Οι νεοπλατωνικοί πιστεύουν ότι οι διάφορες βαθμίδες της ιεραρχικής τάξης του σύμπαντος είναι αδιάρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, καθώς η μία είχε προκύψει από την άλλη.
Όλο το σύμπαν, λοιπόν, χαρακτηρίζεται από συμπάθεια, από μια ομοιοπάθεια, ή αλληλεπίδραση των ανώτερων και κατώτερων όντων.
Έτσι, ο κατάλληλος χειρισμός των κατάλληλων υλικών όντων μπορεί να διεγείρει θεϊκές δυνάμεις που κρύβονται μέσα τους ως απεικονίσεις των ανώτερων Θεϊκών όντων. Αυτή η διέγερση των υλικών αντικειμένων μπορεί να βοηθήσει την ανθρώπινη ψυχή να έρθει σε επαφή με το θείο.
Βασικό στοιχείο της θεουργίας ήταν η αυτοψία, ο εκστατικός οραματισμός και η κατευθείαν εμφάνιση των Θεών μέσα από ένα είδος λάμψης.
Ο οραματισμός αυτός, άγνωστος σε εμάς ως προς το είδος του ή τον τρόπο πρόκλησής του, φαίνεται ότι επιτυγχανόταν σε διάφορες θεουργικές τελετές, όπως αυτές που λάμβαναν χώρα κατά τη διάρκεια των Ελευσινίων Μυστηρίων.
Φαίνεται, μάλιστα, ότι η αυτοψία συνδεόταν με την εποπτεία, τον ανώτερο βαθμό μύησης στα Ελευσίνια Μυστήρια.
ΙΑΜΒΛΙΧΟΣ - ΠΕΡΙ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ
Άπαντα, Πέμπτος Τόμος, Εισαγωγή
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ “ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ”, εκδ. Οδυσσέας Χατζόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου