Ταναγραία
Κόρη - Βρεττανικὸν
Μουσεῖον
|
Δὲν πρέπει νὰ παραλείψουμε ὃμως νὰ ἀναφέρουμε καὶ τὶς ἑλληνικὲς ἐνέργειες ποὺ στάθηκαν ὑπαίτιες γιὰ τὴν μεταφορὰ καὶ πώληση ἀρχαιολογικῶν θησαυρῶν στὸ ἐξωτερικὸ…
Παρ’ ἑλλήνων ἀρχαιοκαπήλων ἠγόρασεν ἐσχάτως τὸ Βρεττανικὸν Μουσεῖον τέσσαρας λαμπροτάτας ληκύθους εὑρεθείσας, ὡς λέγουσιν αἱ ἀγγλικαὶ ἐφημερίδες, ἐν τινι ἀρχαίῳ τάφῳ ἐγγὺς τῶν Ἀθηνῶν. Ἀναγγέλουσι προσέτι αἱ ἀγγλικαὶ ἐφημερίδες, ὅτι ἠγόρασε δύο ἀληθῶς λαμπρότατα ἀγαλμάτια ἀνευρεθέντα ἐν Τανάγρᾳ τῆς Βοιωτίας.»
Ὁλόκληρα κυκλώματα μεταφορᾶς καὶ διάθεσης ἑλληνικῶν ἀρχαιοτήτων εἶχαν στηθεῖ ἀπὸ Ἓλληνες ποὺ διέμεναν σὲ εὐρωπαϊκὲς πόλεις, οἱ ὁποῖοι προμηθεύονταν τὰ «ἐμπορεύματα» ἀπὸ τοὺς συνεργᾶτες τους στὴν Ἑλλάδα.
ΚΑΤΑΣΧΕΣΙΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
Εἰς τὴν ἐνταῦθα ἀστυνομίαν κατηγγέλθη ὅτι ἐν Καλάμαις εὑρίσκοντο ἓξ κιβώτια πλήρη ἀρχαιοτήτων. Τοῦτο ἐτηλεγραφήθη εἰς τὸν εἰσαγγελέα Καλαμῶν, ὅστις προέβη εἰς τὴν κατάσχεσιν αὐτῶν. Ἀνήκουσι δὲ εἴς τινα Καρπούνην, πρῴην διευθυντὴν τοῦ ἐν Ἀταλάντῃ ὑποκαταστήματος τῆς Ἐθν. Τραπέζης. Τὰς ἀρχαιότητας ταύτας εἶχε ἀγοράσῃ, ὅτε ἀποστείλῃ αὐτὰς δι’ εὐρωπαϊκοῦ ἀτμοπλοίου πρὸς πώλησιν εἰς τὰ ἐν Εὐρώπῃ Μουσείᾳׁ ὡς λέγεται αἱ ἀρχαιότητες αὖται εἶνε πολλοῦ λόγου ἄξιαι.»
Χθὲς τὸ ἀπόγευμα οἱ ἄνδρες τοῦ ἀστυνομικοῦ σταθμοῦ Κολοκυθοῦς συνέλαβον πέντε τυμβωρύχους, οἱ ὁποῖοι εὑρόντες καθὼς ἔσκαβαν εἰς τὴν θέσιν Περιστέρι τῆς Κολοκυθοῦς μερικοὺς ἀρχαίους τάφους ἤρχισαν νὰ τοὺς ἀνοίγουν μὲ τὴν ἐλπίδα νὰ εὕρουν ἐντὸς αὐτῶν διάφορα πολύτιμα ἀντικείμενα. Οἱ συλληφθέντες ὡδηγήθησαν εἰς τὴν διεύθυνσιν τῆς ἀστυνομίας καὶ ἐκλείσθησαν εἰς τὸ μπουδροῦμι διὰ νὰ ἐξακολουθήσουν ἐκεῖ μέσα μὲ τὴν ἡσυχίαν των τὰς ἀρχαιολογικὰς ἀνασκαφὰς των.»
Ἀθηναϊκὴ
Λήκυθος, -400
Βρεττανικὸν
Μουσεῖον
|
Η ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΕΙΑ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
(Ἡ κωμῳδία τῆς ἡμέρας)
(Εἰς τοὺς Δελφούς. Κατὰ τὴν ἀνακοίνωσιν τοῦ Ἐφόρου τῶν Ἀρχαιοτήτων οἱ κάτοικοι πωλοῦν πρὸς τοὺς ξένους τὰ ἀρχαῖα.)
ΕΙΣ ΠΑΡΝΑΣΣΕΥΣ ΦΟΥΣΤΑΝΕΛΛΑΣ, (ἔχων ἐκτεθειμένας ἐπὶ τραπέζης διαφόρους ἀρχαιότητας.) – Ἰδῶ κύργοι τὰ οὐραῖα κὶ τ’ ἀρχαῖα!.... Ἰένα φράγκου τοὺ κουμμάτ’....
ΑΛΛΟΣ, (περιφέρων μίαν κεφαλὴν ἀγάλματος). – Τρεῖς δικάρις τοὺ κεφάλ’ οὔτ’ ἀρνίσιου νἆταν!... Τρεῖς δικαροῦλις τοὺ κιφάλ’!...
ΤΡΙΤΟΣ, (πωλῶν πόδας ἀρχαίων ἀγαλμάτων.) – Μιὰ δραχμὴ μία οὐκᾶ τὰ πουδαράκια!... Φτ’νότερα κι’ ἀπ’ τὰ μουσχαρίσια τὰ πουδαράκια!... Ἄλλους! Ἄλλους!....
ΤΕΤΑΡΤΟΣ, (περιφέρων τὸν ὡραῖον Ἀντίνοον, τὸν ὁποῖον ἔχει φορτώσῃ εἰς τὴν πλάτην του.) – Ἕνα ταλλαράκ’ ἀφτοῦνους οὑ λιβέντ’ς οὐλάκιρους!...
ΠΕΜΠΤΟΣ, (κρατῶν εἰς τὴν φουστανέλλαν τοῦ ἀγαλμάτια, λύχνους, αἰχμὰς ξιφῶν, ταινίας διαδημάτων, ληκύθους, νομίσματα κτλ.) – Ἰδῶ τὰ μπιχλιμπίδια μιὰ δικάρα ἡ φοῦχτα. Λίγα δίνιτι, πουλλὰ παίρνιτι.
ΕΙΣ ΞΕΝΟΣ, (ἀγοράζων ὅλας τὰς ἀρχαιότητας καὶ φορτώνων αὐτὰς ἐπὶ κάρων. – Τώρα πρέπει νὰ τὰ πηγκαίνῃ νὰ τὰ φορτώνῃ εἰς τὸ καράβι.
Ο ΑΣΤΥΝΟΜΟΣ, (πρὸς ἕνα εὔζωνον.) – Μπακούρα, βάλ’ τὰ τσαρούχια σου γλήγωρα καὶ συνόδευσον τὰς ἀρχαιότητας μέχρι τοῦ πλοίου!
«Ἀκρόπολις, ἀρ. φύλ. 2161, 17.05.1888
Ἐν τῷ χθὲς ἀφιχθέντι φύλλῳ τοῦ «Φιγαρὼ» ἀναγινώσκομεν τὰ ἑπόμενα περὶ ἀρχαιοκαπήλων:
«Εἶχον γράψει ἤδη, ὅτι τῇ αἰτήσει τοῦ γραμματέως τοῦ Ἑλληνικοῦ Προξενείου κ. Μανωλοπούλου, ὁ ἀνακριτὴς κ. Δουλάν, εἶχε ποιήσει ἐρεύνας ἐν ταῖς οἰκίαις πολλῶν Ἑλλήνων ὑπηκόων, κατοικούντων ἐν Παρισίοις. Ἡ ὑπόθεσις αὔτη δὲν εἶνε, ὡς κατ’ ἀρχὰς ὑπετέθη, ἡ αὐτὴ μὲ τήν του Ῥαυτοπούλου. Τουναντίον, δὲν ἔχει καμμίαν σχέσιν μετ’ αὐτῆς. Πιστεύεται, ὅτι ἡ δικαιοσύνη ἔθηκε τὴν χεῖρα αὐτῆς εἰς φάραν ὁλόκληρον ἀνθρώπων, οἵτινες ὑπέπεσον εἰς ἔγκλημα τιμωρούμενον ὑπὸ τοῦ ἑλληνικοῦ νόμου, - τὴν ἐξαγωγὴν ἀρχαιοτήτων.
Εὗρον τῷ ὄντι διάφορα πολύτιμα ἀρχαιολογικὰ ἀντικείμενα, ὧν ἡ ἐξ Ἑλλάδος ἐξαγωγὴ δὲν ἦτο ἐπιτετραμμένη, τουθ’ ὅπερ ἐλέγχει τὴν συνενοχὴν τῶν Ἑλλήνων ὑπαλλήλων. Ἀναφέρεται πρὸ πάντων μία θαυμασία συσκευὴ καλλωπισμοῦ εὑρεθεῖσα ἐν τῇ Ἀκροκορίνθῳ.
Μικραὶ θῆκαι, καρφίδες, κτένια, ψέλλια κτλ. πάντα ἐκ καθαροῦ χρυσοῦ, ἄριστα ἐξειργμασμένα. Τὸ χάλκινον κάτοπτρον εἶνε κεκοσμημένον δι’ ἀναγλύφου παριστῶντος τὸν Ἔρωτα καθήμενον ἐπὶ δελφῖνος, καὶ κρατοῦντα περιστερὰν ἐν τῇ δεξιᾷ, καὶ ὁμολογεῖται ὡς ἀριστούργημα καλλιτεχνίας.
Τὸ πλεῖστον μέρος τῶν ἀρχαιολογικῶν τούτων θησαυρῶν ἀποστέλλεται εἰς Ἀθήνας».
ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΟΙ ΕΝ ΛΟΝΔΙΝΩ
(Ἐκτάκτου ἀνταποκρίτου μας)
ΛΟΝΔΙΝΟΝ, τῇ 11 Ἰουνίου 1888
Ἀγανάκτησις καταλαμβάνει τὸν ἐπισκεπτόμενον τὰ ἀγγλικὰ μουσεῖα, ἅτινα ἐπλούτισαν οἱ ἀρχαιοκάπηλοι διὰ τῶν κειμηλίων τῶν προγόνων μας. Εἶναι καιρὸς πλέον ἡ Ἑλληνικὴ κυβέρνησις νὰ λάβῃ δρακόντεια μέτρα κατὰ τῶν ἀσυστόλως καπηλευομένων τὰς ἀρχαιότητας.
Πρὸ καιροῦ ἀκούομεν ἀνακρίσεις ἐπὶ ἀνακρίσεων, αἵτινες οὐδέποτε καταλήγουσιν εἰς πρακτικόν τι ἀποτέλεσμα. Τὶ θέλετε τὰς ἀνακρίσεις ἐν Ἑλλάδι; Ἡ ἐνέργεια τῆς κυβερνήσεως πρέπει νὰ συγκεντρωθῇ ἐν τοῖς δύο κέντροις τῆς ἀρχαιοκαπηλείας, Λονδίνῳ καὶ Παρισίοις. Καὶ ἐν Παρισίοις μὲν ἐγένοντο τελευταῖον πλεῖσται ἀποκαλύψεις. Ἐὰν καὶ ἐνταῦθα ἐγίνετο μικρά τις ἐνέργεια, τὰ ἀποκαλυφθησόμενα αἴσχη θὰ ἦσαν πολὺ μεγαλείτερα.
Ψηφιοθήκη Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης --> http://invenio.lib.auth.gr/
Εἰκόνα 1η britishmuseum.org
Εἰκόνα 2η britishmuseum.org
Εἰκόνα 3η arxaiologia.gr/
1 σχόλιο:
Ὁ Κοραής ὑπό τό ψευδώνυμον «Ἀτρόμητος ὁ Μαραθώνιος» ἐτύπωσεν ἐν Παρισίοις τό 1801 το «Σάλπισμα Πολεμιστήριον πρός τούς ἀπανταχοῦ Ἕλληνας».
Μεταξύ ἄλλων γράφει:
«Δύο αἴτια εἶναι ὁποῦ φυλάττουσι τήν Ἑλλάδα δεδεμένην εἰς τάς ἁλύσους τῆς τυραννίας.
Τό ἀμαθές ἱερατεῖον καί ἡ ἀπουσία ἀρίστων συμπολιτῶν….»
Δημοσίευση σχολίου