Στην αγορά της Αθήνας του -4ου αιώνος, ο Σωκράτης συνομιλεί, όπως συνήθιζε, με τους νέους, εφαρμόζοντας την περίφημη διαλεκτική μέθοδό του για να εκμαιεύσει την αλήθεια που, δικαίως, πίστευε ότι κρύβεται στο βάθος της ανθρώπινης ύπαρξης. Ξαφνικά το βλέμμα του εστιάζεται σ’ έναν νέο που πλησιάζει, ενώ ταυτόχρονα στο νου του ζωντανεύει ένα όνειρο που είχε δει: ανάμεσα από του νέους στην αγορά που τον άκουγαν να μιλάει βγαίνει ένας κατάλευκος κύκνος που τον πλησιάζει και κάθεται στα πόδια του… Ήξερε πως πρόκειται να έρθει κάποιος που θα γίνει μαθητής του και ο νέος αυτός που ονομαζόταν Πλάτωνας δεν τον διέψευσε. Ίσως κάπως έτσι γεννήθηκε αυτή η σχέση Δασκάλου-Μαθητή που έμελλε να μείνει στην Ιστορία.
Ο Πλάτωνας μετά το θάνατο του Σωκράτη, σοκαρισμένος με το πόσο εύκολα η πολιτική της πατρίδας του καταδίκασε τον Δάσκαλό του, φεύγει για να γνωρίσει ένα μεγάλο κομμάτι του γνωστού τότε κόσμου και να μυηθεί στα Μυστήρια των Πυραμίδων και σε άλλα που δεν αναφέρονται ίσως στη βιογραφία του. Το σίγουρο είναι πως το πνευματικό του ύψος ήταν τέτοιο ώστε να του δοθεί το προσωνύμιο «θείος».
Από το πλούσιο συγγραφικό έργο του εκείνο που έχει κάνει ίσως τη μεγαλύτερη αίσθηση και εντύπωση είναι η γνωστή «Πολιτεία», ένας διάλογος μεταξύ 6 προσώπων με κεντρικό ήρωα το Σωκράτη, που αναζητούν να ορίσουν τι είναι η Δικαιοσύνη, πώς αυτή εφαρμόζεται, σε τι ωφελεί αυτόν που την εφαρμόζει και ποιος γνωρίζει ευδαιμονία, ο δίκαιος ή ο άδικος άνθρωπος.
Για να γίνει πιο εύκολη η έρευνα αυτή, ο Σωκράτης προτείνει να μεγεθύνουν την αναζήτηση στο επίπεδο της οργανικής κοινωνίας μιας πόλης στην οποία κάθε μέλος θα έχει ένα συγκεκριμένο ρόλο μέσα από τον οποίο θα προσφέρει στο σύνολο σύμφωνα με τα δικά του χαρακτηριστικά και τις ικανότητες. Έτσι κάθε άτομο θα λειτουργεί με φυσικό τρόπο, ισορροπημένα, χωρίς να διχάζεται προσπαθώντας μάταια να ενσαρκώσει ρόλους που δεν υποστηρίζονται από τις δυνατότητες ή τις ικανότητες που διαθέτει.
Θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε μια τέτοια κοινωνία με την εικόνα ενός υγιή ανθρώπινου οργανισμού που κάθε όργανο επιτελεί τη λειτουργία του σωστά. Σε αντίθετη περίπτωση μπορούμε να φανταστούμε τι θα γινόταν αν κάποιο όργανο ξαφνικά άλλαζε ρόλο! Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι το κύτταρο που αποκτά δική του βούληση, τείνοντας να «παρακούσει» τις επιταγές του εγκεφάλου, προσβάλλει τον οργανισμό με θανατηφόρο αποτέλεσμα (σ.σ.: επομένως ή θεραπεύεται ή αφαιρείται). Έτσι συμβαίνει σε μεγέθυνση στον οργανισμό της κοινωνίας, όταν κάποια μέλη επιλέγουν μια δράση που δεν συμβαδίζει με το συμφέρον του συνόλου.
Το οργανωτικό σύστημα που προτείνει και περιγράφει ο Πλάτωνας στο έργο του, είναι το Πυραμιδικό που λέγεται έτσι, επειδή το σχήμα του είναι μια πυραμίδα.
Αυτός πλαισιώνεται από ένα συμβούλιο μυστών και όλη η ομάδα έχει ταχθεί στην υπηρεσία του λαού με μοναδική μέριμνα την εξέλιξη των πολιτών σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο.
Η τάξη των φυλάκων αποτελείται από εκπροσώπους και των δύο φύλων και σκοπό έχει να διασφαλίζει την ευημερία της πολιτείας από επίδοξους αντιπάλους. Η εκπαίδευσή τους έχει μεγάλη σημασία και συνοψίζεται στη μουσική για την ψυχή και γυμναστική για το σώμα.
Η τρίτη τάξη των γεωργών-τεχνιτών διασφαλίζει τα απαραίτητα αγαθά για την κάλυψη των αναγκών επιβίωσης.
Σημαντικό στο σύστημα αυτό είναι πως ανάλογα με τις ικανότητες είναι δυνατόν να περάσει κάποιος από μια τάξη στην αμέσως ψηλότερη, όπως ομοίως από μια ψηλότερη σε μια χαμηλότερη χωρίς το σύστημα να χάσει τη δομή και λειτουργικότητά του.
Το αλτρουιστικό πνεύμα που ενσαρκώνεται μεταξύ άλλων σε μια τέτοια κοινωνία όπως περιγράφεται από τον Πλάτωνα, ενέπνευσε κι άλλους οραματιστές που είτε προσπάθησαν να πραγματοποιήσουν μια πολιτεία σύμφωνα με τα πρότυπα αυτά, όπως π.χ. ο Πλωτίνος που προσπάθησε να ιδρύσει στην Καμπανία την «Πλατωνόπολη» με τη βοήθεια του αυτοκράτορα Γαλλιηνού, είτε αποτύπωσαν μια ιδανική πολιτεία στις σελίδες ενός βιβλίου προσπαθώντας να εγείρουν με τη συνδρομή τους αυτή το ανθρωπιστικό αίσθημα για την ανάγκη να υπάρξει μια τέτοια πολιτεία προς όφελος όλης της ανθρωπότητας.
Η Ιδανική Πολιτεία με άλλα λόγια είναι ο επίγειος παράδεισος, η εφαρμογή των κοσμικών νόμων, η αρμονία σε εκδήλωση, η κοιτίδα του κάθε μυητικού πολιτισμού που θα μπορούσε να δώσει μια τεράστια ώθηση στην ανθρωπότητα όταν και αν γίνει δυνατή η ύπαρξή της. Όμως όπως λέει και ο Πλάτωνας, κάθε κοινωνία θα γίνει καλύτερη, συνεπώς ιδανική, όταν κάθε άτομο βελτιωθεί. Άρα ιδανικά άτομα για ιδανικές πολιτείες.
Πηγή: nea-acropoli.gr μέσω philosophyreturns.gr
---------------------------------------
ΠΛΑΤΩΝ - Η ΤΡΙΜΕΡΗΣ ΨΥΧΗ ΚΑΙ Η ΔΙΚΑΙΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
ΝΑΥΑΓΙΟ, ΤΟ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΟΜΟΙΟΣ ΚΑΙ ΑΠΑΡΑΛΑΚΤΟΣ ΜΕ ΟΛΟΥΣ
ΣΗΜΕΡΑ Η ΠΙΟ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ
ΟΙ ΠΡΟΙΚΙΣΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ, OΤΑΝ ΔΕΝ ΤYΧΟΥΝ ΚΑΛHΣ ΑΝΑΤΡΟΦHΣ... (ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου