Κατά
τη διάρκεια της πομπής των Μεγάλων
Παναθηναίων (αρχαία ελληνική γιορτή
αφιερωμένη στη θεά Αθηνά, η οποία
λάμβανε χώρα στην Αθήνα, κάθε τέσσερα
χρόνια), δινόταν μια ιδιαίτερα ριψοκίνδυνη
παράσταση, όπου πάνοπλοι άνδρες πάνω
σε τέθριππα άρματα, κατέβαιναν από το
άρμα ενώ αυτό εξακολουθούσε να τρέχει
με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Ονομαζόταν
και αποβατικός αγώνας και οι συμμετέχοντες,
αποβάτες.
Ο
Πλούταρχος περιγράφει το ιππικό αυτό
αγώνισμα καλούμενο αποβάται ή αναβάται
σε διαδρομή δώδεκα γύρων. Ήταν είδος
πολεμικής αναπαράστασης, όπου ο ηνίοχος
έπρεπε να οδηγεί το άρμα, ενώ ο ένοπλος
(συν) επιβάτης όφειλε να κατεβαίνει και
να τρέχει τον τελευταίο γύρο μέχρι τον
τερματισμό.
Με
αυτόν τον τρόπο πηδάει από το άρμα του
κι ο Αχιλλέας στην Ιλιάδα, ενώ αυτό
σέρνει πίσω του τον σκοτωμένο Έκτωρα.
Γι
αυτό το Αχίλλειο Άλμα μιλάει και ο Νίτσε:
“Κι
έτσι οι άνθρωποι νιώθουν ντροπή και
φόβο απέναντι στους Έλληνες, εκτός κι
αν εκτιμούν πάνω από όλα την αλήθεια
και τολμούν να την αναγνωρίσουν
ακέραιη: οι Έλληνες κρατούν στα χέρια
τους σαν ηνίοχοι, τα χαλινάρια της δικής
μας και κάθε άλλης κουλτούρας, και
σχεδόν πάντα τόσο τα άρματα όσο και τα
άλογα των άλλων πολιτισμών είναι
κατώτερης ποιότητας και αίγλης από τους
ηνίοχους τους που το’ χουν παιχνιδάκι
να γκρεμίσουν αυτό το σύνολο σε μια
άβυσσο, πάνω από την οποία εκείνοι εύκολα
πηδούν μ’ ένα αχίλλειο άλμα”. (Νίτσε –
Η γέννηση της τραγωδίας)
----------------
Ηνίοχοι
είμαστε και σήμερα.
Προς την άβυσσο...
Με
άρμα και άλογα που δεν μας ταιριάζουν.
Θα
τα καταφέρουμε να κάνουμε το αχίλλειο
άλμα;
Ντίνα Εξάρχου
----------------
EIKONA:
Βάση μνημείου για τη νίκη του Κράτη
στον Αποβάτη αγώνα των Παναθηναίων. Ο
αναβάτης με πλήρη πολεμική εξάρτυση
ανεβοκατέβαινε σε κινούμενο άρμα. - 4ος
αι. - Μουσείο Στοάς Αττάλου, Αρχαία Αγορά
Αθηνών.
To
αγώνισμα ήταν γνωστό στην Αρχαία Ελλάδα
από πολύ παλιά, κυρίως όμως γινόταν στην
Αθήνα (κατά τα Παναθήναια) και στη Βοιωτία
(κατά τα Αμφιαράεια). Σε κάθε άρμα
ανέβαιναν δύο πρόσωπα: o αποβάτης, που
όφειλε να κατεβαίνει από αυτό και να
ανεβαίνει πριν τελειώσει o αγώνας, και
o αποβατικός ηνίοχος, του οποίου ο ρόλος
ήταν να οδηγεί το άρμα με τέτοιο τρόπο
ώστε να διευκολύνει το έργο του αποβάτη.
Κατά τη διάρκεια του αγωνίσματος, οι
αποβάτες φορούσαν κράνος και κρατούσαν
ασπίδα. Πηγή: https://www.facebook.com/ ---------------------
Και
ένα ποίημα που βρήκα στο http://www.stixoi.info/
ΑΓΩΝ
ΑΠΟΒΑΤΙΚΟΣ
Ο
δωδεκάγναμπτος αγών(1) εν εξελίξει
σε
τέσσερα δεμένο το άρμα μου πουλάρια
ο
δεξιόσειρος(2) ίππος θρακικός και
καθαρόαιμος
και ο ηνίοχος(3) δεινός - δεν ελυπήθηκα έξοδα
στην επιλογή
του -
έντεκα
γύρους πίσω μου η ιππάφεσις(4)
και μόνο
ένας για το τέρμα
όλοι όρθιοι στον
Κρόνιο λόφο
κρατάνε την ανάσα τους
κι
ακούγεται μονάχα ένας ρυθμός
εκείνος
των οπλών που αγγίζουνε
το χώμα του
σταδίου
Κράτης Βορτίου είναι τ' όνομά
μου
κι ήδη έχω στεφτεί κι άλλες
φορές
τον κότινο σε αγώνες
αποβατικούς.
αρκεί μονάχα, και τούτη
τη φορά,
την ώρα την κατάλληλη
να
βάλω φρένο στον τετράκτινο τροχό
και
να πηδήξω
κι ύστερα με όλες τις
δυνάμεις να τρέξω
πλάι στο άρμα μου
μέχρι το νήμα...
1. Ο
δωδεκάγναμπτος αγών: αγώνας δώδεκα
γύρων
2. δεξιόσειρος: το άλογο της δεξιάς
σειράς που έπρεπε να είναι το καλύτερο
και
το πιο "σοφό" αφού ο αγώνας ήταν
αριστερόστροφος
3. ο
ηνίοχος: συνήθως ήταν επαγγελματίας
4. ιππάφεσις:
το σημείο εκκίνησης των ίππων στο στάδιο
Ο
δημιουργός υπογράφει
Χρήστος
, http://www.stixoi.info/
--------------
Δείτε εδώ, Εικόνα, Παναθηναικός αμφορέας Αγών αποβατικός
-------------
Πηγές:
--------------------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου