ΣΩΚΡΑΤΗΣ:
Κοίταξε με προσοχή, λοιπόν, και εξέτασε
ολόγυρα, μήπως μας ακούει κάποιος από
τους αμύητους. Είναι αυτοί, λοιπόν, που
θεωρούν ότι τίποτα άλλο δεν υπάρχει
παρά αυτό που θα μπορούσαν να πιάσουν
στα δυό τους χέρια σφιχτά, ενώ τις πράξεις
και τις γενέσεις και κάθε αόρατο δεν τα
αποδέχονται ως μέρη της ουσίας.
ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ:
Και βέβαια, Σωκράτη, μιλάς για τους
σκληρούς και επίμονους ανθρώπους.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ:
Υπάρχουν, παιδί μου, άνθρωποι πάρα πολύ
απαίδευτοι· κι άλλοι πολύ περισσότερο
πνευματώδεις, για τα Μυστήρια.
ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ 155
e
-------------------------------
ΘΕΟΔΩΡΟΣ:
Αν όλους, Σωκράτη, τους έπειθες με όσα
λες, όπως εμένα, περισσότερη ειρήνη και
λιγότερες συμφορές θα υπήρχαν στους
ανθρώπους.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ:
Αλλά οι συμφορές δεν είναι δυνατό Θεόδωρε
ούτε να εξαφανιστούν, –γιατί κατ’ ανάγκη
υπάρχει πάντα κάτι αντίθετο προς το
αγαθό– ούτε να εγκατασταθούν ανάμεσα
στους θεούς, επειδή περιπολούν εξ ανάγκης
τη θνητή φύση μας σ’ αυτόν εδώ τον τόπο.
Γι’ αυτό και πρέπει να προσπαθούμε να
φεύγουμε από εδώ προς τα εκεί όσο πιο
γρήγορα γίνεται. Και η φυγή αυτή είναι
η κατά το δυνατόν ομοίωση με το θεό· και
ομοίωση είναι να γίνεται κανείς δίκαιος
και όσιος με φρόνηση. Ο λόγος είναι,
άριστε άνθρωπε, ότι δεν είναι εύκολο να
πείσεις πως δεν πρέπει να αποφεύγει
κανείς την πονηρία εξαιτίας αυτών που
λένε οι πολλοί και να επιδιώκει την
αρετή, και για χάρη αυτών με το ένα να
πρέπει να καταγίνεται και με το άλλο
όχι, για να μη φανεί ότι είναι κακός αλλά
καλός. Αυτά είναι, όπως μου φαίνεται, η
λεγόμενη φλυαρία των γραϊδίων. Και η
αλήθεια είναι αυτή ακριβώς: Ο θεός κατά κανένα τρόπο δεν είναι άδικος, αλλά
είναι όσο το δυνατό δικαιότατος, και
τίποτα δεν είναι πιο όμοιο μ’ αυτόν
παρά εκείνος από εμάς που θα γίνει πάλι
όσο μπορεί πιο δίκαιος. Και ως προς αυτό
μετριέται η αληθινή δεινότητα ενός
άνδρα αλλά και η ασημαντότητα και η
ανανδρία του, γιατί η γνώση αυτού του
πράγματος είναι αληθινή σοφία και αρετή,
ενώ η άγνοια αυτού είναι αμάθεια και
καθαρή κακία.
ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ 176a
- 177a
----------------------------------
ΘΕΟΔΩΡΟΣ:
«Ιππικό σε πεδιάδα» προκαλείς, αν
προκαλείς τον Σωκράτη να μιλήσει· ρώτα
τον, λοιπόν, και θα ακούσεις. ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ 183 d
Απόδοσις: Κερασένια Σ.
Παπαλεξίου, ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΖΗΤΡΟΣ
----------------------------------
Η ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου