Το
Αξίωμα του Κοιαισίτωρος (Quaesitor)
Ένα
αξίωμα τύπου Κοιαίστωρος (Quaestor)
απαντάται στην Ανατολική Ρωμαϊκή
Αυτοκρατορία από την εποχή του
Μεγάλου Κωνσταντίνου.
Αυτός ο Koιαίστωρ
λοιπόν, ήταν κρατικός υπάλληλος,
με βασική αρμοδιότητα τον έλεγχο της
διακίνησης των επαρχιωτών στις
μεγάλες πόλεις. Ο αντικειμενικός
σκοπός ήταν ο περιορισμός της
αστυφιλίας. Κατά την κλασική Ρωμαϊκή
εποχή το αξίωμα με αυτόν τον τίτλο
είχε αρμοδιότητες δικαστού
ειρηνοδικείου, ή εισαγγελέως
επί ορισμένων ποινικών αδικημάτων,
ή ακόμα επέβλεπε τις υποθέσεις
του κρατικού ταμείου, κλπ.
Την
εποχή του Ιουστιανιανού όμως, πέραν της
γραπτής νομοθεσίας περί Κοιαίστωρος
(βλέπε: Νεαρά 80, έτους 539) συναντάμε και
τον Κοιαισίτωρα (Quaesitor). Οι δύο
λέξεις διαφέρουν μόνο κατά ένα
«ιώτα» και προέρχονται από το λατινικό
ρήμα “quaero = ψάχνω, αναζητώ, ερωτώ
ή ζητώ να μάθω πληροφορίες, ερευνώ,
διερευνώ, εξετάζω συστηματικώς,
ανακρίνω”.
Αν
και υπάρχει η άποψη ότι πρόκειται για
τον ίδιο ακριβώς λειτουργό, εν τούτοις
αν ερευνήσομε το θέμα εις βάθος βλέπομε
ότι ο Κοιαισίτωρ είχε και μερικές
αρμοδιότητες που δεν συνέπιπταν μ’
αυτές του Koιαίστωρος. Ο Κοιαίστωρ
ανελάμβανε υποθέσεις κυρίως δημοσίου
χαρακτήρα (οικονομικά, στρατιωτικά,
εργασιακά), ενώ ο Κοιαισίτωρ, όπως
βλέπομε, λειτουργούσε και ως δικαστής
επί διαφορετικών ζητημάτων, κυρίως
ηθικής και θρησκευτικής φύσεως. Το
λεξικό «Λεξικό LewisandShort», αναφέρει
τον Κοιαισίτωρα και ως ανακριτή και
ιεροεξεταστή. [Βλέπε
λήμμα quaesītor, -ōris, m. id., http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=quaesitor&la=la].
Σύμφωνα
με τον Βυζαντινό Ιστορικό Προκόπιο
«Απόκρυφη Ιστορία», παράγραφοι ΧΧ 9
– ΧΧ 12, ο Ιουστινιανός είχε ιδρύσει
μερικά «παραϋπουργεία», και σε ένα εξ
αυτών είχε αναθέσει αρμοδιότητες
αστυνόμευσης και ορισμένων εγκλημάτων,
παρ’ όλον ότι η αστυνόμευση και τα
σχετικά εγκλήματα καλύπτονταν θεσμικά
και προ πολλού από τον Έπαρχο (Praefectus)
της Πόλεως. Όπως μας πληροφορεί εν
συνεχεία ο Προκόπιος, σ’ αυτό το
παραϋπουργείο «έδωσε την δικαιοδοσία
επί των παιδεραστούντων, και επ’
εκείνων που είχαν μη νόμιμες ερωτικές
σχέσεις με γυναίκες και επί
οιουδήποτε δεν ελάτρευε το θείον
κατά τον ορθόδοξο τρόπο, δίνοντας σ’
αυτόν τον υπουργό το όνομα τού
“κοιαισίτωρος”( Quaesitor)».
Όσο
για την «Απόκρυφη Ιστορία» (ή τα
«Ανέκδοτα») του Ιστορικού Προκοπίου,
αυτή είναι ιδιαίτερα επικριτική προς
τον Ιουστινιανό, σε αντίθεση με
προηγούμενα έργα του. Γι’ αυτόν
τον λόγο από πολλούς επιχειρείται
υποβάθμισή της και προωθείται η άποψη
ότι ο Προκόπιος δεν είναι αξιόπιστος
Ιστορικός. Όμως, ο πανεπιστημιακός
καθηγητής του πανεπιστημίου της
Μελβούρνης της Αυστραλίας, Roger D.
Scott, στην εργασία του:
«Malalas, TheSecretHistoryandJustinian’sPropaganda»,
παρουσιάζει ισχυρούς λόγους διατί
η Απόκρυφη Ιστορία είναι «ένα
σοβαρό έργο από έναν σοβαρό ιστορικό».
(Συμβουλευτείτε το εν λόγω άρθρο.).
Παρατηρούμε
λοιπόν ότι, ο Προκόπιος γράφει Κοιαισίτωρ
και όχι Κοιαίστωρ. Όπως εξηγεί και ο
σπουδαίος ερευνητής Charles B. Waite, στο
Appendix των σελίδων 519-537 του σπουδαίου
ερευνητικού συγγράμματός του: History of
the Christian Religion to the Year Two Hundred (200), Fifth Revised
Edition, C. V. Waite & Co., Chicago 1900 – 1992, και
ιδιαίτερα στην σελίδα 532, και έχομε και
εμείς αναφέρει στο μέρος του εδώ κεφαλαίου
υπό τον τίτλο Κωνσταντίνος – Θεοδόσιος,
καθώς και πολλοί νόμοι και πολλά
πεπραγμένα της εποχής εκείνης το
καταμαρτυρούν, η Ιερά Εξέτασις και
ο Ιεροεξεταστής (Ιnquisition και Ιnquisitors γράφει
ο Waite στα αγγλικά) αρχίζει εν τοις
πράγμασιν, δηλαδή de facto, ήδη με τον
Κωνσταντίνον «τον μέγα άγιο» και
αναφέρεται συχνά επί Θεοδοσίου και
εφεξής. Κατά την εδώ μαρτυρία του
Προκοπίου, ο Ιουστινιανός έφτιαξε
ειδικό υπουργείο και αξίωμα για τον
πρώην αόριστο Ιεροεξεταστή
και τον ονόμασε Κοιαισίτορα (Quaesitor).
Δηλαδή τώρα λαμβάνει επί πλέον και de
juro ισχύν.
Σύμφωνα
λοιπόν με τα όσα αναφέρει ο Προκόπιος,
ο Κοιαισίτωρ ουσιαστικά ανελάμβανε
και καθήκοντα ιεροεξεταστού, καθώς
ασκούσε διώξεις εναντίον οιουδήποτε
«ει τω τα ες το θείον ουκ ορθώς ήσκηται»
(στην γλώσσα που ακριβώς γράφει).
Μετά
ο Προκόπιος συνεχίζει λέγοντας
(μετάφραση): «Ο κοιαισίτωρ, όταν
συνελάμβανε με την δύναμη του αυτούς
που έκαναν τα σφάλματα εντός της
δικαιοδοσίας του, θα παρέδιδε στον
αυτοκράτορα οτιδήποτε ήθελε να
παραχωρήσει, ενώ ο ίδιος θα γινόταν
πλούσιος παρ’ όλα ταύτα, και κατά
παραβίαση του νόμου, με την περιουσία
των άλλων ανθρώπων. Για τους υποκειμένους
αυτών των υπουργών δεν χρειαζόταν ούτε
να φέρουν κατηγόρους μήτε να προσκομίσουν
μαρτυρίες για το ότι είχε γίνει, αλλά
κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου
οι άτυχοι που έπεφταν στον δρόμο τους
συνέχιζαν, χωρίς να έχουν κατηγορηθεί
ή καταδικαστεί, και με μεγαλύτερη
μυστικότητα, να φονεύονται καθώς και
να τους αφαιρούνται τα χρήματά τους».
Βασανιστήρια
διά Μεταλλικών Οργάνων
Ήδη
από το + 472 ο Λέων 1ος χαρακτηρίζει
επισήμως την Ελληνική λατρεία ως
δημόσιο έγκλημα. Μόνον η υποψία
τελέσεως, εις κάποιον χώρο, οποιασδήποτε
Ελληνικής ή παραδοσιακής ιερουργίας
έχει ως αποτέλεσμα την κατάσχεση του
χώρου αυτού και βασανισμό του
ιδιοκτήτου διά μεταλλικών οργάνων.
Ούτος εφ’ όσον επιζήσει εξορίζεται
διά παντός και παραμένει ισοβίως ανάπηρος
και παραμορφωμένος.
Τα
μεταλλικά όργανα βασανισμού ήταν πολύ
συνηθισμένα στο Βυζάντιο και είχαν έναν
συγκεκριμένο στόχο. Εφ’ όσον το άτομο
επιζούσε όλων των βασανιστηρίων
επρόκειτο να εξέλθει εξ’ αυτών
παραμορφωμένο και ανάπηρο ισοβίως.
Πρόκειται διά στυγερά και πρωτοφανή
κακουργήματα στην ιστορία του ανθρώπου
που καλύπτονται και επικυρώνονται
από τους νόμους του ίδιου του κράτους.
Ιδού
ένα μόνο «παραδειγματάκι» χριστιανικής
αγάπης της άρτι νομιμοποιηθείσης
Εκκλησίας του 4ου αιώνος και της
νομοθετημένης ποινικής διώξεως των
πιστών της Ελληνικής θρησκείας
και των άλλων θρησκειών: Απόσπασμα του
νόμου του έτους + 472, με αριθμό
καταλόγου Ιουστινιανείου
Κώδικος 1.11.8 στα λατινικά, των
Αυτοκρατόρων Λέοντος Α΄ και Ανθεμίου
προς Διόσκωρον, Έπαρχο του
Πραιτωρίου, που είδαμε παραπάνω.
Απολαύστε το!:
“…
si
quidem dignitate vel militia quadam decorantur, amissiore militiae
vel dignoitatis nec non rerum suarum proscriprione plectentur,
privatae vero condicionis vel plebeii constituti post cruciatus
corporis operibus metallorum perpetuo deputabuntur exilio.”.
Μετάφραση: Εάν
κάποιος απ’ αυτούς [δηλαδή τους
πιστεύοντας στην Ελληνική θρησκεία]
έχει πολιτικό ή στρατιωτικό αξίωμα, θα
αποπεμφθεί από το αξίωμά του και δεν
θα χάσει μόνον την περιουσία του η οποία
θα προγραφεί, αλλά αφού υποστεί σωματικά
βασανιστήρια διά μεταλλικών
οργάνων [δηλαδή θα καταστεί ανάπηρος
και δυσειδής ισοβίως αν επιζήσει], ως
ορίζει το δημόσιο και ιδιωτικό
δίκαιο, θα οδηγηθεί σε διαρκή
εξορία.
Άλλα
Βασανιστήρια και η Σιδηρά Προσωπίς
Τα
βυζαντινά βασανιστήρια περιελάμβαναν
κάθε προσβολή, κακοποίηση και εξόντωση
του ανθρωπίνου σώματος. Αυτά ήταν:
Αποκεφαλισμός, κάψιμο στην πυρά,
απαγχονισμός, στραγγαλισμός, λιθοβολισμός,
ψήσιμο στη θράκα, γδάρσιμο, καταποντισμός
σε ποτάμια ή στη θάλασσα πολλές φορές
εντός ραμμένων σάκων γεμάτων με φίδια,
ανάποδη σταύρωση, θανάτωση με βραστό
νερό ή καυτό λάδι ή υπέρθερμη πίσσα,
παλούκωμα, εγκαύματα με πυρωμένα
σίδερα, δηλητηρίαση, τύφλωση, ακρωτηριασμός,
αποκοπή ρινός, ωτίων, γλώσσης, γεννητικών
οργάνων (ο όρος ήταν καυλοτόμησις)
πολλές φορές μετ’ εμπηγμού αιχμηρών
αντικειμένων μέσα στην τομή, ευνουχισμός,
διαπόμπευση, ο επί δημοσίας θέας δι’
αιμορραγίας θάνατος, στρεβλώσεις,
εξαρθρώσεις, δουλεία, ισόβια κάτεργα
σε λατομεία και καταναγκαστικά έργα,
ισόβια εξορία, ισόβια κράτηση εντός
μοναστηρίων, και άλλα.
Ένα
παράδειγμα μεταλλικού οργάνου βασανισμού
ανάμεσα στα αναρίθμητα άλλα ήταν
η σιδηρά προσωπίς! Αυτή
ερυθροπυρούτο και κατόπι ετίθετο
επ’ ολίγον χρόνον επί του προσώπου του
βασανιζομένου ατόμου. Αυτό
υφίστατο εγκαύματα δευτέρου ή
τρίτου βαθμού τα οποία επουλώνοντο
διά δυσειδών ουλών οπότε πλέον
έφερε εις το διηνεκές το στίγμα του
«αιρετικού ή ετεροδόξου ή ετεροθρήσκου»!
Είχαμε
βεβαίως και διάφορα άλλα όργανα βασανισμού
όπως τους στρεβλωτήρες, τους
εξαρθρωτήρες, τα σιδερένια νύχια, κλπ.
Εκείνο το αισχρότατο, απόκρυφο,
ψευδεπίγραφο, υστερόγραφο
(1ος - 2ος αιών Κ. Ε., και όχι προ
Χριστού που λένε οι Χριστιανοί),
κακοηθέστατο βιβλίο Δ΄ Μακκαβαίων,
το οποίο η Χριστιανική Βίβλος το
παραθέτει ως παράρτημα και «θέλει
και δεν θέλει» να το θέσει εντός
του κανόνος της, έχει καταγράψει έναν
κατάλογο τέτοιων φρικιαστικών
οργάνων και ιδιαζόντως ειδεχθών
βασανιστηρίων αποδίδοντας τα στον
Αντίοχον Δ΄ τον Επιφανή. Δεν πρόκειται
για την αρετή και την πίστη του παραμυθένιου
και ενδεδυμένου με τον μανδύα της
αγνότητος Εβραίου Ελεαζάρου όπως το
ίδιο αναφέρει, αλλά πρόκειται για
μία ψευδή προπαγάνδα η οποία αφ’ ενός
δημιουργούσε εθισμό και εφ’
ετέρου προοιωνιζόταν και προετοίμαζε
τον δρόμο για την επέλαση των επερχομένων
χριστιανικών βασανιστηρίων,
διαστροφών, ψυχοπαθειών,
κακοηθειών και σχεδίων. (Περί αυτού
του σημείου
βλέπε: The Christ Conspiracy the Greatest Story ever Sold,
by Acharya S, AUP, σελίδες 6, 10, και τις σχετικές
παραπομπές στις εργασίες και
έρευνες πολλών άλλων ερευνητών που το
βιβλίο αυτό λεπτομερώς αναφέρει.).
Ιωάννης
Νεοκλής Φιλάδελφος Μ. Ρούσσος
Δρ.
Καθηγητής Μαθηματικών
Ερευνητής
βιβλικών και χριστιανικών ζητημάτων.
(Συνεχίζεται…)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου