— Τώρα
πρόσεχε εις αυτό, που θα σου είπω· η
πείνα, η δίψα και αι άλλαι φυσικαί
ανάγκαι, δεν αποτελούν διά το σώμα ένα
είδος κενού, το οποίον ζητεί να πληρωθή; —
Μάλιστα.
—
Παρομοίως
δε η άγνοια και η αφροσύνη δεν είναι ένα
είδος κενού και αυταί διά την ψυχήν;
—
Αναμφιβόλως.
—
Και
το μεν κενόν, που δημιουργεί η πείνα,
δεν το γεμίζει ο άνθρωπος λαμβάνων
τροφήν, το δε κενόν της ψυχής τρέφων την
διάνοιάν του;
—
Πώς
όχι;
.......
—
Εάν
λοιπόν η ηδονή συνίσταται εις το να
πληρούται τι με τα πράγματα, που είναι
σύμφωνα με την φύσιν του, εκείνο που
πληρούται αληθώς με τα πράγματα, τα
οποία έχουν περισσοτέραν πραγματικότητα,
οφείλει βεβαίως να απολαμβάνη μίαν
ηδονήν όντως πραγματικωτέραν και
αληθεστέραν, ενώ εκείνο το οποίον
πληρούται με πράγματα ολιγώτερον
μετέχοντα από την πραγματικότητα, θα
πληρούται κατά τρόπον ολιγώτερον αληθή
και βέβαιον και η ηδονή, την οποίαν
απολαμβάνει, θα είναι πολύ ολιγώτερον
αληθής και βεβαία.
—
Είναι
απόλυτος ανάγκη να συμβαίνη αυτό.
—
Εκείνοι
επομένως που δεν γνωρίζουν τι θα ειπή
σοφία και αρετή, και είναι παραδομένοι
εις τας απολαύσεις της κοιλίας και άλλας
τοιαύτας υλικάς ηδονάς, φέρονται διαρκώς
προς τα κάτω και το πολύ πάλιν έως εις
το μέσον, και εις όλην των την ζωήν
ανεβοκαταιβαίνουν μεταξύ των δύο τούτων
σημείων, χωρίς ποτέ να ημπορέσουν να το
υπερβούν και χωρίς ποτέ να σταθούν
ικανοί, να σηκώσουν τα βλέμματά των προς
το αληθώς άνω, ούτε να απολαύσουν
πραγματικώς το αληθώς ον, και να γευθούν
την καθαράν και γνησίαν ηδονήν...
ΣΩΚΡΑΤΗΣ
ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΝ Θ’
ΑΠΟΔΟΣΙΣ
Ι. Ν. ΓΡΥΠΑΡΗ
ΕΝ
ΑΘΗΝΑΙΣ ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΕΞΗ
1911
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου