Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

ΟΙ ΑΡΕΤΕΣ ΩΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΕΣ

Οι αρετές είναι δυνάμεις ή ενέργειες για να δρούμε και να εργαζόμαστε σωστά. Η λέξη ενέργεια προέρχεται από την ελληνική λέξη «έργον», εργασία. Η ενέργεια είναι αυτή που επιτρέπει να πραγματωθεί μια εργασία ή μια δράση. Έτσι, μιλάμε για μυϊκή ενέργεια, υδραυλική ενέργεια, αιολική ενέργεια, ηλεκτρική ενέργεια, ατομική ενέργεια κλπ. οι οποίες, διοχετευμένες από μηχανές, πραγματοποιούν ορατά έργα, φυσικά έργα.

Όμως υπάρχουν επίσης εργασίες, δράσεις αόρατες, συναισθηματικές, νοητικές, ηθικές, αισθητικές και πνευματικές, οι οποίες λειτουργούν με άλλους τύπους ενέργειας: ονομάζονται αρετές, όταν πρόκειται για  θετικές ενέργειες, ή διαστροφές και ελαττώματα, όταν πρόκειται για αρνητικές διεφθαρμένες ενέργειες ή όταν υπάρχει έλλειψη ή παραμόρφωση της ενέργειας. Και γι’ αυτό συνδέονται επίσης με την υγεία και την ασθένεια αντίστοιχα σε όλα τα επίπεδα της ύπαρξης.

Κάθε αρετή είναι κάτι που χαρακτηρίζεται από αντοχή ή δράση και γι’ αυτό η αρετή ορίζεται  ως  «δύναμη,  ενέργεια,  σθένος  ή  αξία», για να γεμίσει, να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε δράση ή εργασία τέλεια και όχι ατελώς, αφού η έλλειψη τελειότητας, το ελαττωματικό, το παραμορφωμένο ή ατελές έχει ελαττώματα ή καταλήγει ελαττωματικό.

Τίποτα στη ζωή δεν παραμένει αμετάβλητο, και, όπως ακριβώς, για να τελειοποιήσει κανείς κάτι, είναι απαραίτητο να δράσει με σύνεση, έτσι και για να διαστρεβλώσει, να σπάσει, να διαβρώσει κάτι, αρκεί να μη δρα ή να δρα με τρόπο ατελή, ελαττωματικό, διεφθαρμένο, λανθασμένο ή ασαφή.

Αυτοί που επιθυμούν να τελειοποιήσουν κάτι ή να τελειοποιηθούν οι ίδιοι αισθάνονται την επιθυμία της μάθησης. Αυτός που δε θέλει να μάθει δε θα θέλει ούτε να τελειοποιηθεί και πάντα θα του λείπει κάτι που του είναι απαραίτητο. Η έλλειψη ή η απουσία είναι από μόνες τους κάτι ελαττωματικό, γιατί προϋποθέτουν ατέλεια.

Οι αρετές δεν είναι σκέψεις, αλλά ενεργές δυνάμεις της ανθρώπινης φύσης που εκδηλώνονται στις δράσεις. Δεν είναι απεριόριστες, όπως δεν είναι απεριόριστοι και οι αριθμοί, αλλά αν και αυτοί είναι μόνο δέκα, από το μηδέν ως το εννιά, είναι όμως αρκετοί για να πρέπει να τους γνωρίζει κανείς, ένα προς ένα, πριν προσπαθήσει να πραγματοποιήσει μαθηματικές πράξεις. Και δουλεύοντας με αυτούς, τότε ναι, οι συνδυασμοί τους είναι απεριόριστοι. Και, όπως μπορούν να αναπαρασταθούν αριθμητικά οι θετικές και αρνητικές αξίες των αριθμών, έτσι συμβαίνει, όταν πρόκειται για τις αρετές και τις διαστροφές ή τα ελαττώματα. Οι αρετές αλληλοστηρίζονται και συνοδεύουν η μία την άλλη, με τον ίδιο τρόπο που η μία γεννιέται από την άλλη. Υπάρχει μια βασική σειρά αρετών και ελαττωμάτων, θετικών ενεργειών με το αντίστοιχο αρνητικό τους μέρος, των οποίων ο συνδυασμός και ανασυνδυασμός μπορεί να δημιουργήσει μια γκάμα σχεδόν ατελείωτη άλλων αρετών και ελαττωμάτων σε κάθε επίπεδο ή διάσταση του ανθρώπου, όπως επίσης και στις διασυνδέσεις μεταξύ τους. Γιατί οι ενέργειες, οι δυνάμεις ή οι θετικές δυνατότητες που ονομάζουμε αρετές, όπως και οι αριθμοί, μπορούν να προστεθούν, να αφαιρεθούν, να πολλαπλασιαστούν, να διαιρεθούν και να υψωθούν σε δύναμη. Και το ίδιο συμβαίνει με τα ελαττώματα.

Γι’ αυτό μπορούμε να πούμε ξεκάθαρα ότι οι αρετές είναι ενεργειακές πραγματικότητες. Η ανάπτυξη των αρετών είναι, στην κυριολεξία, η ανάπτυξη των δυνάμεων ή ενεργειών που έχει κάθε άνθρωπος. Κάποιες είναι ήδη εν ενεργεία και πρέπει να τις τελειοποιήσουμε ή είναι μισοενεργοποιημένες και πρέπει να τις αναπτύξουμε κι άλλο, ενώ άλλες, οι περισσότερες, βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση.

Αυτές οι βασικές αρετές-δυνάμεις, για τις οποίες μιλήσαμε προηγουμένως, από μια συνθετική άποψη, είναι οι 4 αρετές για τις οποίες μας μιλά ο Πλάτων: Σοφία, Ανδρεία, Σωφροσύνη και Δικαιοσύνη [ΠΛΑΤΩΝ Πολιτεία (426a-429a)], για την προσωπικότητα. Και οι 3 αρετές του Ανώτερου Εγώ του Μαθητή: Υπηρεσία, Έρευνα και Αφοσίωση. Από όλα όσα αναφέρθηκαν, γίνεται κατανοητό ότι είναι πολύ σημαντικό για τον αναζητητή να μάθει πώς να γνωρίσει τις αρετές, να τις αποκτήσει, να τις καλλιεργήσει, να τις αναπτύξει και να τις τελειοποιήσει στο μέτρο που κατασκευάζει τον Εαυτό του, για να μπορεί μετά να λειτουργήσει μ’ αυτές και να αναπτύξει αυτά τα τόσο ειδικά «πνευματικά μαθηματικά» που, σαν μια μαγική αόρατη σκάλα, οδηγούν στη Σοφία. Αυτή «η σκάλα των αρετών» είναι η «Φιλοσοφία», η φιλία ή αγάπη, που οδηγεί το μαθητή προς τη Σοφία. Είναι το μέσο που οδηγεί στον απώτατο σκοπό: τη Σοφία. Γι’ αυτό το λόγο, οι αρετές είναι ενεργειακές και πρακτικές πραγματικότητες, όχι αφηρημένες ούτε θεωρητικές έννοιες. 

Είναι Μορφές της Ενέργειας και της Ζωής για την πνευματική μας Εξέλιξη.

https://nea-acropoli-athens.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου