Γαλλίδα κλασική φιλόλογος και ελληνίστρια.
Από τις πλέον εξέχουσες προσωπικότητες στο χώρο των αρχαιοελληνικών σπουδών. (26 Μαρτίου 1913 - 18 Δεκεμβρίου 2010) |
Τρίτη 10 Απριλίου 2018
ΓΙΑΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ;
Κατ’
αρχήν κινδυνεύουμε να ξεχάσουμε ότι ο άνθρωπος που εξύμνησαν οι Έλληνες ήταν
ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος. Αγαπούσε τη ζωή και τις γιορτές, τα συμπόσια, τον
έρωτα, τη δόξα. Μερικοί συγγραφείς μίλησαν γι’ αυτό περισσότερο από άλλους: όπως
ο Ησίοδος, οι λυρικοί, ο Αριστοφάνης. Από τον Όμηρο όμως ως τα χορικά των
τραγωδιών, αυτή η πλευρά δεν λείπει ποτέ. Πρέπει να το θυμίσουμε έντονα διότι
κατ’ αρχήν αυτό είναι η εκπληκτική γοητεία της ελληνικής λογοτεχνίας, υστέρα
διότι μια τέτοια αγάπη για τη ζωή ανυψώνει περισσότερο το τίμημα του πάθους για
να την εννοήσουμε, να την κατακτήσουμε και να υψωθούμε από τα συγκεκριμένα αυτά
θέλγητρα προς μία σκέψη αρμονική προς αυτά. Η μίξη αυτών των δύο καθιστά την
Ελλάδα μοναδική.
Κανένας
άλλος πολιτισμός δεν είχε τόσο πάθος για την τέχνη του λόγου, της απόδειξης και
της ανάλυσης: και αυτό, χωρίς αμφιβολία, παραμένει το πιο αξιοσημείωτο γεγονός
του ελληνισμού.
Η
ελληνική τέχνη είναι κατ’ αρχήν ιδιαίτερα ανθρώπινη. Αρκεί να σκεφτούμε την
Αίγυπτο ή την Ινδία για να μετρήσουμε τη διαφορά. Ακόμα και όταν παριστάνει
γίγαντες και τέρατα, πλησιάζει όλο και περισσότερο την ανθρώπινη μορφή. Στις
μάχες μεταξύ θεών και γιγάντων μόλις διακρίνουμε τους μεν από τους δε: όλοι
μοιάζουν με ανθρώπους (όπως στο διάζωμα του θησαυρού των Σιφνίων στους
Δελφούς). Και όταν ένας θεός και ένας άνθρωπος βρίσκονται ο ένας απέναντι στον
άλλον, μόλις διακρίνουμε αν ο θεός είναι μεγαλύτερος από τον άνθρωπο: όπως στο
διάζωμα του θησαυρού των Αθηναίων, πάντα στους Δελφούς. Η σκέψη μας πηγαίνει
στις σχέσεις που έχουν οι ήρωες και οι θεοί στον Όμηρο…
Ο
ελληνικός ναός είναι από μόνος του ένα μνημείο με απέριττες γραμμές, στο οποίο
η γλυπτική κατέχει μια πολύ οριοθετημένη θέση. Βρίσκεται στα μέτρα του
ανθρώπου. Δεν έχει ούτε την έπαρση των πυραμίδων ούτε την πληθώρα των γλυπτών
του Ανγκόρ.
Όσο για
τη θρησκεία, δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε άλλη πιο κοντά στον άνθρωπο. Ο
ανθρωπομορφισμός είναι ο κανόνας.
Οι θεοί
είναι ποικίλοι και, εξαιτίας των συνεχών συγκρούσεων μεταξύ τους, ο άνθρωπος
καταφεύγει στον ένα ή στον άλλον. Σίγουρα, οι θεοί μπορούν να χτυπούν, και
ιδίως ο Δίας, ο βασιλιάς τους. Αλλά οι άνθρωποι, παρ’ ότι το ξέρουν, δεν ζουν
μέσα στον τρόμο ούτε στην υποταγή. Οι ποιητές κοροϊδεύουν τους θεούς όταν βρουν
την ευκαιρία: εν τούτοις δεν καταποντίζονται στις καταστροφές. Οι άνθρωποι
φοβούνται λιγότερο τους θεούς όσο πιο ελεύθερα επικοινωνούν μαζί τους, εφόσον
δεν έχουν ούτε δόγμα ούτε κλήρο.
Και
επιπλέον υπάρχουν οι ενδιάμεσοι και οι δυνατότητες επικοινωνίας με τους ήρωες,
που είναι σχεδόν ημίθεοι, και με τους χρησμούς από τους οποίους μπορούν να
ζητήσουν συμβουλή. Αν προσθέσουμε ότι οι θεοί είναι πρόγονοι πολλών οικογενειών
και οι προστάτες της μιας ή της άλλης πόλης, εκτιμούμε πόσο μειώνεται η
απόσταση ανάμεσα στο θείο και στο ανθρώπινο.
Αυτοί
οι πολλαπλοί θεοί, με τις αρκετά ελαστικές δικαιοδοσίες, μπερδεύτηκαν στην
Ελλάδα με πολλές προσφιλείς δραστηριότητες. Έτσι έγιναν και αυτοί ένα είδος
συμβόλων με καθολική αξία. Για έναν Έλληνα της κλασικής εποχής, η Αφροδίτη
είναι η εικόνα του έρωτα, η Άρτεμις εικόνα της αγνότητας, ο Άρης του πολέμου.
Έτσι ξαναβρίσκουμε, όπως αλλού, τη γλώσσα των συμβόλων, κατά την οποία κάθε
οντότητα που ανήκει στο μύθο περιέχει μια σημασία πολύ γενική για τον άνθρωπο.
Καθένας
γνωρίζει ότι η Ελλάδα πρόσφερε στον κόσμο την τέλεια και ιδανική έκφραση της
δικαιοσύνης και της ελευθερίας. Και δεν είναι λίγο! Αυτές οι δύο μεγάλες ιδέες
προσήλκυσαν και άλλες κατά τη ροή τους. Προκάλεσαν σίγουρα το σεβασμό στους
νόμους (που συναντήσαμε μιλώντας για τη δημοκρατία), καθώς και τη φιλοπατρία
και την έννοια της γενναιότητας.
«Γιατί
η Ελλάδα;», απαντάμε πάντα λίγο στην πιο πεζή και συνηθισμένη ερώτηση: «Γιατί
τα ελληνικά;»
Και σε
τελική ανάλυση και σ’ αυτό ακόμα οι Αθηναίοι εκείνης της εποχής είχαν πλήρη
συνείδηση του τι έπρατταν και του ρόλου που ήταν άξιοι να διαδραματίσουν. Ο
Θουκυδίδης μας λέει, μέσω του Περικλή, ότι η Αθήνα είναι για την Ελλάδα ένα
«ζωντανό δίδαγμα», μία «αγωγή», μία «παίδευσις». Η Αθήνα υπήρξε για τους Έλληνες
και οι Έλληνες για όλους εμάς: το γεγονός ότι είχε τόσο έντονη την προαίσθηση,
με ενθαρρύνει και με μαγεύει.
Από το βιβλίο της Jacqueline de Romilly «ΓΙΑΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ;», (Συμπεράσματα, το άνοιγμα
προς τους άλλους), εκδ. «ΤΟ ΑΣΤΥ», Αθήνα 1993
Η Ζακλίν ντε Ρομιγί (γαλλ. Jacqueline Worms de
Romilly, πατρικό Jacqueline David) (26 Μαρτίου 1913 - 18 Δεκεμβρίου 2010) ήταν
Γαλλίδα κλασική φιλόλογος και ελληνίστρια. Από τις πλέον εξέχουσες
προσωπικότητες στο χώρο των αρχαιοελληνικών σπουδών του εικοστού αιώνα, ήταν η
πρώτη γυναίκα καθηγήτρια στο Κολέζ ντε Φρανς (Collège de France) και η δεύτερη
γυναίκα που ανακηρύχθηκε ισόβιο μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας (Académie
Francaise). Είναι διάσημη για τις μελέτες της στην αρχαιοελληνική γραμματεία
της κλασικής εποχής και ειδικά στον Θουκυδίδη, καθώς και για το εκτεταμένο έργο
της σχετικά με την ιστορία, τη γλώσσα και τον πολιτισμό της Αρχαίας Ελλάδας.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
▼
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
-
▼
Απριλίου
(59)
- ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ: ΣΤΑΓΟΝΕΣ ΙΕΡΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ (ΙΧΩΡ) ΕΒΛΑΣΤΗΣΑ...
- ΔΑΦΝΗ
- ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΕΣ – ΣΣΑΕ
- ΤΑ ΣΚΟΤΕΙΝΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ
- Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΕΙΡΑ ΘΕΟΦΑΝΩ - TΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΗΣΑΝ ΟΤΙ ΔΟΛΟΦ...
- ΠΛΑΤΩΝΑΣ: ΟΤΑΝ ΚΑΤΟΡΘΩΣΟΥΜΕ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΑΝ...
- ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΟΔΑ….
- ΑΔΩΝΗΣ, Ο ΑΡΧΗΓΕΤΗΣ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
- ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΔΩΝΙΩΝ ΕΟΡΤΩΝ ΣΤΟΝ ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ
- ΤΑ ΙΕΡΑ ΑΔΩΝΙΑ – ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙ...
- 6 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1941: H ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ ΡΟΥΠΕΛ – Ο ΗΡΩΑ...
- ΤΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑ ΘΑ ΕΙΧΑΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΑΝ ΔΕΝ ΜΑΣ ΕΠΕΒΑΛΑΝ ...
- ΤΟ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΡΙ
- ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ…
- Η ΕΠΕΙΣΟΔΙΑΚΗ ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ ΣΤΙΣ 5 ΝΟΕΜΒΡΙ...
- ΓΙΑΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ;
- ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΒΟΛΤΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΗΝΗ
- ΜΙΑ ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΑ, ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ...
- Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ, ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ
- 3η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ - ΑΜΦΙΠΟΛΗ
- Η ΥΨΗΛΗ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ...
- Η ΓΗ ΓΕΛΑΕΙ ΜΕ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ
- ΠΑΤΡΩΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΟΣΜΟΘΕΩΡΙΑ - ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ Θ...
- Ο ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡ...
- Ο ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡ...
- «ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΩ ΠΟΤΕ, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΝ ΤΟ ΟΡΟΣ ΤΜΩΛ...
- Πώς λέγεται η έξις
- Η ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ - ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ...
- ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ «ΕΚΔΗΜΟΚΡΑΤΙΣΜΟΥ» - ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΗΡ...
- ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
- ΜΕ ΤΟ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΡΙΖΕΣ ΚΑΙ Τ...
- «Η ΜΕΤΕΩΡΗ ΕΛΛΑΔΑ», ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
- ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΗΠΑ ΕΧΕΙ ΤΕΣΣΕΡΑ ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΑΡΘΡΑ Α...
- Η ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
- Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΕ ΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΓΛΩΣΣ...
- Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΚΑΤΙ ΑΞΙΖΕΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ
- ΕΡΩΣ ΕΝ ΤΟΙΣ ΑΜΗΧΑΝΟΙΣ ΕΥΠΟΡΩΤΑΤΟΣ
- Η ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ ΑΦΑΙΡΕΙ ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΟΥ ΓΙΑΤΡΟΥ ΠΟΥ ΠΕΙΡ...
- Μάνος Χατζιδάκις: Μια νέα Τουρκοκρατία
- ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΗ ΒΡΟΧΗ ΑΣΤΕΡΙΩΝ
- Σήμερα βρέχει…
- «…αθάνατο άνθος είσαι, ναός να ντύση καρτερεί τη θ...
- «Κι ήσουν εσύ Δεξίλεε, λεβέντη καβαλάρη…»
- «ΡΑΓΙΑΔΕΣ ΕΧΕΙΣ ΜΑΝΑ ΓΗ ΣΚΥΦΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΧΑΡΑΤΣΙ» -...
- ΟΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΕΣ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ
- Η ΧΕΙΡΑΨΙΑ
- ΔΥΟ ΑΠΟΡΙΕΣ, ΜΟΝΟ…
- ΕΧΟΥΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΥΘΥΝΗ
- Ο ΨΑΡΑΣ ΚΑΙ Η ΧΑΜΕΝΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ
- ΤΟ ΤΕΡΜΑΤΙΣΑΝ ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ – "ΒΑΠΤΙΣΑΝ" ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΗ ...
- Κέρασαν κρασί τον στρατηγό με leopard
- Ο ΘΕΪΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
- ΕΛΛΑΔΑ ΠΑΝΤΟΥ!
- ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΔΙΑΦΟΡΟΙ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΙΣ ΠΟΡΤΕΣ ΣΕ ΔΕΙΝΑ
- ΕΜΑΘΑ ΠΩΣ…
- Ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ ΓΡΑΦΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ Φ. ΝΙΤΣΕ
- ΜΕΛΙΤΟΣ ΜΥΕΛΟΣ
- «...ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΟΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΟΛΕΜΟΥΝ»
- ΕΛΛΗΝΟΨΥΧΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ, ΒΓΗΚΑΝ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΚΑΙ ...
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου