Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2010

ΟΙ ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΡΕΙ, ΚΑΙ Ο «ΛΟΓΟΣ». ΑΝΤΕΓΡΑΨΕ ΤΟΝ ΗΡΑΚΛΕΙΤΟ Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ;

Ο Ηράκλειτος αποφεύγει να χρησιμοποιεί τη λέξη «Θεός». Προτιμάει την αντίστοιχη «Λόγος», που σημαίνει «λογική».
Την ίδια λέξη χρησιμοποιεί και ο ευαγγελιστής Ιωάννης ξεκινώντας το Ευαγγέλιο του με το περίφημο
 «Εν αρχή ην ο Λόγος»… Ο Ηράκλειτος μέσα σε όλες τις μεταβολές, τις αλλαγές και τις αντιθέσεις της φύσης, έβλεπε την ενότητα, την ολοκλήρωση, ένα είδος «παγκόσμιας λογικής» που κατευθύνει τα πάντα. 
Ο «Νους του Σύμπαντος» εξουσιάζει τα πάντα και όλοι οι άνθρωποι πρέπει να σέβονται την κυριαρχία του… Ο Ηράκλειτος (540-480 π.Χ.), αν και σύγχρονος του Παρμενίδη, έβλεπε τα πράγματα από άλλη σκοπιά. Αυτός θεωρούσε τις αλλαγές ως το βασικότερο χαρακτηριστικό της φύσης. Κι έδειχνε εμπιστοσύνη στις αισθήσεις του και σε όσα αυτές του έλεγαν! «Τα πάντα ρει!», δίδασκε ο Ηράκλειτος. Όλα βρίσκονται σε κίνηση, τίποτα δεν μένει το ίδιο. Γι’ αυτό και «δεν μπορούμε να μπούμε δυο φορές στο ίδιο ποτάμι». Μέχρι να βγούμε και να ξαναμπούμε, τόσο εμείς όσο και τα νερά του ποταμού έχουν αλλάξει! Ο κόσμος ορίζεται από συνεχείς αντιθέσεις: μέρα-νύχτα, πόλεμος-ειρήνη, πλούτος-φτώχεια, χειμώνας-καλοκαίρι. Αν δεν αρρωσταίναμε δεν θα ξέραμε τι θα πει υγεία. Αν δεν πεινούσαμε δεν θα ξέραμε τι θα πει να είμαστε χορτάτοι. Χωρίς το ασταμάτητο παιχνίδι των αντιθέσεων, ο κόσμος θα σταματούσε να υπάρχει…http://www.pare-dose.net/  http://filosofoumen.blogspot.com/ 
Σχόλιο: Όπως μας λέει και ο Σωκράτης (στο «Φαίδων» του Πλάτωνα, την τελευταία μέρα της ζωής του, εικόνα στην αμέσως παρακάτω ανάρτηση), τα πάντα στην Φύση έχουν το αντίθετο τους. Αυτή είναι η ισορροπία, η αρμονία του σύμπαντος. (Η διτότητα,  που συμβολίζεται με τον ισοσκελή σταυρό του Διός, όπως αναφέρθηκε σε άλλη ανάρτηση). Και μιας και ανέφερα το «Φαίδων» του Πλάτωνα, προτείνω,  όποιος δεν το έχει διαβάσει να το διαβάσει και να το μελετήσει. Εκεί συζητά ο Σωκράτης με τους φίλους του, μέσα στο δεσμωτήριο, λίγο πριν πιει το κώνειο, περί Ψυχής. Και αποδεικνύει την αθανασία της ψυχής και της εναλλαγές της από υλη σε ενέργεια και αντιστρόφως, και άλλα πολλά θαυμαστά. Όμως ένα άλλο αξιοθαύμαστο και εντυπωσιακό, εκτός από όσα περιγράφει, είναι το γεγονός ότι φιλοσοφεί, και συζητά όσα συζητά, ατάραχος, γνωρίζοντας πως σε λίγες  ώρες δεν θα βρίσκεται στην ζωή!!!  Σκεφτείτε το λίγο και αναλογιστείτε το μεγαλείο του ανδρός!!!
Σείριος.

2 σχόλια:

Areti είπε...

Μπράβο ! Χαίρομαι όταν βλέπω Έλληνες να διαβάζουν αρχαία Ελληνική φιλοσοφία και κυρίως Πλάτωνα! Έχω διαβάσει τον Φαίδωνα,είναι υπέροχος διάλογος.Είχα όμως ένα μειονέκτημα στην ανάγνωσή μου.Ειναι εκδοση Κάκτου και δεν υπάρχουν καθόλου ερμηνευτικά σχόλια.Βρήκα ευτυχως Φαίδωνα στην δημοτική βιβλιοθήκη με πολλαααα σχόλια και θα το δανειστώ αμέσως μόλις τελειώσω την Πολιτεια,την οποία σου προτείνω να ξεκινησεις.Ειναι τέλειο έργο! Είναι και ο λόγος που έχω καιρο να ποστάρω,αφιερώνω ολον τον ελευθερο χρόνο μου στην Πολιτεία!

Σχετικα με την πολύ όμορφη ανάρτησή σου,μου θύμισες τον Εμπαδοκλή.Που αναφέρεται στις αντιθετες δυνάμεις "φιλοτητα και νήκος". Οι οποιες κυριαρχούν στο συμπαν και έτσι υπάρχει ισορροπία.

Σείριος είπε...

Σε ευχαριστώ Αρετή για τα καλά σου λόγια. Δεν σου κρύβω ότι παρατηρώντας την διακοπή των ανανεώσεων στην σελίδα σου άρχισα να ανησυχώ. Να είσαι καλά!!!

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου