Διανοητές όπως ο Αναξίμανδρος και ο Ηράκλειτος πίστευαν στον λόγο πίσω από τη φύση, ενώ οι υλιστές φιλόσοφοι Δημόκριτος και ο μέντοράς του Λεύκιππος ισχυρίστηκαν ότι: Όλα τα πράγματα, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων, ήταν φτιαγμένα από άτομα σε ένα κενό, με μεμονωμένες ατομικές κινήσεις αυστηρά ελεγχόμενες από αιτιακούς νόμους.
Ο Σωκράτης ισχυρίστηκε περίφημα ότι η άγνοια ήταν η αιτία του κακού (καθώς κανένας άνθρωπος δεν κάνει κακό με τη θέλησή του) παρά η ατομική πράξη, ενώ ο Αριστοτέλης, στη Φυσική και τα Μετά τα φυσικά του, είπε: υπήρξαν "ατυχήματα" που προκλήθηκαν "τυχαία".
[Ο Αριστοτέλης ταξινόμησε τα ενδεχόμενα σε τρεις κατηγορίες: βέβαια ενδεχόμενα τα οποία συμβαίνουν αναγκαία, πιθανά ενδεχόμενα που συμβαίνουν τις περισσότερες φορές, και μη προβλέψιμα ενδεχόμενα που συμβαίνουν από καθαρή τύχη. Θεώρησε το αποτέλεσμα των τυχερών παιχνιδιών ως μη προβλέψιμο. https://el.wikipedia.org ]
Τότε ο Επίκουρος και οι Στωικοί ήρθαν στο προσκήνιο και διατύπωσαν σαφείς ακαθοριστικές και ντετερμινιστικές θέσεις.
Ο Επίκουρος, στο γιατί συμβαίνουν τα πράγματα πρόσθεσε μερικές άλλες αιτίες: «…κάποια πράγματα συμβαίνουν αναγκαστικά, άλλα τυχαία, άλλα μέσω της δικής μας αντιπροσωπείας. Η αναγκαιότητα καταστρέφει την ευθύνη και η πιθανότητα είναι αδιάκοπη. Ενώ οι δικές μας πράξεις είναι αυτόνομες, και σε αυτές αποδίδεται φυσικά ο έπαινος ή η κατηγορία».
Μόλις ο περιπατητικός φιλόσοφος Αλέξανδρος της Αφροδισιάδας (περίπου +200) υπερασπίστηκε την άποψη περί ηθικής ευθύνης, βρήκαμε κάτι που θα ονομάζαμε ελευθεριασμό σήμερα.
Ο άνθρωπος είναι υπεύθυνος για τις αυτοπροκαλούμενες αποφάσεις, υποστήριξε ο Αλέξανδρος, και μπορεί να επιλέξει να κάνει ή να μην κάνει κάτι, συμπληρώνοντας τον Στωικό φιλόσοφο Χρύσιππο .
Πού μας οδηγεί λοιπόν αυτό, αγαπητέ αναγνώστη;
by plato May 11, 2021 from ClassicalWisdom Website
μέσω https://www.bibliotecapleyades.net
-------------------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου