Τετάρτη, 18 Οκτωβρίου 2017

ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΤΑ ΙΕΡΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΛΛΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΝΗΜΗ

Από τόν 4ον έως τόν 7ον αιώνα καταστρέφεται καί εξοστρακίζεται κάθε τί τό Ελληνικό. Ναοί γκρεμίζονται, βίαιοι μαζικοί θάνατοι φιλοσόφων γίνονται, διωγμοί πνευματικών ανθρώπων, καταδίκες γιά μαγεία.
Οί περιπέτειες του Παρθενώνα ναού άρχισαν μετά την επικράτηση του χριστιανισμού. Το 426 ο Θεοδόσιος μετέφερε το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς στην Κωνσταντινούπολη και γύρω στα 530 ο Ιουστινιανός μετέτρεψε το ναό σε εκκλησία και την αφιέρωσε αρχικά στην Αγία Σοφία και κατόπιν στην Παναγία Θεοτόκο, αφού έκανε ουσιώδεις μεταβολές στο οικοδόμημα.
Στήν βόρεια Κέρκυρα, στήν Κασσιόπη ό σημερινός ναός τής Παναγίας, εχτίστη πάνω ακριβώς σέ ναό τού Διός. Επίσης στήν Παλαιοκαστρίτσα όπου υπάρχει τό Βυζαντινό μοναστήριο τής Παναγίας, βρίσκεται τό ανάκτορο τού Βασιλέα Αλκίνοου. Στό Νυδρί τής Λευκάδας βρίσκουμε μία εκκλησία δίπλα σέ μία πυραμίδα. Στήν Σαλαμίνα ή μονή τής Φανερωμένης εχτίσθη πάνω σέ αρχαίο ναό, ό οποίος δέν είναι πλέον σέ θέσι νά αναγνωριστεί. Στήν Ρόδο στόν ναό των Ιπποτών, ό ναός τού Αγίου Ιωάννη, ήταν αφιερωμένος στόν Απόλλωνα, όπως καί ο Κολοσσός τής Ρόδου. Στήν Σάμο τό Μαντείο τού Απόλλωνος έγινε σήμερα ή Παναγία ή Σπηλιανή. Τό Τροφώνιο μαντείο χρειάστηκε δύο εκκλησίες γιά να καλυφθεί. Ούτε ό Παρθενώνας έχει γλυτώσει από τήν ορθόδοξη μανία. Ήδη από τόν 6ον αιώνα μετατρέπεται σέ χριστιανική εκκλησία τής Παρθένου Μαρίας. Γιά νά γίνει αυτό αφαιρέθηκε ό τοίχος πού χώριζε τό «εκατόμπεδο νεώ» από τόν «Παρθενώνα» καί κατασκευάστηκε αψίδα στά ανατολικά. Τό 1204 ό Παρθενώνας γίνεται Φράγκικη εκκλησία, ενώ τό 1456 γίνεται Τουρκικό τζαμί. Στήν υπόλοιπη Αθήνα οί χριστιανοί μετατρέπουν τό Ασκληπιείο σέ ναό τών αγίων Αναργύρων, ενώ ή αρχαία Κρήνη καί γενικά όλες οί αρχαίες πηγές γίνονται αγίασμα. Επίσης τό ιερό στόν λόφο τών Νυμφών (ό λόφος τού Αστεροσκοπείου) γίνεται ναός τής αγίας Φωτεινής.
Μεταξύ τού 6ου καί 8ου αιώνος  τό Θησείο μετετράπη σέ χριστιανική εκκλησία. Στήν οδό Μητροπόλεως έξω από τό υπουργείο Παιδείας υπάρχει τό εκκλησάκι τής Αγίας δυνάμεως, χτισμένο πάνω στό ιερό τών Ιλισιάδων Μουσών. Στήν οδό Ευριπίδου υπάρχει τό εκκλησάκι τού αγίου Ιωάννη τού Προδρόμου, όπου μέσα υπάρχει αρχαίος Κορινθιακός κίονας ό οποίος βγαίνει από τά κεραμίδια τής εκκλησίας. Στό νεκροταφείο τού Κεραμεικού καί μέσα στόν αρχαιολογικό χώρο υπάρχει ή εκκλησία τής αγίας Σοφίας. Στήν Ιερά οδό υπάρχει τό εκκλησάκι τού Αγίου Σάββα, πάνω σέ ιερό τής Δήμητρος. Στό Δαφνί ό ναός τής Παναγίας είναι χτισμένος πάνω στόν Ναό τού Απόλλωνος Δαφναίου. Στήν Ελευσίνα ό Άγιος Ζαχαρίας έχει χτιστεί πάνω στόν ναό τού Τριπτόλεμου. Ή μονή τής Καισαριανής καί τού Αστερίου είναι χτισμένες πάνω στά ιερά τής Αρτέμιδος καί τών Καβείρων αντίστοιχα. Στό Μαρούσι τό εκκλησάκι τού αγίου Γιάννη έχει χτιστεί πάνω τής Αρτέμιδος Αμαρυσίας. Στήν άνω Γλυφάδα ή εκκλησία τού Αγίου Ιωάννη τού κόρακα έχει χτιστεί πάνω σέ ναό τού Απόλλωνος.
Στήν Πελοπόννησο καί στήν Σικυώνα, πάνω σέ ναό τής Αρτέμιδος έχει χτιστεί ή Φραγκική εκκλησία τού Ζαρακά. Ή εκκλησία πού έχει παντρευτεί ό Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στό χωριό Ζαρούχλα Αχαϊας είναι χτισμένη πάνω σέ ναό τής Αρτέμιδος. Τό Γνωστό ποντικόκαστρο είναι χτισμένο πάνω σέ ναό τής Αφροδίτης Αρούρας. Στό Άργος τό εκκλησάκι τού προφήτη Ηλία είναι χτισμένο σέ ιερό τού Απόλλωνος. Στήν Αγία Μαρίνα Βοιωτίας στήν εκκλησία τού Αγίου Βλασίου θά βρούμα από κάτω ιερό τού Πανοπέα. Στήν Λαμία τό κάστρο τού Αφανός έχει χτιστεί πάνω πάνω στόν ναό τής Δήμητρος. Στό κέντρο τής Έδεσσας θά δούμε τόν ναό τής κοιμήσεως τής Θεοτόκου. Χωρίς μεγάλη προσπάθεια θά διακρίνουμε κιονόκρανα τού Υψίστου Διός. Ό ναός τής πασίγνωστης Αγίας Σοφίας είναι μία μετασκευή τού ναού τού Ηλίου από τόν Θεοδόσιο, ό οποίος μετέτρεψε επίσης τόν ναό τής Αρτέμιδος σέ εκτροφείο μεταξοσκωλήκων καί τόν ναό τής Αφροδίτης σέ πορνείο. Ό Ναός τών Καβήρων έγινε ή γνωστή Ροτόντα λόγω τού κυκλικού της σχήματος. Στό Βελούχι τής Ευρυτανίας ό ναός τής μεταμορφώσεως τού Σωτήρος έχει κτιστή σέ ναό τού Διονύσου. Στό Μαντείο τού Αχέροντα έχει κτιστεί χριστιανικό νεκροταφείο, ενώ στό Νεκρομαντείο τού Ταινάρου θά δούμε σήμερα τόν ναό τού Ασωμάτου, τού οποίου τά υλικά είναι τμήματα αρχαίου ναού.
Ή κρήνη τής Κασταλίας στού Δελφούς έχει μετατραπεί σέ χριστιανικό εκκλησάκι. Ό παλαιός ναός τού προστάτη τής Πάτρας Αγιού Ανδρέα, έχει κτιστεί ολόκληρος πάνω στόν ναό τής Δήμητρος. Στά Μαντεία τής Αμφικλείας καί Ισμηνίου Απόλλωνος οί χριστιανοί έχουν κτίσει νεκροταφεία. Επίσης στά Μαντεία τού Πτώο Απόλλωνος καί τών Διδύμων υπάρχει χριστιανική εκκλησία τού Ιωάννη τού Θεολόγου στό δεύτερο καί ή μονή τής Οσίας Πελαγίας στό πρώτο. Στά Χανιά ή εκκλησία στήν Πολυρρήνια είναι γεμάτη επγραφές από τόν Ναό τού Απόλλωνος πάνω στόν οποίο εγένετο άλλωστε ή εκκλησία.
Τά Μάρμαρα, οί Βωμοί καί τά αγάλματα μπορεί νά έχουν καταστραφεί αλλά δέν πέτυχε η εξαφάνιση τού Ελληνικού Κόσμου. Δέν  θά καλυφθεί η Ελληνική Ιστορία. Τά Ιερά δέν υπάρχουν αλλά υπάρχει μνήμη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Αρχειοθήκη ιστολογίου