«Ἓν
οἶδα ὅτι οὐδὲν οἶδα»
Απολογία Σωκράτους 21d. Ίσως η
πιο γνωστή φράση που συνδέεται με τον
Σωκράτη (μέσα από τα έργα του Πλάτωνα).
Σχετίζεται με το ότι ο σοφός αναγνωρίζει
τα όριά του, σε αντίθεση με τον αμαθή
που νομίζει ότι γνωρίζει.
Η
μωρία ως «ψευδαίσθηση γνώσης»
Απολογία
Σωκράτους 22d–23a. Ο Σωκράτης περιγράφει
όσους «νομίζουν πως ξέρουν ενώ δεν
ξέρουν», ως το βασικό πρόβλημα της
ανθρώπινης άγνοιας.
Η
καταστροφή έρχεται όταν οι ανόητοι
πιστεύουν πως γνωρίζουν
Πολιτεία
476d. Ο Πλάτωνας εξηγεί ότι οι άνθρωποι
που δεν γνωρίζουν τι είναι η αλήθεια
αλλά νομίζουν πως ξέρουν, οδηγούνται
σε λανθασμένες κρίσεις και πράξεις.
Οι
φλύαροι και οι «πολὺ λέγοντες»
Πρωταγόρας
347c–348a. Ο Σωκράτης κριτικάρει όσους
μιλούν για πράγματα που δεν κατέχουν
πραγματικά και επιδεικνύουν σοφία που
δεν έχουν.
Γιατί
ο σοφός μιλά λιγότερο
Φαίδων
89c–d. Ο Σωκράτης εξηγεί ότι ο φιλόσοφος
μιλά με μέτρο, επειδή τα λόγια του πρέπει
να βασίζονται σε αληθινή γνώση και όχι
σε επίδειξη.
Η
άγνοια ως «τη χειρίστη νόσο» της ψυχής
Σοφιστής
229c–230d. Ο Πλάτωνας λέει ότι η άγνοια –
ιδιαίτερα η άγνοια που πιστεύει πως
είναι γνώση – είναι η πιο επικίνδυνη
μορφή πνευματικής ασθένειας.
-------------------------------------------------
Η ΣΙΓΗ
ΟΤΑΝ ΟΙ ΑΡΕΤΕΣ ΑΠΟΥΣΙΑΖΟΥΝ…
Η ΔΙΠΛΗ ΚΑΙ Η ΣΟΦΙΣΤΙΚΗ ΑΓΝΟΙΑ
Η ΔΙΠΛΗ ΑΓΝΟΙΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ
ΑΓΝΟΙΑ - Η ΡΙΖΑ ΚΑΙ Ο ΜΙΣΧΟΣ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ [ΠΛΑΤΩΝ]
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΑΝΤΑ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΔΟΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΖΩΝ
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΥΧΑΙΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΑΛΛΑ ΑΓΝΟΙΑ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ
ΛΕΓΕ ΕΙΔΩΣ: Να λες ότι γνωρίζεις, να διακρίνεις που θα μιλάς και τι θα λες (Δελφικό Παράγγελμα)
1 σχόλιο:
Πλούταρχος, Φωκίων 5.4
Ζήνων ἔλεγεν ὅτι δεῖ τὸν φιλόσοφον εἰς νοῦν ἀποβάπτοντα προφέρεσθαι τὴν λέξιν.
[Γιατί ο Ζήνων έλεγε ότι πρέπει ο φιλόσοφος να βουτά πρώτα τη λέξη στον νου και ύστερα να την προφέρει.]
Διογένης Λαέρτιος 7.23 Πρὸς τὸ φλυαροῦν μειράκιον, «διὰ τοῦτο», εἶπε (sc. ὁ Ζήνων), «δύο ὦτα ἔχομεν, στόμα δὲ ἕν, ἵνα πλείω μὲν ἀκούωμεν, ἥττονα δὲ λέγωμεν».
[Προς έναν φλύαρο νεαρό, «γι’ αυτό», είπε (ο Ζήνων), «έχουμε δύο αυτιά κι ένα στόμα, για ν’ ακούμε περισσότερα και να λέμε λιγότερα».]
Δημοσίευση σχολίου