Κυριακή 3 Μαρτίου 2024

Ευνάπιος - Έλληνας φιλόσοφος  και ιστορικός του 4ου αιώνα

Ο Ευνάπιος (347 - μετά το 414) ήταν Έλληνας φιλόσοφος  και ιστορικός του 4ου αιώνα από τις Σάρδεις της Λυδίας. Φιλόσοφος της νεοπλατωνικής Περγαμηνής σχολής (που είχε ιδρύσει ο Αιδέσιος) και μαθητής του Χρυσανθίου.

Το 362 ο Ευνάπιος ήλθε στην Αθήνα, όπου υπήρξε μαθητής του ρήτορα Προαιρέσιου, ενώ συνάμα μυήθηκε στα Ελευσίνια Μυστήρια. Το 366 επανήλθε στη πατρίδα του και επιδόθηκε στο ιστορικό και φιλοσοφικό συγγραφικό του έργο καθώς και στην ιατρική.

Το έργο του με τον τίτλο "Ευπόριστα" πρόσφερε στον φίλο του ιατρό Ορειβάσιο. Υπήρξε πιστός της Αρχαίας θρησκείας, διακηρύσσοντας "Έλληνες την θρησκείαν" ή "θεούς θεραπεύοντες κατά Αρχαίον τρόπον".

Θαύμαζε τον Αυτοκράτορα Ιουλιανό και κατέκρινε τον Μέγα Κωνσταντίνο.

Το ιστορικό του έργο φέρεται υπό τον τίτλο "Ιστορικά υπομνήματα", "Καθολικά της Ιστορίας", "Διεξοδικά της Ιστορίας", ενώ ο τίτλος "Ιστορία της μετά Δέξιππον νέα έκδοσις" μαρτυρά ότι εκδόθηκε 2η φορά.

Στην ιστορική του αφήγηση που αφορά την περίοδο από τον θάνατο του Κλαύδιου Β΄ μέχρι της Πουλχερίας, δεν διαφαίνεται πολιτική άποψη. Ο ίδιος αναφέρει επί τούτου: "Τα πραχθέντα ότι μάλιστα δίχα τινός πάθους εις το αληθές αναφέροντα γράφειν" (=γράφω τα πραχθέντα χωρίς κανένα πάθος, έχοντας οδηγό την αλήθεια).

Το 396 έγραψε το σχεδόν ολόκληρο διασωθέν σύγγραμμα "Βίοι Φιλοσόφων και Σοφιστών", όπου περιλαμβάνονται οι βίοι των φιλοσόφων,  Πλωτίνου, Πορφυρίου, Ιάμβλιχου, Ιμέριου, Προαιρεσίου, Χρυσανθίου, Απολλώνιου κ.λπ. στηριζόμενος και σε συγγράμματα προγενεστέρων.

Τυγχάνει οπαδός του Νεοπλατωνισμού, αλλά φέρεται να κλείνει και προς τη Κυνική Φιλοσοφία. Στις περί ανθρώπου αντιλήψεις φαίνεται να ταλαντεύεται μεταξύ δαίμονα, τύχης και πρόνοιας. Πιστεύει πως αντιπροσωπεύει τον "Αρχαίο τρόπο" και να τελεί υπό την επίδραση του Φιλόστρατου.

Τα διασωθέντα εκ των ιστορικών του έργων αποσπάσματα εξέδωσε ο Ντιντόρφ στη συλλογή: "Historici graeci minores", τους δε Βίους των Φιλοσόφων και Σοφιστών ο Μπουασονάντ.

https://el.wikipedia.org/

---------------------------------------

Το τέλος των Ελευσινίων Μυστηρίων αναφέρεται από τον Ευνάπιο, ο οποίος είχε μυηθεί κι ο ίδιος στα Μυστήρια κι είχε γίνει Ιεροφάντης. Τελευταίος νόμιμος Ιεροφάντης των Ιερών Μυστηρίων φαίνεται από τις πηγές να είναι ο Ευμολπίδης Νεστόριος, ο οποίος “ανήγγειλε την αρχή της μεγάλης πνευματικής νύχτας για την ανθρωπότητα“

Στον παρακάτω σύνδεσμο εμφανίζονται αναρτήσεις ταξινομημένες κατά συνάφεια για το ερώτημα "Ευνάπιος". Αναφέρονται σε γεγονότα κατά την «εποχή της μεγάλης σύγχυσης» όπως χαρακτήριζαν την εποχή τους οι νεοπλατωνικοί, ειδικά της αθηναϊκής σχολής και όχι αδίκως. 

ΕΝΝΕΑ ΕΤΗ ΦΩΤΟΣ: Αποτελέσματα αναζήτησης για Ευνάπιος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου