Κατά
την διάρκεια της μελέτης μας είδαμε
κάποιες αναφορές στα Ομηρικά Έπη,
όπου και έγινε αντιληπτό ότι η Ιλιάδα και
η Οδύσσεια δεν
είναι δύο απλά ποιήματα τα οποία
απαριθμούν κάποια έπη, αλλά
περιέχουν σημαντικότατες
κοσμολογικές και θεολογικές έννοιες,
τις οποίες ο Θεολόγος Όμηρος πολύ
έντεχνα έκρυψε κάτω από το πέπλο αφ' ενός
μεν του Τρωικού
Πολέμου (Ιλιάδα)
και αφ' ετέρου των περιπλανήσεων
και των ταλαιπωριών που
υπέστη ένας από τους βασικότερους ήρωες
του Τρωικού Πολέμου για να επιστρέψει
στην πατρίδα του (Οδύσσεια).
Έτσι λοιπόν αναλύσαμε και αποκαλύψαμε την κρυμμένη σημασία κάποιων σημείων που περιγράφονται στα Ομηρικά Έπη.
Στην
πορεία της μελέτης μας θα συναντήσουμε
και θα θίξουμε και διάφορα άλλα σημεία,
με τα οποία αφ' ενός
μεν θα αποκαλυφθεί η θεολογική
διάνοια που κρύβεται πίσω από το
όνομα Όμηρος και αφ' ετέρου η συνέχεια της
θεολογικής και κοσμολογικής Ελληνικής
παράδοσης.
Προς
το παρόν ας δούμε ποιός ακριβώς είναι
ο σκοπός κάθε ενός από τα Ομηρικά Έπη,
ώστε να διευρύνουμε την συνειδητότητα
μας για να τα προσεγγίζουμε κάτω από
την σωστή οπτική.
Μας λέει λοιπόν ο Πρόκλος στα Σχόλια στην Πολιτεία του Πλάτωνα (1.175 ): "Νομίζω δηλαδή πως οι μύθοι θέλουν να συμβολίσουν με την Ελένη όλη την ωραιότητα του κόσμου της γένεσης που έλαβε υπόσταση με την δημιουργία, ωραιότητα για την οποία ξεσπά μέσα σε όλο τον χρόνο ο πόλεμος των ψυχών, μέχρι την στιγμή που οι πιο νοερές ψυχές (= Ελλήνες ), επικρατώντας των άλογων μορφών της ζωής (= Τρώες), οδηγηθούν από τον κόσμο τούτο στον εκεί τόπο (= νοητό), απ΄όπου ξεκίνησαν καταρχάς".
Ο δε Ερμείας στα Σχόλια του στον Φαίδρο ( 214.18 ) μας αναφέρει: "Οι θεωρητικότερον δε εξηγησάμενοι την Ιλιάδα και την Οδύσσειαν και την άνοδον...διο, φασίν, εν τη Ιλιάδι, επειδή η ψυχή πολεμείται εκ της ύλης, μάχας και πολέμους και τα τοιάυτα εποίησεν, εν δε τη Οδυσσεία..παραπλέοντα τας Σειρήνας και εκφεύγοντα την Κίρκην, τους Κύκλωπας, την Καλυψώ και πάντα τα εμποδίζοντα προς αναγωγήν ψυχής και μετά ταύτα απελθόντα εις την πατρίδα, τουτέστιν εις το νοητόν."
Σταχυολογώντας δε μερικά σημεία που αναλύει ο Πρόκλος, παίρνουμε μια ιδέα για το τι ακριβώς σημαίνουν οι διάφορες περιγραφές των Ομηρικών επών:"Ο Οδυσσέας μετά τον γυρισμό στην πατρίδα του, του ζητείται να πολεμήσει κάποιους βαρβάρους, αλλά αυτός αρνείται, δηλαδή η ψυχή αναμιμνησκόμενη τι πέρασε διστάζει να ξανακατεβεί μήπως και υποπέσει σε λάθη".
Πρόκλος - Σχόλια στον Παρμενίδη 1030.1
"Ο Νους (= δηλαδή το νοητό) είναι το μυστικό λιμάνι της ψυχής, στο οποίο η ποίηση οδηγεί τον Οδυσσέα μετα την πολλή περιπλάνηση της ζωής". (η ψυχή-Οδυσσέας γυρνά στο νοητό από όπου προήλθε) Πρόκλος - Σχόλια στον Παρμενίδη 1035.34
"Για
αυτό ( ο άνθρωπος ) πρέπει να απογυμνωθεί από
το σαρκίο το
οποίο είναι περιβεβλημένος, όπως
ο Οδυσσέας από τα κουρελιασμένα ρούχα
του και
να μην ενδύεται πλέον"
(ο σκοπός της ψυχής είναι να απαλλαγεί
από τουςχιτώνες που έχει ενδυθεί για
να μπορέσει να ενωθεί ξανά με την πηγήτης
που είναι το νοητό)
Πρόκλος
- Σχόλια στον Κρατύλο 155
(Στην πορεία της μελέτης μας θα αναλύσουμε και άλλα ενδιαφέροντα σημεία της Ιλιάδας και της Οδύσσειας)
Με άλλα λόγια η Ιλιάδα αλληγορεί την δημιουργία του κόσμου και την κάθοδο των ψυχών στον αισθητό κόσμο, ενώ η Οδύσσεια αλληγορεί την προσπάθεια και την πορεία που καλείται η κάθε ψυχή να ακολουθήσει ώστε να επιστρέψει στον Πατέρα της στο νοητό!!!Για αυτό λοιπόν και δεν θα εκπλαγούμε από την αποκάλυψη που μας κάνει ο Πρόκλος ότι η τυφλότης του Ομήρου είναι συμβολική μιας και ο Όμηρος μας αποκαλύπτει ύψιστες θεολογικές και κοσμολογικές έννοιες, για την απόκτηση των οποίων δεν χρειάζονται οι αισθήσεις μας, αλλά μόνο η νόηση μας.
(Άλλωστε και η λέξη μυστήρια προέρχεται από το ρήμα μύω που σημαίνει κλείνω τα μάτια. Κλείνω τα μάτια γιατί δεν μου χρειάζονται ανοιχτά, μιας και σε ότι μυηθώ, θα μυηθώ με την νόηση μου και θα αποφύγω τις αισθήσεις που θα μου δώσουν απατηλή εικόνα και γνώση)
{Προσωπική γνώμη του γράφοντος είναι ότι πολύ πιθανόν λοιπόν το όνομα Όμηρος να ετυμολογείται από το Ο+μη+ορών = αυτός που δεν βλέπει }
Αποκαλυπτικός
είναι και ο Πορφύριος στον επίλογο του
έργου του "Περί
του εν Οδυσσεία των Νυμφών Άντρου":
Διότι δεν ήταν δυνατόν παρά να πλάσσει μια επιτυχή ολοκληρωμένη εικόνα, προσαρμόζοντας ορισμένα αληθινά στοιχεία".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου