Μια από τις φράσεις του: «Το καλό είναι ένα και παίρνει πολλά ονόματα. Άλλοτε λέγεται σύνεση, άλλοτε Θεός, άλλοτε νους και τα υπόλοιπα».
Ο Ευκλείδης ο Μεγαρέας έλεγε: «Όταν παλεύουμε για έναν σκοπό πρέπει να προσέχουμε ώστε αντικείμενο των επιθυμιών μας να είναι το «είναι» κι όχι το «φαίνεσθαι».
Ο Πλάτωνας τον αναφέρει στους διάλογους του «Φαίδων» και «Θεαίτητος».
Το φιλοσοφικό σύστημα του Ευκλείδη αποτελεί προσπάθεια συνδυασμού της θεωρίας των Ελεατών με τις αντιλήψεις του Σωκράτη και του Πλάτωνα.
Ο Διογένης ο Λαέρτιος δίνει με εξαιρετική πυκνότητα τις βασικές πληροφορίες.
To βαθμό της επίδρασης του Σωκράτη βλέπουμε ξεκάθαρα στο διάλογο του Πλάτωνα Θεαίτητος στο 184δ.
Μία από τις πιο ρηξικέλευθες απόψεις στην Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία διατυπώθηκε από τον Ευκλείδη και τη σχολή των Μεγάρων:
Η σχολή των Μεγάρων όριζε σαν πραγματικό αυτό που πραγματοποιείται κάποια στιγμή μέσα στο παρόν.
Τόσο στενή ήταν η φιλία του με το συμμαθητή του Πλάτωνα, ώστε ο τελευταίος, μετά την καταδίκη του Σωκράτη, ζήτησε άσυλο και παρηγοριά κοντά στον Ευκλείδη στα Μέγαρα.
Τον διαδέχτηκε ο μαθητής του Ευβουλίδης, ο οποίος ήταν περίφημος κατασκευαστής σοφισμάτων που έμεινε στην ιστορία για τα παράδοξά του και υπήρξε αδιάλλακτος πολέμιος του Αριστοτέλη.
O Ευβουλίδης ήταν Μιλήσιος (-4ος αι.) διαλεκτικός φιλόσοφος της Μεγαρικής σχολής, διδάσκαλος του Δημοσθένους. Ο Ευβουλίδης ο οποίος συγκαταλέγεται στους διαδόχους του Ευκλείδη, άσκησε έντονη κριτική κατά της θεωρίας περί κατηγοριών του Αριστοτέλη, καθώς επίσης και κατά του αριστοτελικού ορισμού της κίνησης. Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, οι Μεγαρικοί υπό τσν Ευβουλίδη όριζαν ως πραγματικό αυτό που πραγματοποιείται κάποια στιγμή μέσα στο παρόν. Ως δυνατό όριζαν αυτό που παρουσιάζεται ως υπαρκτό μέσα στο παρόν ή το μέλλον. Το αναγκαίο το ταύτιζαν με αυτό που ισχύει κάθε στιγμή και επομένως δεν θα είναι ποτέ ψεύτικο, ενώ το μη αναγκαίο είναι αυτό που είναι ήδη ή θα γίνει κάποια στιγμή ψευδές. Επιπλέον, ο Ευβουλίδης ήταν δεινός "τεχνουργός" σοφισμάτων. Ένα από τα σοφίσματα που του αποδίδονται είναι ο "ψευδόμενος" με το οποίο ο φιλόσοφος διερωτάται: αν κάποιος παραδεχτεί ότι αυτή τη στιγμή ψεύδεται, αυτό που λέει είναι αλήθεια ή ψέμα;
https://www.diodos.gr/ , http://dimitristsokakis.blogspot.com/ , http://www.pare-dose.net/ , https://slideplayer.gr/
----------------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου