Παρασκευή 21 Μαρτίου 2025

Ο ΝΕΟΠΛΑΤΩΝΙΚΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΑΙΔΕΣΙΟΣ

Ο νεοπλατωνικός φιλόσοφος Αιδέσιος γεννήθηκε στην Καππαδοκία. Εκδήλωσε από νέος την κλίση του στη φιλοσοφία και, παραβαίνοντας τις επιθυμίες της οικογένειάς του, φοίτησε κοντά στο Σύρο νεοπλατωνικό φιλόσοφο Ιάμβλιχο, τον οποίο διαδέχθηκε στην ηγεσία της σχολής του. Αργότερα ίδρυσε τη δική του σχολή στην Πέργαμο. Πέθανε το 353 ή το 355, χωρίς να αφήσει γραπτό έργο και ορίζοντας ως διάδοχό του τον αγαπημένο του μαθητή Χρυσάνθιο. http://asiaminor.ehw.gr

-----------------------------

ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΙΔΕΣΙΟ, ΓΡΑΦΕΙ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΟΥ 4ου ΑΙΩΝΑ, ΕΥΝΑΠΙΟΣ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΒΙΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΚΑΙ ΣΟΦΙΣΤΩΝ :

VΙ. ΑΙΔΕΣΙΟΣ. Ο Αιδέσιος από την Καππαδοκία υπήρξε μαθητής του Ιάμβλιχου και ανήκε στον κύκλο των συντρόφων του. Η καταγωγή του ήταν πέρα για πέρα αριστοκρατική, αλλά η οικογένειά του δεν ήταν πολύ πλούσια. Ο πατέρας του τον έστειλε από την Καππαδοκία στην Ελλάδα για να σπουδάσει κερδοφόρο επάγγελμα, περιμένοντας να βρει στον γιο του θησαυρό.

Όμως, όταν κάποτε ο γιος του επέστρεψε και εκείνος ανακάλυψε ότι είχε ασχοληθεί με τη φιλοσοφία, τον έδιωξε από το σπίτι ως άχρηστο.

Διώχνοντάς τον, τον ρώτησε: «Τι σε ωφελεί η φιλοσοφία;»

κι εκείνος, στρεφόμενος πίσω, απάντησε:
«Δεν είναι μικρό πράγμα, πατέρα, να σέβεσαι τον πατέρα σου ακόμα κι όταν σε διώχνει!».

Μόλις το άκουσε ο πατέρας, κάλεσε πίσω τον γιο του, θαυμάζοντας το ήθος του. Μετά από αυτό ο Αιδέσιος αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά στη συμπλήρωση της μόρφωσής του, γιατί παρουσίαζε ακόμα αρκετές ελλείψεις. Ο πατέρας με ευχαρίστηση προέτρεπε το παιδί να συνεχίσει και ήταν γεμάτος χαρά που ήταν πατέρας θεού μάλλον παρά ανθρώπου.

Ο Αιδέσιος, αφού ξεπέρασε όλους τους άλλους, όσοι ήταν οι πιο διάσημοι εκείνο τον καιρό και όσους έτυχε να ακούσει, και αφού συγκέντρωσε σοφία και από την πείρα, έκανε ένα μακρύ ταξίδι από την Καππαδοκία στη Συρία για να δει τον ξακουστό Ιάμβλιχο.

Μόλις είδε τον άντρα και τον άκουσε να μιλάει, κρεμάστηκε από τα χείλη του και δεν χόρταινε να τον ακούει· στο τέλος έγινε και ο Αιδέσιος ισάξιος σχεδόν του Ιάμβλιχου, εκτός βέβαια από τις υπερφυσικές ικανότητες του Ιάμβλιχου.

Σχετικά με αυτές δεν έχουμε τίποτα να γράψουμε, ίσως επειδή από τη μια ο ίδιος ο Αιδέσιος τις κρατούσε μυστικές εξαιτίας των καιρών, βασιλιάς ήταν τότε ο Κωνσταντίνος, ο οποίος κατεδάφιζε τα περίλαμπρα ιερά και έχτιζε χριστιανικές εκκλησίες [Κωνσταντίνος γαρ εβασίλευε, τα τε των ιερών επιφανέστατα καταστρέφων και τα των χριστιανών ανεγείρων οικήματα] και από την άλλη επειδή ίσως και οι καλύτεροι από τούς μαθητές του ήταν επιρρεπείς και συνέκλιναν προς κάποια μυστικιστική σιωπή και ιεροφαντική εχεμύθεια.

ΕΥΝΑΠΙΟΣ – ΒΙΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΚΑΙ ΣΟΦΙΣΤΩΝ Κεφ. VI. ΑΙΔΕΣΙΟΣ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ Οδυσσέας Χατζόπουλος

-----------------------------------

Ο Ιάμβλιχος και η ξεχωριστή του φύση

Ευνάπιος - Έλληνας φιλόσοφος  και ιστορικός του 4ου αιώνα

1 σχόλιο:

Σείριος είπε...

Από τον Ευνάπιο αναφέρεται και το τέλος των Ελευσινίων Μυστηρίων  ο οποίος είχε μυηθεί κι ο ίδιος στα Μυστήρια κι είχε γίνει Ιεροφάντης.
Τελευταίος νόμιμος Ιεροφάντης των Ιερών Μυστηρίων φαίνεται από τις πηγές να είναι ο Ευμολπίδης Νεστόριος, ο οποίος “ανήγγειλε την αρχή της μεγάλης πνευματικής νύχτας για την ανθρωπότητα“. 

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου