ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ #16 Γι’ αυτούς όμως που ελπίζουν ότι η ψυχή ή ο νους (είτε πνευματικό θέλουν να τον αποκαλούν είτε πνεύμα διανοητικό, ιερό και μακάριο είτε ψυχή ζωντανή είτε έκγονο θείας και ασώματης φύσης υπερουράνιο και άφθαρτο είτε ο,τιδήποτε άλλο τους αρέσει), θα παραμείνουν αιώνια με το θέλημα του θεού, γι’ αυτούς θα μιλήσω. Γιατί έχουν δίκιο να πιστεύουν ότι όσοι έζησαν ενάρετα θα βρουν την ευδαιμονία ενώ οι άδικοι θα υποφέρουν από αιώνια δεινά, κι ακόμα, ότι αυτό το δόγμα ούτε αυτοί ούτε κανένας άλλος άνθρωπος δεν πρόκειται να το εγκαταλείψει.
Επειδή όμως οι άνθρωποι γεννήθηκαν δεμένοι μ’ ένα κορμί, είτε διότι έτσι υπαγόρευε η οικονομία του κόσμου είτε τιμωρούμενοι για τα σφάλματα τους είτε επειδή η ψυχή βάρυνε από κάποια πάθη και βρίσκεται εδώ μέχρι να εξαγνιστεί με τους καθορισμένους κύκλους (και καταπώς λέει ο Εμπεδοκλής, πρέπει η ψυχή “να απέχει τριάντα χιλιάδες χρόνια από τη χώρα των μακάρων”), και με τον χρόνο να αποκτά κάθε είδους μορφή που μπορούν να πάρουν οι θνητοί· αξίζει λοιπόν να πειστούν ότι οι άνθρωποι έχουν παραδοθεί σε κάποιους που διευθύνουν το δεσμωτήριο αυτό· και όχι να κακολογούν αυτές τις θεότητες που βρίσκονται στη γη. Και εντελώς μάταια να προσφέρουν το κορμί τους στα βασανιστήρια και στους ξυλοδαρμούς, δείχνοντας πόσο δεν αγαπούν τη ζωή -θαρρείς κι είναι κακοποιοί που ακριβώς επειδή είναι ένοχοι ληστείας δέχονται τα πάθη τους αδιαμαρτύρητα.
Ένα από τα δύο επιτάσσει η λογική: Αν απαξιούν να τιμούν τα κοινά έθιμα και εκείνους που έχουν την εποπτεία τους, τότε ας μην ωριμάζουν για να γίνουν άντρες, ας μη νυμφεύονται και ας μη κάνουν παιδιά, ας μη κάνουν τίποτα στη ζωή, μόνο να σηκωθούν να φύγουν όλοι μαζί χωρίς να αφήσουν ούτε έναν απόγονο, μέχρι να αφανιστεί τελείως το γένος τους από τη γη· αν όμως είναι να κάνουν οικογένεια και παιδιά, να γεύονται τους καρπούς και να μετέχουν σε ό,τι προσφέρει η ζωή και να υπομένουν τις δυστυχίες που τους επιφυλάσσει -γιατί είναι φυσικό όλοι οι άνθρωποι να περνούν δυστυχίες- το κακό είναι μια αναγκαιότητα και άλλη πατρίδα δεν έχει· τότε θα πρέπει να αποδίδουν τις προσήκουσες τιμές σε κείνους που τα ‘χουν όλα αυτά υπό την προστασία τους, και να κάνουν τα πρέποντα στη ζωή αυτή μέχρι να απαλλαγούν από τα δεσμά της, για να μη φανούν αχάριστοι απέναντι τους. Στο κάτω κάτω είναι άδικο να απολαμβάνεις τα αγαθά τους χωρίς να τους πληρώνεις τίποτα.
Όσο για το ότι έχει ανατεθεί σε κάποιον η εξουσία μέχρι και για το πιο μικρό πράγμα που υπάρχει πάνω στη γη, θα μπορούσε κανείς να πάρει μια ιδέα από τα λεγόμενα των Αιγυπτίων: Ότι δηλαδή, αφού διαιρέθηκε το ανθρώπινο σώμα από τριάντα έξι δαίμονες ή ουράνιες θεότητες (μερικοί μιλούν για πολύ περισσότερους) σε ισόποσα μέρη, τάχθηκε να ορίζει ο καθένας το δικό του μέρος. Οι θεοί αυτοί είναι γνωστοί με τα ονόματα που έχουν πάρει από την ντόπια διάλεκτο, όπως λόγου χάρη Χνουμήν, Χναχουμήν, Κνατ, Σικάτ, Βιού, Ερού, Ερεβίου, Ραμανόρ και Ρειανοόρ και όσα άλλα ονόματα χρησιμοποιούν στη γλώσσα τους· και καλώντας αυτούς θεραπεύουν τις παθήσεις των μερών του σώματος. Τι εμποδίζει λοιπόν να τους τιμά κανείς και αυτούς και άλλους ακόμα, αν προτιμά την υγεία από την αρρώστια, την ευτυχία από τη δυστυχία, και το να ζει όσο γίνεται πιο μακριά από βασανιστήρια και τιμωρίες;
Θέλει όμως προσοχή, αν πρόκειται κάποιος να συναναστραφεί αυτές τις θεότητες, να μη γίνει ένα με τη λατρεία τους και, αγαπώντας υπερβολικά το σώμα, απομακρυνθεί από τα ύψιστα αγαθά και τα λησμονήσει. Πρέπει, άλλο τόσο, να πιστεύει τους σοφούς άνδρες που λένε ότι οι περισσότερες επίγειες θεότητες, έτσι όπως είναι μπλεγμένες στον κόσμο των φθαρτών και καθηλωμένες με το αίμα και την κνίσσα και τα άσματα και άλλα παρόμοια, δεν μπορούν να προσφέρουν τίποτα περισσότερο από το να θεραπεύσουν ένα κορμί ή προφητεύσουν το μέλλον ενός ανθρώπου ή μιας πόλης και να κάνουν ό,τι άλλο ξέρουν ή μπορούν, σχετικό με πράξεις θνητές. Καλό λοιπόν είναι να τιμούμε αυτές τις θεότητες στον βαθμό που μας συμφέρει· γιατί ο ορθός λόγος δεν υπαγορεύει ότι κάτι τέτοιο είναι ούτως ή άλλως υποχρεωτικό. Και πιο σωστό είναι να θεωρήσουμε ότι οι θεότητες δεν χρειάζονται τίποτα και δεν έχουν την ανάγκη κανενός· απλώς χαίρονται με τους ανθρώπους που τους δείχνουν ευσέβεια. Τον (ύψιστο) θεό όμως δεν πρέπει να τον εγκαταλείπουμε ούτε μέρα ούτε νύχτα, ούτε όταν βρισκόμαστε με άλλους ούτε σαν είμαστε μόνοι· και με λόγια και με έργα, αλλά και χωρίς αυτά, η ψυχή μας ας τείνει πάντα προς τον θεό. Με την προϋπόθεση αυτή, τι το φοβερό υπάρχει στο να εξευμενίζουμε τις θεότητες που άρχουν στη γη καθώς και τους άλλους, τους άρχοντες και βασιλιάδες των ανθρώπων; Άλλωστε κι ετούτοι δίχως τη βοήθεια θεϊκής δύναμης δεν θα αξιώνονταν να αποκτήσουν τα όσα τους ανήκουν. Αν βέβαια κάποιον που λατρεύει τον θεό τον διατάξουν να δείξει ασέβεια ή να μιλήσει υβριστικά, αυτός δεν θα πρέπει σε καμιά περίπτωση να συμμορφωθεί- ας προτιμήσει να υπομείνει κάθε είδους μαρτύριο, κάθε είδους θάνατο, όχι μόνο πριν ξεστομίσει αλλά πριν καν σκεφτεί κάτι ανόσιο για τον θεό. Αν όμως σε προστάξουν να δοξάσεις τον Ήλιο ή την Αθηνά, πολύ πρόθυμα να τους δοξάσεις μ’ έναν ωραίο παιάνα· αν τους υμνείς και αυτούς, δείχνεις έτσι καλύτερα ότι τιμάς τον μεγάλο θεό· έτσι γίνεται τελειότερος ο σεβασμός στον θεό: Όταν τα περιλαμβάνει όλα. Και αν από τους ανθρώπους σε προστάξει κάποιος να δώσεις όρκο στον βασιλιά, ούτε κι αυτό είναι φοβερό. Γιατί σ’ αυτόν έχει δοθεί η επίγεια εξουσία και ό,τι μπορείς να πάρεις στη ζωή, απ’ αυτόν το παίρνεις. Ας μην αμφιβάλλουμε γί’ αυτά που είπε ο Όμηρος πολλά χρόνια πριν: “Ένας είναι ο βασιλιάς που ο γιος του πανούργου Κρόνου του ‘δωσε την εξουσία”.
Είναι φυσικό, αν πας να καταργήσεις αυτό το δόγμα, να σε εκδικηθεί ο βασιλιάς. Γιατί αν όλοι έκαναν το ίδιο με σένα, τίποτα δεν θα εμπόδιζε, να βρεθεί ο βασιλιάς μόνος κι έρημος και ό,τι υπάρχει πάνω στη γη να πέσει στα χέρια των άνομων και άγριων βαρβάρων και τότε είναι που δεν θ’ απομείνει ίχνος από τη φήμη είτε της δικιάς σου θρησκείας είτε της αληθινής σοφίας.
Δεν φαντάζομαι να ισχυριστείς ότι θα μπορούσαν οι Ρωμαίοι, πιστεύοντας σ’ αυτά που λες εσύ και αδιαφορώντας για τα όσα έχουν θεσπίσει για θεούς και ανθρώπους, να καλέσουν τον δικό σου τον Ύψιστο -ή όπως αλλιώς θέλεις να τον λες-, κι ύστερα απ’ αυτό να κατεβεί ο θεός σου να πολεμήσει στο πλευρό τους και να μη χρειαστούν καμιάν άλλη δύναμη. Γιατί και παλιότερα, ο ίδιος θεός, υποσχέθηκε στους πιστούς του (Ιουδαίους) αυτά και πολύ περισσότερα, όπως λέτε και σεις. Και είδατε πόσο τους ωφέλησε και εκείνους και εσάς: Εκείνοι, αντί να κυριαρχούν σ’ όλη τη γη, δεν έχουν πια ούτε πατρίδα ούτε ένα σβωλαράκι χώμα· κι από εσάς αν ακόμα υπάρχει κανείς που ξεφεύγει από την προσοχή και περιπλανιέται, καταζητείται για να καταδικαστεί σε θάνατο.
Όμως ούτε και το άλλο που λες, δεν πρέπει να το ανεχτούμε: Ότι αν οι τωρινοί βασιλιάδες μας ηττηθούν επειδή πείστηκαν από σένα, με τον ίδιο τρόπο θα πείσεις και κείνους που θα βασιλεύσουν αμέσως μετά, κι έπειτα άλλους που κι αυτοί θα νικηθούν και στη συνέχεια άλλους· ώσπου κάποτε -αφού θα ‘χουν ηττηθεί όλοι όσοι σε πίστεψαν-, κάποια εξουσία πιο συνετή, βλέποντας το τι συμβαίνει και προκειμένου να χαθεί πρώτα η ίδια, θα σας αφανίσει όλους.
Εξάλλου, όποιος φαντάζεται ότι είναι δυνατό να συμφωνήσουν σε έναν νόμο οι Έλληνες και οι βάρβαροι που νέμονται την Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική μέχρι τα πέρατα της γης, δεν ξέρει τι του γίνεται. Στηρίξτε λοιπόν τον αυτοκράτορα με όλη σας τη δύναμη, κοπιάστε μαζί του για τα δίκαια και πολεμήστε στο πλευρό του, συστρατευτείτε μαζί του αν υπάρξει ανάγκη και βοηθήστε τον στη διοίκηση του στρατού. Και αν χρειαστεί, πάρτε μέρος στη διακυβέρνηση της πατρίδας, για τη σωτηρία των νόμων και της ευσέβειας…
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ.
2 σχόλια:
ΙΩΑΝΝΗΣ
Η ΑΠΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΚΗ ΛΕΕΙ ΤΟ ΕΞΗΣ..ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΚΕΛΣΟΥ ΣΩΘΗΚΕ,ΓΙΑΤΙ ΟΣΗ ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΧΕ,Η ΛΟΓΙΚΟΦΑΝΕΙΑ, ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΚΑΤΑΡΙΦΘΕΙ ΚΑΙ ΓΙ ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΓΙΝΕ Η ΣΥΓΚΡΙΣΕΙ ΤΟΝ ΔΥΟ ΑΠΟΨΕΩΝ.ΜΑΛΙΣΤΑ Η ΑΝΩΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΗΤΑΝ ΤΕΤΟΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΤΑΝ ΠΑΡΑΠΟΙΗΣΗ.ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΦΑΝΕΣ ΠΩΣ ΕΝΑΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΜΕ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΔΕΝ ΤΟ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΥΠΟΨΗ ΑΠΟΡΩ.ΜΗΠΩΣ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΟΥΝ ΑΥΤΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙΑ (ΣΤΟΕΣ) ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΚΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ,ΧΤΥΠΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΕΚΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ. ΟΥΤΕ Η ΕΛΛΑΔΑ ΩΣ ΧΩΡΑ ΑΝΤΙΣΤΕΚΕΤΑΙ ΚΑΙ ΩΩΩΩ ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ- ΠΑΡΑΞΕΝΟ - ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΕΣ,ΣΑΙΕΝΤΟΛΟΓΟΙ,ΓΙΑΧΩΒΑΔΕΣ,ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ,ΜΑΣΩΝΟΙ,-ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΤΕ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ...ΣΗΜΕΡΑ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ,,ΛΥΠΑΜΑΙ.....
Στην ανάρτηση με τον τίτλο «ΜΟΝΟ» ΔΥΟ «ΑΠΟΡΙΕΣ», προτίμησα να μην σχολιάσω τα απίθανα που υπάρχουν εκεί και θυμίζουν ταινία του Χόλυγουντ επιστημονικής φαντασίας και υποτιμούν την ανθρώπινη νοημοσύνη και την κοινή λογική…
Άφησα τον αναγνώστη να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα, σύμφωνα με την δική του κρίση. Ο καθένας είναι ελεύθερος να πιστεύει ότι θέλει.
Δεν έχει κανένας το δικαίωμα να επιβάλει την γνώμη του σε κάποιον άλλον. Αυτό το λέω και θα το λέω πάντα.
Τα θέματα που παρουσιάζω πιστεύω ότι είναι τεκμηριωμένα και συγχρόνως προσπαθώ να είμαι όσο πιο ήπιος και διακριτικός γίνεται, σεβόμενος τις όποιες αντίθετες γνώμες.
Να φανταστείς ότι υπάρχουν σήμερα άνθρωποι που πιστεύουν αμετακίνητα, ότι ο Αδάμ και η Εύα ήταν υπαρκτά πρόσωπα! Τι να πεις και τι διάλογο να κάνεις…
Είπες, πώς ένας άνθρωπος με κριτική σκέψη δεν βλέπει την ανωτερότητα του χριστιανισμού.
Τα τόσα και τόσα έργα που ρίχτηκαν στην πυρά, ρίχτηκαν στην πυρά λόγω ανωτερότητας του χριστιανισμού;
Εγώ πάλι απορώ πως ΠΑΡΑΒΛΕΠΟΥΝ πολλοί τα γεγονότα και τα αμέτρητα μελανά κεφάλαια του χριστιανισμού στα 1700 χρόνια της ιστορίας του, με ποιον τρόπο επιβλήθηκε και ισοπέδωσε τον Ελληνισμό. Και εδώ μιλάμε για αδιάψευστα Ιστορικά γεγονότα. Αυτό είναι απορίας άξιο.
Και με ποιόν τρόπο αντιστέκεται η εκκλησία στην νέα τάξη πραγμάτων; Δεν βλέπεις τις δηλώσεις των υψηλά ιστάμενων της και τις πράξεις των εκτός χώρας; Αυτό είναι απορίας άξιο.
Όπως και να έχουν τα πράγματα τα ευαγγέλια έχουν το δίκιο, έλεγε ο μεγαλύτερος πλαστογράφος της Ιστορίας, ο Ευσέβιος Καισαρείας.
Το ξαναλέω. Ο καθένας είναι ελεύθερος να πιστεύει ότι θέλει. Το ίδιο απαντώ και στο δικό σου σχόλιο.
Δημοσίευση σχολίου