, άρα
κάπου ήταν προηγουμένως η ψυχή μας.
Στην
συνέχεια ο Σωκράτης περνάει βαθύτερα στον ανθρώπινο νου και κατ επέκταση στην
ανθρώπινη ψυχολογία (!) και παρατηρεί ότι αυτή η ανάμνηση λειτουργεί και
αντίθετα, δηλαδή αν δούμε έναν πίνακα ζωγραφικής που απεικονίζει ένα άλογο το
μυαλό μας θα ανατρέξει σε κάποιον άνθρωπο πχ παππού μας που είχε άλογο όταν
εμείς ήμασταν μικροί και το έχουμε μέσα μας σαν ανάμνηση. Είναι δυνατόν να
βλέπουμε ένα άλογο και να σκεπτόμαστε έναν άνθρωπο; Άρα η ανάμνηση γίνεται από
όμοια πράγματα ή και από ανόμοια.
Ο
Σωκράτης συνεχίζει να βαθαίνει το ερευνητικό του ταξίδι στον ανθρώπινο νου και
παρατηρεί ότι έχοντας την ανάμνηση ομοίων, κατ ανάγκη ο νους μας συγκρίνει
ομοιότητες και ανομοιότητες, άρα σε κάποιο σημείο του εγκεφάλου υπάρχει το
σημείο που κάνει το «μέτρημα» ή αλλιώς τον «υπολογισμό» για να αποδώσει
«αίσθηση ίσου-ισορροπίας» (κατ επέκταση του άνισου δηλ. μεγαλύτερου και
μικρότερου) [σημείωση
σκεφτείτε ανάλογα: σχέση hardware, CPU και software]
Τα
αισθητήρια (όραση, ακοή, αφή κτλ) απλά και μόνο στέλνουν το σήμα στον εγκέφαλο
με τα δεδομένα, ο εγκέφαλος είναι αυτός που τα επεξεργάζεται. Ο «υπολογισμός»
γίνεται μέσω της «αίσθησης του
ίσου-ισορροπίας» [σημείωση:
σαν το DVD (optical driver) που «διαβάζει» και στέλνει τα δεδομένα στον
επεξεργαστή για calculations για να φτάσουμε σε κάποιο αποτέλεσμα κάποιας
εφαρμογής].
Καταλήγει
ο Σωκράτης στο συμπέρασμα ότι η ψυχή πριν γεννηθούμε έχει ήδη στην διάθεση της
αυτό που λέγεται «μέτρηση – αίσθηση του ίσου», και εφόσον οι αισθήσεις μας (που
αποκτήσαμε μετά την γέννηση μας) δεν μετρούν αυτές το ίσο, απλά αυτές
μεταφέρουν τα δεδομένα στον εγκέφαλο για να τις μετρήσει αυτός, από πού έμαθε ο
εγκέφαλος να μετράει;;;;
Άρα
πριν αρχίσουμε να βλέπουμε και να ακούμε, έπρεπε από κάπου αλλού να έχουμε
αποκτήσει της γνώση της ισότητος.
Στην
ανάμνηση στηρίζεται η μαιευτική μέθοδος. Μέσω αυτής της μεθόδου ο Σωκράτης
«ξεγεννάει» τις ήδη υπάρχουσες ιδέες – γνώσεις, αναδύονας τις από το υποσυνείδητο
στο συνειδητό.
Ψυχή
(άυλο) = αόρατη = νοητό = εξέλιξη προς το θείον. Το
μέσον είναι η φιλοσοφία.
Σώμα
(ύλη) = ορατό = αισθητό = απομάκρυνση από το θείον. Το
μέσον είναι οι αισθήσεις.
Για
τους ανθρώπους υπάρχουν δύο δρόμοι: της ψυχής και του σώματος (δρόμος της
αρετής και της κακίας).
Αυτοί
που επιλέγουν (μέσω των πράξεων πάντα) τον δρόμο της ψυχής (αρετής)
απαλλάσσονται εκ των πραγμάτων από το αντίθετο της, δηλαδή το υλικό σώμα. Η
ψυχή αυτή είναι απαλλαγμένη από υλικές αδυναμίες όπως πλάνη, ανοησία, φόβους,
ανθρώπινες μικρότητες (κακίες), όπως λέγεται κατά την μαρτυρία των μυημένων στα
Ελευσίνια (81 a).
Οι
άνθρωποι που επέλεξαν την οδό της ψυχής έχουν ήδη προπαρασκευάσει την ψυχή τους
να δεχθεί την νέα κατάσταση του θείου που είναι όμοια με την επιλογή του θνητού
τους βίου, οπότε φτάνοντας εκεί είναι ευτυχής, διότι δεν έχουν τίποτα να τους
τραβάει πίσω.
Αυτοί
που επιλέγουν το σώμα, αντιτίθενται αυτόματα σε κάθε τι φιλοσοφικό και
προσκολλούνται στις υλικές απολαύσεις. Αυτοί θα έχουν δύσκολο θάνατο επειδή η
ψυχή δεν θα θέλει να αποκολληθεί από το σώμα, διότι το φρόντιζε πάντα επίμονα.
Το σώμα
αυτό είναι ασήκωτο και βαρύ, γαιώδες και ορατό, έχοντας ανάλογη ψυχή μετά τον
θάνατο. Η ψυχή αυτή καταντά βαριά να σέρνεται πάλι στον ορατό τόπο, να
κατρακυλάει σαν σκιώδη φάντασμα κοντά σε τάφους και μνήματα επειδή δεν
λυτρώθηκε με καθαρμό, μετέχει του ορατού γι αυτό και βλέπεται…
Αυτές
οι ψυχές δεν είναι ενάρετων αλλά φαύλων οι οποίες (αυτό)τιμωρούνται για τον
κακό βίο τους. Η σωματική επιθυμία που τις ακολουθεί τις κάνει να περιπλανώνται λόγω έντονης επιθυμίας των να ενωθούν πάλι με σώμα. Και
όταν κάποτε έρθει πάλι η ώρα να ενωθούν με σώμα (Μετενσάρκωση), τα ήθη θα είναι
πάλι ανάλογα με εκείνα που είχαν προτού αποχωρισθούν.
Ο
Σιμμίας και ο Κέβης έχουν πεισθεί ότι η ψυχή κάπου προϋπήρχε εφόσον είναι
ολοφάνερο ότι η μάθηση είναι ανάμνηση, αλλά δεν έχουν πεισθεί ότι η ψυχή μετά
το τέλος παραμένει και δεν χάνεται.
Από
τον στίχο 100 c μέχρι τον 105 e ο Σωκράτης αποδεικνύει με απόλυτο μαθηματικό
τρόπο ότι η ψυχή είναι αθάνατη.
Εφόσον
λοιπόν η ψυχή είναι αθάνατη, έχει ανάγκη φροντίδας, όχι μόνο για τον χρόνο που
ονομάζουμε ζωή, αλλά και τον συνολικό χρόνο που ονομάζουμε αιωνιότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου