Σάββατο 2 Αυγούστου 2014
Η ΧΑΡΑΥΓΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
γράφει
η Ευδώρα
Στην
αρχαιότητα οι Έλληνες, αποφάσισαν να υποτάξουν το κοσμικό θαύμα με την νόηση.
Από αυτούς για πρώτη φορά στην Ιστορία πρόβαλε η απαίτηση να εξηγήσει ο
άνθρωπος τον κόσμο και να συσχετίσει τη ζωή του με το λογικό. Στον θριαμβευτικό
δρόμο που ακολούθησε η ελληνική φιλοσοφία πέρασε πολλούς σταθμούς, διήλθε από
πολλές φάσεις και για περισσότερο από μία χιλιετία αυτός ο θαυμάσιος λαός,
αντλώντας από την πλούσια φύση του, παρουσίασε πλήθος συστημάτων, επιτευγμάτων
και λύσεων σε πλείστα όσα ζητήματα και προβλήματα αντίστοιχα.
Οι
αρχαίοι Έλληνες έφεραν την χαραυγή στην φιλοσοφία, διότι παρόλο που και άλλοι
λαοί είχαν ωφέλιμες γνώσεις – αντιλήψεις, αυτές παρέμειναν διάσπαρτες και
προσκολλημένες στην τέχνη που εξυπηρετούσε τις ανάγκες της καθημερινής ζωής. Οι
έμποροι ήξεραν να λογαριάζουν και οι χτίστες και οι ξυλουργοί να χαράζουν
τετράγωνα και κύκλους. Όμως δεν κατάφεραν να «διαχωρίσουν» τους αριθμούς –
σχήματα από τα αντικείμενα και να τα μελετήσουν ξεχωριστά. Η κοσμοθεωρία τους
δούλευε μέσα από την φαντασία και τον πόθο παραμένοντας ως το τέλος μυθική –
θρησκευτική και μέσα από την ποίησή τους φανταστική και συμβολική.
Στην
Ελλάδα πρώτη φορά «ξαστέρωσε» ο νους του ανθρώπου. Περί τον -6ο ή -7ο αιώνα
στις πόλεις της Ιωνίας, με την πλούσια και τολμηρή αστική τάξη, ο άνθρωπος
απεγκλωβίζεται από τις μυθικές κοσμοθεωρίες και προσπαθεί για πρώτη φορά να
εξηγήσει τα φαινόμενα λογικά και βάσει των φυσικών αιτίων. Θέλει να εξηγήσει το
“είναι” και το “γίγνεσθαι”. Να βρει μια “αρχή” την πρώτη ουσία, που με την
αλλαγή της έκανε να γεννηθούν όσα βλέπουμε στον κόσμο.
Την
αρχή έκαναν οι Ιωνικές πόλεις της Μ. Ασίας, αρχής γενομένης από τη Μίλητο, τη
μητρόπολη με τις πολυάριθμες αποικίες και με την πλατιά επικοινωνία στην οποία
έζησαν οι πρώτοι φιλόσοφοι, ο Θαλής, ο Αναξίμανδρος, ο Αναξιμένης και ακολουθεί
η Έφεσος με τον Ηράκλειτο και πολλές άλλες. Γρήγορα όμως εξαπλώθηκε σε όλο τον
κόσμο των ελληνικών αποικιών, στις Θρακικές πόλεις, στα Άβδηρα με τον Πρωταγόρα
και τον Δημόκριτο και στην Μεγάλη Ελλάδα με πολλές φιλοσοφικές Σχολές
(Πυθαγόρειοι, Ελεάτες, Εμπεδοκλής).
Ενώ
λαμβάνουν χώρα αυτές οι διεργασίες, στην Ιωνία γεννιέται η έννοια και η λέξη
φιλοσοφία για να φανερώσει την ορμή του Ίωνα ανθρώπου να ψάξει για να μάθει, να
υψωθεί ως προσωπικότητα και να κυριαρχήσει στη φύση.
Στον
Όμηρο και στον Ησίοδο βρίσκουμε τον σοφό και την σοφία, στοιχεία που καθορίζουν
την ικανότητα στο επάγγελμα. Ο καλός τεχνίτης και ο ικανός ναυτικός είναι
σοφοί. Το ίδιο και αυτός που καταλαβαίνει τους νόμους και ξέρει να κυβερνά,
δηλαδή ο σοφός και σοφιστής (οι επτά σοφοί).
Την
λέξη φιλοσοφία την συναντούμε πρώτη φορά σε απόσπασμα του Ηράκλειτου.
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι πρέπει να γνωρίζουν πολλά οι φιλόσοφοι – “χρή γάρ εύ
μάλα πολλών ίστορας φιλόσοφους άνδρας είναι”.
Στον
Ηρόδοτο και στο Θουκυδίδη σημαίνει την αγάπη για σοφία που χαρακτηρίζει τον
Έλληνα, με συμπληρωματική έννοια να ζητάει κανείς την γνώση για την γνώση χωρίς
κάποια πρακτική ωφέλεια. Στον Ηρόδοτο ο Κροίσος λέει στον Σόλωνα “ως φιλοσοφέων
γήν πολλήν θεωρίης είνεκεν επελήλυθας”: Ξένε, άκουσα πως από αγάπη για την
επιστήμη (φιλοσοφέων) έκανες πολλά ταξίδια για να παρατηρήσεις και να
μελετήσεις (θεωρίης είνεκεν). Έτσι ορίζεται και η πρώτη γενική έννοια της
φιλοσοφίας – θεωρία, θεωρητική ανάγκη. Σε τεχνικό όρο για μια ορισμένη πνευματική
ασχολία υψώθηκε αργότερα στη σωκρατική σχολή.
Η
καινούργια αντίληψη του κόσμου και της ζωής, η αμυθολόγητη κοσμοερμηνεία,
γεννήθηκε από τις νέες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Οι Ίωνες φιλόσοφοι
από την κοινωνική τους θέση είναι δημοκρατικοί και νοιώθουν ως αποστολή τους να
καταρρίψουν τις καταχνιές των μύθων και προσπαθούν να εξηγήσουν το κοσμικό
πρόβλημα, να βρουν την αρχή και την ουσία του κόσμου με την λογική και μέσα από
την νατουραλιστική αντίληψη τους να φωτίσουν το λαό και να τον κάνουν να πάρει
ο ίδιος στα χέρια την τύχη του. Είναι κοινωνικοί παράγοντες που πήραν μέρος
στην πολιτική ζωή του καιρού τους και το έργο τους το νιώθουν σαν λειτούργημα
για την πολιτεία.
Ο
αρχαίος Έλληνας αγαπούσε τη ζωή και διαμέσου της ανάδειξης του δήμου και της
αισιόδοξης αντίληψης, στρέφεται προς στα εγκόσμια αγαθά όπως η ευδαιμονία που
βρίσκεται στη γαλήνη και την ευχάριστη διάθεση, την “ευθυμία”. Χαρακτηριστικά
όπως η ουσιαστική δημοκρατία, ο ορθολογισμός και η αγάπη για την ουσιώδη
επίγεια ζωή αποτελούν βασικά στοιχεία του γνήσιου ελληνικού πνεύματος που
ανέδειξε τη φιλοσοφία, καθώς και αρετές όπως η ανδρεία, η γενναιότητα, η
αυτοθυσία, η ευθυκρισία, η τόλμη, η δημιουργία και υπεράνω όλων η ΣΟΦΙΑ.
Η μικρή
αυτή ιστορική αναδρομή στη χαραυγή της φιλοσοφίας, μας υπενθυμίζει ότι μπορούμε
να οδηγηθούμε, μέσω της σκέψης, στην βαθύτερη κατανόηση των σημερινών
προβλημάτων μας. Η επιστήμη της φιλοσοφίας δεν μας δίνει οριστικές και
αποκλειστικές λύσεις, αλλά παρέχει τις κατευθύνσεις για να τις αναζητήσουμε με την διεύρυνση του τρόπου σκέψης και
αντίληψης του σύγχρονου κόσμου.
Έτσι
μπορούμε να αντιπαραταχθούμε στην ισοπεδωτική παγκοσμιοποίηση, αναδεικνύοντας
το άτομο ως πρόσωπο και παράλληλα ως
μονάδα του συνόλου, βασική αρχή της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας.
Πηγή:
Χ. Θεοδωρίδη, Εισαγωγή στη Φιλοσοφία, Αθήνα 1955.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
▼
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
-
▼
Αυγούστου
(41)
- ΕΧΕΤΕ ΑΝΑΡΩΤΗΘΕΙ ΠΟΤΕ ΓΙΑΤΙ ΑΠΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΗΓΕΤΕΣ...
- ΣΤΗΝ ΘΕΟΒΑΔΙΣΤΗ ΓΗ ΤΟΥ ΘΗΣΕΑ, ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΗ, ΤΟΥ ΑΧΙΛ...
- ΝΕΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ
- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
- Η ΧΑΡΑΥΓΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
- Η ΜΑΓΕΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΤΟΥ 1961 ΚΑΙ ΒΟΥΤΙΕΣ ΣΤΗΝ ΎΔΡΑ Μ...
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΑ
- ΑΣΤΕΡΕΣ ΟΥΡΑΝΙΟΙ, ΝΥΚΤΟΣ ΦΙΛΑ ΤΕΚΝΑ ΜΕΛΑΙΝΗΣ…
- ΘΕΑ ΑΛΗΘΕΙΑ. Η ΠΡΟΣΤΑΤΗΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ...
- ΑΙΘΙΟΠΙΣ - ΕΝΑ ΧΑΜΕΝΟ ΕΠΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ...
- Σείριος
- ΠΡΟΜΑΧΟΣ - Η ΤΑΙΝΙΑ ΥΜΝΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΙΕΡΑ ΓΛΥΠΤΑ ΤΟΥ Π...
- ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΝΤΙΜΟΙ & ΙΚΑΝΟΙ ΔΕΝ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΝ ΑΝΑΛΗΨΗ Ε...
- ΦΟΡΩΝΙΣ - ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΕΠΟΣ ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΕ
- Τάκης Σινόπουλος "Ποίημα για την Ελένη"
- ΤΥΜΒΟΣ ΚΑΣΤΑ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΣΕΡΡΩΝ - ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΧΟΥΝ...
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΈΛΛΗΝΕΣ
- Σφίνξ- Σφιγγός
- ΩΣ ΠΟΤΕ…
- ΕΥΡΥΔΙΚΗ
- ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ - ΠΛΗΘΩΝΟΣ ΓΕΜΙΣΤΟΥ, ΤΩΝ ΑΔΕΛ...
- Εν αναμονή...
- Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ – Η ΙΣΤ...
- Η ΦΥΣΗ ΕΙΝΑΙ Η ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΑΓΑΘΟΣ Δ...
- ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΝΑΛΛΟΙΩΤΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ...
- «ΑΥΤΟΙ, ΚΑΛΥΠΤΟΝΤΕΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟΝ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ ΤΑ ΠΛΕΟΝ Φ...
- ΟΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΛΕΙΨΑΝ
- Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΦΡΟΝΗΣΗΣ
- Η ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ
- ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ - ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΜΟΥ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
- ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΛΗΘΗ; ΟΙ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕ...
- Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
- ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ...
- 8η ΑΣΤΡΟΒΡΑΔΙΑ ΣΤΗΝ ΆΝΩ ΒΡΟΝΤΟΥ ΣΕΡΡΩΝ - ΑΣΤΡΟΠΥΛΗ...
- ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
- ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ - ΝΕΟΝ ΠΝΕΥΜΑ
- ΜΗΛΙΑΙ - ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ
- Η ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΣΕΡΡΩΝ...
- "ΠΕΡΙΔΕΡΑΙΟ"...ΜΑΣ ΛΕΕΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ!
- Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΑΣ ΔΙΔΑΞΑΝ (συνέχεια)
- ΒΟΟΚ - Η ΣΥΣΚΕΥΗ ΠΟΥ ΘΑ ΑΦΑΝΙΣΕΙ ΤΑ TABLETS
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου