Η διακεκριμένη αρχαιολόγος επιλύει τον γρίφο του αναστηλωμένου μνημείου και μας ξεναγεί στο νέο μουσείο και στους βασιλικούς τάφους των Αιγών (Βεργίνα).
«Ως ερευνήτρια θα παραμείνω εδώ όσο υπάρχω και αντέχω, διότι έχω ένα τεράστιο έργο, τη δημοσίευση μιας αναλυτικής έκδοσης για το ανάκτορο και επίσης, προϊσταμαι της τακτικής ανασκαφής στο Γυμνάσιο της αρχαίας Μίεζας. Ως μελετήτρια παραμένω στο Μουσείο», σημειώνει η κ. Κοτταρίδη με το χαρακτηριστικό πάθος που τη διακατέχει. Πρόσφατα η ίδια συνταξιοδοτήθηκε αλλά κάθε άλλο παρά αποσύρεται από την ενεργό δράση. Στη Μίεζα εξάλλου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον Μέγα Αλέξανδρο, άλλο ένα κομμάτι στο παζλ της πολιτισμικής επιρροής της αρχαίας Μακεδονίας που πρέπει να αναδειχθεί διεξοδικά.
Το αρχαίο βασίλειο των Μακεδόνων παίρνει πλέον πρόσθετη αίγλη με το αναστηλωμένο ανάκτορο του Φιλίππου Β΄. «Αυτά τα μοναδικά αριστουργήματα πλαισιώνονται τώρα από ένα κορυφαίο κτίριο, το μεγαλύτερο κτίριο της κλασικής αρχαιότητας, το οποίο είναι τρεις φορές ο Παρθενώνας», τονίζει η Αγγελική Κοτταρίδη. Το κτίριο άρχισε να κατασκευάζεται στα μέσα του 4ου αι. και είχε ολοκληρωθεί το 336 π.Χ., όταν ο Φίλιππος Β΄, στο αποκορύφωμα του εορτασμού της παντοδυναμίας του, δολοφονήθηκε, καθώς έμπαινε στο γειτονικό θέατρο. Στο μεγάλο περιστύλιο του ανακτόρου ανακηρύχθηκε βασιλιάς των Μακεδόνων ο Αλέξανδρος Γ΄ (Αρριανός, Αλ. Α. 1.25.1 – 2 ) και ξεκίνησε την πορεία που θα άλλαζε τον κόσμο. Το ανάκτορο καταστράφηκε παραδειγματικά στα μέσα του 2ου αι.π.Χ., μετά την οριστική κατάλυση του βασιλείου από τους Ρωμαίους του Μέτελλου, το 148 π.Χ. Ό,τι απέμεινε από τη λιθαρπαγή, που συνεχίστηκε για αιώνες, αποκαλύφθηκε με την ανασκαφή που ξεκίνησε το 1865 και συνεχίστηκε τον 20ό αιώνα, τη δεκαετία του 1930 και τις δεκαετίες του 1950-1960.
Πρόκειται για ένα πολιτικό κτίριο-τόπο συνάθροισης των Μακεδόνων, με το μνημειώδες πρόπυλο, που παραπέμπει σε ιερό, τις εντυπωσιακές διώροφες στοές της πρόσοψης που ανοίγονται στην πόλη και προσκαλούν τους πολίτες να κάνουν χρήση του χώρου τους, το μέγα περιστύλιο, γύρω από το οποίο οργανώνονται οι χώροι των συμποσίων, την θόλο που σύμφωνα με τις επιγραφές ήταν ιερό του Πατρώου Ηρακλή, τη βιβλιοθήκη/αρχείο και το μικρότερο δυτικό περιστύλιο που εξυπηρετούσε βοηθητικές χρήσεις (παλαίστρα κλπ.). Το «βασίλειον» καθίδρυμα των Αιγών στέγαζε όλες εκείνες τις δομές που ήταν απαραίτητες για την άσκηση της πολυεπίπεδης δημόσιας εξουσίας. «Ένα αρχέτυπο που ορίζει ουσιαστικά τη δημόσια αλλά και την ιδιωτική σε ένα μέτρο, αρχιτεκτονική όλης της ελληνιστικής οικουμένης. Είναι το πρώτο συγκροτημένο περιστύλιο της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Ένα μεγαλοφυές κτίριο», λέει η Αγγελική Κοτταρίδη.
Ανάκτορο Αιγών @Κωνσταντίνος Τσακαλίδης/ SOOC
Όσο για την περίπτωση στους βασιλικούς τάφους των Αιγών να βρίσκεται ο Μεγαλέξανδρος και όχι ο Φίλιππος Β΄, όπως υποστηρίζει σθεναρά η διακεκριμένη βυζαντινολόγος Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, η Αγγελική Κοτταρίδη ανατρέχει στο παρελθόν, όταν το 1977 ήρθε στο φως η ανακάλυψη του Μανόλη Ανδρόνικου: «Λέτε εμείς να μην θέλαμε να έχουμε τον Αλέξανδρο; Περισσότερο από κάθε άλλον θέλαμε να τον έχουμε.»
Πηγή: https://www.tovima.gr/
-------------------------------------------------
Η Αγγελική Κοτταρίδη απαντά στις εικασίες της Αρβελέρ για τον τάφο του Μεγαλέξανδρου
Πόσα ευχαριστώ σου χρωστάμε Αγγελική Κοτταρίδη; | Parallaxi Magazine
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου