Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΜΑΘΕΙΑΣ
Κούτσουρο απελέκητο, τούβλο, κουμπούρας, τενεκές ξεγάνωτος! Μη μου πείτε ότι δεν τα είχατε ακούσει. Από εκείνον τον στριμμένο δάσκαλο που προτιμάτε να ξεχάσετε. Μπορεί να μην απευθυνόταν σ' εσάς, αλλά στον Γιωργάκη του τελευταίου θρανίου. Ή το άλλο, το ανεκδιήγητο, που με τόση ευκολία ξεστόμιζαν μερικοί αχαρακτήριστοι: «Το παιδί σας δεν τα παίρνει τα γράμματα, να το πάτε να μάθει μια τέχνη» ή «Εσύ δεν κάνεις για το σχολείο, θα γίνεις σκουπιδιάρης». Πού να 'ξεραν ότι τώρα ο υπάλληλος καθαριότητας χρειάζεται... βύσμα! Κι όμως, σήμερα, δεκαετίες μετά την κατάργηση της ποδιάς, της βέργας και της αυταρχικής εκπαίδευσης, την εποχή των «λεωφόρων της πληροφορικής» και της «διαθεματικότητας», οι μαθητές δέχονται παρόμοιες κατηγορίες, ίσως πιο πολιτικά ορθές: «Αδιάφοροι», «Χωρίς βάσεις», «Δεν ξέρουν να ακούνε». Ή, χειρότερα, ακόμα και αν δεν τους το πει κανείς κατάμουτρα, μαθαίνουν οι ίδιοι, από πολύ τρυφερή ηλικία, να κατατάσσουν τον εαυτό τους σε κατηγορίες: οι καλοί, οι μέτριοι, οι ανεπίδεκτοι. Ο όγκος της διδακτέας ύλης, τα νέα αναλυτικά προγράμματα, τα φροντιστήρια και οι διαρκείς εξετάσεις δεν οδηγούν νομοτελειακά σε ποιοτικά ανώτερη μόρφωση. Αντίθετα, όπως συχνά διαπιστώνουν οι εκπαιδευτικοί, ακόμα και καλοί μαθητές που περνούν στις εξετάσεις, έχουν σοβαρά γνωστικά κενά, αδυναμία στην κατανόηση κειμένων, στην έκφραση, στη χρήση της γλώσσας.
Ενώ τα ποσοστά αναλφαβητισμού μειώνονται και όλο και περισσότεροι νέοι έχουν πρόσβαση στη μέση, ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση, εντείνεται το παράδοξο φαινόμενο του λειτουργικού αναλφαβητισμού. Μια μορφή σύγχρονης αμάθειας, που δεν είναι μετρήσιμη με ποσοτικούς δείκτες, αλλά παρατηρείται εμπειρικά, όχι μόνο στα γραπτά, αλλά και στην καθημερινότητα της σχολικής και εξωσχολικής ζωής. Κάθε φορά που δημοσιεύονται τα «μαργαριτάρια» των μαθητών ή ακόμα και των πτυχιούχων σε εξετάσεις για το Δημόσιο, επανέρχονται τα εύκολα και αβασάνιστα δημοσιεύματα για το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο της νέας γενιάς, που καταναλώνει πληροφορίες χωρίς να κρίνει, που αποστηθίζει χωρίς να κατανοεί, που εκπαιδεύεται χωρίς να μορφώνεται.
Τραγικά ανορθόγραφη, Ιστορικά αναλφάβητη, γνώσεις μηδενικές, διατύπωση ασυνάρτητη, πλήρης ανικανότητα συλλογισμού, σαν να μην πέρασαν από πάνω τους δώδεκα χρόνια μαθητείας. Τι συμβαίνει με την ψηφιακή γενιά;
«Τσ...τσ... τσ... τα σημερινά παιδιά δεν ξέρουν τι τους γίνεται. Εμείς στην εποχή μου...» Η κακιασμένη ατάκα του συνταξιούχου στο λεωφορείο, που φρίττει με όσα ακούει και βλέπει, «δεν είμαστε κράτος εμείς», είναι το σύνηθες κινδυνολογικό ρεπερτόριο του κάθε μπαϊλντισμένου, αγανακτισμένου, παθητικού τηλε-πολίτη.
Το πρόβλημα του λειτουργικού αναλφαβητισμού ξεκινά από το δημοτικό, πολλές φορές ακόμα και από την προσχολική αγωγή, συνεχίζεται στο γυμνάσιο και έχει άμεση σχέση με τα νέα αναλυτικά προγράμματα. Για παράδειγμα, η έννοια της διαίρεσης εισάγεται από την πρώτη δημοτικού, σε μια ηλικία που το παιδί δεν μπορεί να την κατανοήσει. Η έννοια θα επαναληφθεί στα επόμενα χρόνια· όμως, ήδη το παιδί, που έχει έρθει σε επαφή μ' ένα κεφάλαιο της γνώσης που δεν μπορεί να το εμπεδώσει, το καταχωρίζει ως μία άρνηση και μία αποτυχία και είναι πολύ αμφίβολο αν θα έχει κατανοήσει τη διαίρεση ώς το τέλος του δημοτικού. Το ίδιο ισχύει με την προπαίδεια, την οποία επίσης ξεκινάνε από την πρώτη δημοτικού». Η γενιά που παίζει στα δάχτυλα το ποντίκι και το πληκτρολόγιο κινδυνεύει να χάσει όχι το τρένο της πληροφορίας, αλλά το τρένο της γνώσης και της κριτικής σκέψης. Τα φαινόμενα της σύγχρονης αμάθειας τι αποδεικνύουν αν όχι την ίδια την αποτυχία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που διαρκώς μεταρρυθμίζεται στα χαρτιά, χωρίς να βελτιώνεται στην πράξη.
[Κατά κοινή ομολογία και δεν νομίζω να έχει κάποιος διαφορετική γνώμη, τα παιδιά που γεννιούνται τα τελευταία χρόνια, είναι σαφώς εξυπνότερα από αυτά των προηγουμένων γενεών (το πώς και το γιατί είναι ένα άλλο θέμα). Λοιπόν το γεγονός αυτό και το φαινόμενο που παρουσιάζει το άρθρο δεν είναι αντιφατικά; Επομένως - και αυτός είναι και ο σκοπός της ανάρτησης, για να τονιστεί πως – μόνο τα παιδιά δεν φταίνε. ]
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
▼
2011
(671)
-
▼
Ιανουαρίου
(76)
- ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ - ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ
- ΚΕΛΣΟΣ - ΑΛΗΘΗΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ #1
- ΤΕΧΝΗΣ ΕΡΓΑ
- ΚΕΛΣΟΣ – ΑΛΗΘΗΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ #2
- ΣΕ ΤΟΥΤΑ ΕΔΩ ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΚΑΚΙΑ ΣΚΟΥΡΙΑ ΔΕΝ ΠΙΑΝΕΙ...
- ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
- ΑΣ'ΤΕΣ ΝΑ ΚΥΜΑΤΙΖΟΥΝΕ
- ΚΕΛΣΟΣ – ΑΛΗΘΗΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ #3
- ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ INDIGO ΜΕ ΜΝΗΜΕΣ ΑΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΖΩΗ Σ...
- ΤΟ ΑΞΕΣΤΟ ’21 ΤΟΥ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΥ
- ΝΕΡΟ - ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
- ΝΟΤΗΣ ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ - ΕΛΛΗΝΑΣ
- ΚΕΛΣΟΣ – ΑΛΗΘΗΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ #4
- ΟΙ ΜΙΝΥΕΣ
- 19 ΑΙΩΝΕΣ ΠΡΙΝ ΑΠ’ ΤΟΥΣ ΒΑΒΥΛΩΝΙΟΥΣ ΕΙΧΑΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨ...
- ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΕΣ, ΜΕΣΤΕΣ ΚΑΙ ΘΑΡΡΑΛΕΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ...
- ΕΛΛΗΝΕΣ ΘΑ ΕΙΠΕΙ ΔΥΟ ΚΑΙ ΔΥΟ ΤΕΣΣΕΡΑ ΣΤΗ ΓΗ. ΟΧΙ Δ...
- ΕΥΡΥΔΙΚΗ
- ΚΕΛΣΟΣ – ΑΛΗΘΗΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ #5
- Η ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΔΕΔΟΜ...
- ΕΠΙΘΕΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ;;;;;
- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ
- Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ
- ΤΟΙΣ ΚΕΙΝΩΝ ΡΗΜΑΣΙ ΠΕΙΘΟΜΕΝΟΙ
- ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΘΕΡΑΠΕΥΟΥΝ
- ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ - ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΣΤΕΜΜΑ ΚΑΙ Ο ...
- Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ και ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΟΙΞΕ – Κ...
- ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΟΛΥΜΠΙΑ ΓΗ ΕΛΛΗΝΩΝ
- ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΛΙΘΩΜΑΤΑ ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΖΩΩΝ ΑΠΟΚΑΛΥΦΘΗ...
- ΚΕΛΣΟΣ – ΑΛΗΘΗΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ #6
- ΟΙ ΜΙΝΩΙΤΕΣ ΚΡΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΝΟΡΒΗΓΙΑ
- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΘΕΟΔΩΡΟ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ
- Η «ΕΠΙΠΕΔΟΤΗΤΑ» ΚΑΙ Η «ΑΚΙΝΗΣΙΑ» ΤΗΣ «ΤΕΤΡΑΓΩΝΗΣ» ...
- Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ Η ΣΥΖΕΥΞΗ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΕΝΑ...
- Η ΜΥΣΤΙΚH ΙΣΤΟΡIΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠOΤΗΤΑΣ
- Η ΗΠΕΙΡΟΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΤΟΝΙΑΣ
- ΣΚΕΨΕΙΣ…
- ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ ΗΜΕΡΑ
- ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΑΡΙΝΗ, στο χριστιανικό κ...
- ΑΝΑΣΤΕΝΑΡΙΑ – ΠΥΡΟΒΑΣΙΑ – ΑΚΑΪΑ - ΘΕΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΣ
- ΕΡΕΥΝΑ ΕΣΠΑΣΕ ΤΟΝ ΜΥΣΤΙΚΟ ΚΩΔΙΚΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
- ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙ ΠΑΤΡΗΣ
- ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΕΣΜΕN
- Η ΣΟΦΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤ...
- ΠΥΛΕΣ ΚΑΙ ΤΡΙΓΩΝΙΣΜΟΣ ΙΕΡΩΝ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
- Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΜΑΘΕΙΑΣ
- UFO ΠAΝΩ ΑΠO ΤΗΝ ΟΛΥΜΠIΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕIΣΟΔΟ ΤΟΥ 2011
- Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ, Από…. Lego
- ΚΕΛΣΟΣ – ΑΛΗΘΗΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ #7
- ΟΥΚ ΕΙΘΙΣΤΑΙ ΤΟΙΣ ΕΛΛΗΣΙ ΠΡΟΣΚΥΝΕΕΙΝ
- ΤΟΥ ΓΕΡΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Η ΚΑΡΔΙΑ - ΝΟΤΗΣ ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ
- ΟΡΦΙΚΑΙ ΜΝΗΜΑΙ ΠΡΟΓΟΝΙΚΑΙ
- 30 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΙΜΗ...
- ΕΝΑΣ ΛΑΚΩΝ ΠΟΥ ΡΩΤΗΘΗΚΕ ΤΙ ΞΕΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ, ΑΠΑΝΤΗΣ...
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- Η ΕΛΛΑΣ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ
- ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΝΕΚΔΟΤΑ
- Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
- ΠΑΙΔΕΙΑ - ΜΟΡΦΩΣΗ
- Ο ΒOΡΕΙΟΣ ΜΑΓΝΗΤΙΚOΣ ΠOΛΟΣ ΤΗΣ ΓΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΕIΤΑΙ ΑΠ...
- ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…
- ΣΩΜΑ ή ΣΗΜΑ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ #2
- ΣΩΜΑ ή ΣΗΜΑ Μ. Αλεξάνδρου #1
- ΚΕΛΣΟΣ – ΑΛΗΘΗΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ # 8
- ΤΟ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ
- ΔΕΝ ΑΛΛΟΙΩΝΕΤΑΙ, ΔΕΝ ΣΒΗΝΕΙ
- Η ΑΡΕΤΗ και Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ
- ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: ΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ ΥΨΗΛΟΤΕΡΗ ΘΕΡΜΟ...
- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ALEX COLLIER ΠΕΡΙ ΕΞΩΓΗΙΝΩΝ
- ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΔΙΣΠΗΛΙΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ -5.5...
- ΕΠΙΓΡAΜΜΑΤΑ
- ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΤΑ ΑΓΙΑ ΧΩΜΑΤΑ και ΣΤΟ ΑΠΕΡΑΝΤΟ ΓΑΛΑΖΙΟ
- ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΕΚΑΙΓΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΙΤΗ
- ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
- ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ALEX COLLIER
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
▼
Ιανουαρίου
(76)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου