ΑΝ
ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΠΟΤΕ ΚΑΤΑΡΡΕΕΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΚΟΥΕΙ.
Με τον
όρο Μουσική, όλοι κατανοούμε σε πρώτο επίπεδο, την Τέχνη του συνδυασμού ήχων με
έναν ευχάριστο για το ανθρώπινο αυτί τρόπο. Τι σημαίνει όμως πραγματικά ο όρος
Μουσική;
Η
Μουσική είναι ένας Αρχαίος Ελληνικός όρος που στις μέρες
μας έχει αλλοιωθεί ολοκληρωτικά.
Οι Αρχαίοι
Έλληνες ονόμαζαν Μουσική, την τέχνη των Μουσών. Ο όρος σήμαινε αρχικά το τραγούδι και την οργανοπαιξία, την
Ποίηση, το Μέλος και τον Χορό, ως αδιάσπαστη ενότητα, και στη συνέχεια αυτό που
θα ονομάζαμε σήμερα «πνευματική
καλλιέργεια».
Σε όλες
σχεδόν τις γνωστές καθομιλούμενες γλώσσες του κόσμου η Ελληνική λέξη Μουσική,
περνάει αυτούσια σ’αυτές, πχ music, musica κ.α.
Στην
Ελληνική γλώσσα η έννοια Μουσική ετυμολογικά προέρχεται από την έννοια Μούσα. Η
έννοια Μούσα προέρχεται από την αρχαιοελληνική ρίζα «μω», η οποία σημαίνει
«ερευνώ, ζητώ να μάθω σε βάθος». Κατά μερικούς άλλους, από τη ρίζα «μας» ή
«μους» που σημαίνει «γενιά, παραγωγή, ανάπτυξη έξω από μια αρχή, μύηση».
Η
Μουσική όπως την εννοούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες, είναι η επιστήμη των αρμονικών
σχέσεων του σύμπαντος που βασίζεται σε σταθερές αρχές που τίποτα δεν μπορεί να
τις αλλάξει καθώς
και η γνώση της τάξης όλων των πραγμάτων. Η Μουσική για τους Αρχαίους δεν ήταν
απλά η τέχνη του συνδυασμού τόνων ή το ταλέντο της αναπαραγωγής τους με έναν
ευχάριστο για το ανθρώπινο αυτί τρόπο. Αυτή είναι μόνο η πρακτική της πλευρά
από την οποία απορρέουν οι εφήμερες μορφές της Μουσικής σήμερα. Ήταν νόηση, διάνοια, πνευματική
καλλιέργεια και γνώση.
«ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΣΑΝ ΚΑΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΟΜΙΛΟΥΣΑΝ».
Η
Μουσική είναι η επιστήμη που για να γίνει κατανοητή από την ανθρώπινη διάνοια
χρησιμοποιεί στο εξωτερικό επίπεδο δύο βασικά δομικά στοιχεία, τον ήχο και το
χρόνο, θεωρώντας το ένα σαν ύλη και το άλλο σαν ρυθμιστή της μορφής που την
προσδιορίζει και ως τέχνη. Σύμφωνα
με τον Πυθαγόρα οι επιστήμες ήταν τρεις. Φιλοσοφία, Αστρονομία και Μουσική, και η υστάτη των επιστημών αυτών ήταν η
Μουσική, όλες οι υπόλοιπες επιστήμες θεωρούνταν «τέχνες». Σήμερα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Η μουσική
θεωρείται «τέχνη» και οι υπόλοιπες «επιστήμες». Η έννοια Μούσα και Μουσική εκφράζανε έναν τρόπο ύπαρξης και
ζωής. Έναν τρόπο αυτογνωσίας, αυτοπραγμάτωσης, βελτίωσης και εξέλιξης του
ανθρώπου και της κοινωνίας γενικότερα. Σήμερα, ο όρος Μούσα χρησιμοποιείται
συχνά για να δείξει ότι κάποια νέα εμπνέει κάποιον άνδρα. Οι Μούσες ήταν
θυγατέρες του Δία-Ζευ (δηλαδή της αιώνιας ζώσης θείας πνευματικής οντότητας),
και της Μνημοσύνης, δηλαδή της ιδιότητας διατήρησης τους στην μνήμη των
ανθρώπων, άρα
αιώνιες διαχρονικές αξίες. ΣΥΝΕΠΩΣ
ΜΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ ΕΧΕΙ ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ
ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ, ΤΟΝ ΕΞΕΥΓΕΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΗ άρα την Α-λήθεια και
χωρίς την ζεύξη με την πνευματικότητα και την διατήρηση στην μνήμη καμιά
μουσική δεν υφίσταται. Οι
Μούσες, συνόδευαν, συντρόφευαν και αναγνώριζαν σαν ηγέτη τους τον Θεό του φωτός
και της Μουσικής, τον Απόλλωνα τον
συμπαντικό γεννήτορα, (Απόλλων Μουσηγέτης). Ο Απόλλων ήταν επίσης και πατέρας
του Ασκληπιού του Θεού της Ιατρικής, και από αυτό μπορούμε να συμπεράνουμε την
σχέση που έχει η μουσική με την ιατρική. Δεν ήταν τυχαία η χρήση της μουσικής στις εγκοιμήσεις στα Αρχαία Ιερά,
στα οποία δίδονταν μουσικές συνταγές για θεραπεία ψυχικών ασθενειών, πολύ πριν
η σύγχρονη επιστήμη ξαναανακαλύψει την μέθοδο της μουσικοθεραπείας. Ο Πίνδαρος
υμνεί τον Ασκληπιό, που θεραπεύει όλες τις ασθένειες με τραγούδια, ενώ ο
Θεόφραστος χρησιμοποιούσε μελωδίες του Φρύγιου ήχου για να «επικουφίζει τα
άλγη».
Η
Μουσική λοιπόν, το άλλο όνομα της «πνευματικής καλλιέργειας», δεν είναι απλά
«γούστο» όπως πολλοί αδαής θέλουν να πιστεύουν στις μέρες μας.
ΟΤΑΝ
ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ. (Πλάτωνας).
Τα τρία
κύρια συστατικά στοιχεία της μουσικής, δηλαδή η μελωδία, η αρμονία, και ο
ρυθμός, περνάνε και αυτά αυτούσια παγκοσμίως με τις Ελληνικές τους ονομασίες
melody – harmony – rhythm. Ο Ρυθμός απευθύνεται στο υλικό σώμα του ανθρώπου ως
κινητική ενέργεια. Η έννοια ρυθμός προέρχεται από το ρήμα «ρέω». Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαία η διάσπαση και
η κατάρρευση των κοινωνιών, των οποίων έχει κλονιστεί ο συνεκτικός κρίκος της
μουσικής, δηλαδή η διάσπαση της τάξης που υποβάλλει ο ρυθμός με την αρχέγονη
αρχετυπική δύναμή του. Στις
μέρες μας δεν μετασχηματίζεται απλώς η μουσική μας παράδοση, αλλά θίγεται άμεσα
η καρδιά του μουσικού μας συστήματος (κλίμακες και ρυθμοί), αφού αλλοιώνεται η δομή του, άρα και η Ελληνική
φιλοσοφία και αντίληψη περί της «υστάτης των επιστημών», της μουσικής.
Η
έννοια Αρμονία για τους Αρχαίους Έλληνες, σήμαινε γενικά την αρμογή, την
σύνδεση, το ταίριασμα των μερών ενός δομημένου συνόλου όπως π.χ. των ουράνιων
σωμάτων στο σύμπαν. Στη νεότερη μουσική ορολογία η λέξη αρμονία χαρακτηρίζει
γενικά το σύνολο των κανόνων που διέπουν το ταυτόχρονο άκουσμα δύο ή
περισσότερων φθόγγων, την συνήχηση ή αλλιώς τη συγχορδία.
Η
Μελωδία για τους Αρχαίους Έλληνες θεωρούνταν ακόμα πιο πρωταρχικό σημείο της
μουσικής γιατί απευθύνεται στο ψυχικό μέρος της ανθρώπινης υπόστασης. Για τον Πυθαγόρα η μουσική ήταν πάνω
απ΄όλα μια μαθηματική επιστήμη που η ουσία της ήταν ο αριθμός, και η ομορφιά
της η έκφραση των αρμονικών σχέσεων των αριθμών. Κατά τους Πυθαγορείους, οι
πλανήτες καθώς περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους και γύρω από τον Ήλιο,
παράγουν διάφορους μουσικούς ήχους «ουράνια μουσική», που δεν μπορεί να τους
συλλάβει το ανθρώπινο αυτί. Το σύνολο αυτών των ήχων αποτελεί την «αρμονία των
σφαιρών». Για τον Πυθαγόρα η μουσική ήταν η εικόνα της ουράνιας αρμονίας και
για τον Πλάτωνα, η αστρονομία και η μουσική ήταν αδελφές επιστήμες. Σήμερα, αν
ανατρέξει κανείς στα τελευταία δημοσιεύματα της ΝΑΣΑ ή της ΕΣΑ, για τον Ήλιο,
με έκπληξη θα διαπιστώσει ότι η σύγχρονη επιστήμη έχει ανακαλύψει την «Ουράνια
Μουσική» που παράγει ο Ήλιος κατά την κίνησή του, που είναι μάλιστα διαθέσιμη
για τους χρήστες του διαδικτύου ώστε να ακούσουν πλέον αυτή την θεία Μουσική. Η λέξη «τραγούδι», όπως χρησιμοποιείται σήμερα,
δεν έχει και πολύ σχέση με την Αρχαία έννοια του όρου κατά την οποία «τραγουδέω
- τραγουδώ» σημαίνει παριστάνω τραγωδία, δηλαδή τραγωδώ. Κατά τον Αριστοτέλη η τραγωδία συνδέεται
με τους αοιδούς των διθυράμβων προς τιμή του Διονύσου. Πρόκειται για «Μίμηση
πράξεως σπουδαίας και τελείας», η οποία με «Οιδησμένο Λόγο» οδηγεί τον ακροατή
– θεατή μέσω του «ελέους» και του «φόβου» στην «Κάθαρση». Η έννοια λοιπόν «τραγωδία», δεν συνδέεται κατά
κανέναν τρόπο με την σημερινή έννοια του «τραγουδιού».
Πως
έχουν όμως τα πράγματα στη χώρα μας σήμερα; Τι είναι αυτό που αποκαλούμε σήμερα
Ελληνικό τραγούδι;
Είναι ένα
ψευδεπίγραφο κατασκεύασμα που έχει να κάνει με την οικτρή κακοποίηση της
Ελληνικής γλώσσας. Αποκαλούμε ορχήστρα συμφωνική, (λες και οι λοιπές είναι ασύμφωνες), αυτό το μουσικό σύνολο που μας ακινητοποιεί
στην καρέκλα, όταν «όρχησις εστί χορός». ΑΠΟΚΑΛΟΥΜΕ «ΕΝΤΕΧΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ» ΚΑΙ «ΕΝΤΕΧΝΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ» ΣΑΝ ΝΑ
ΛΕΜΕ ΠΩΣ ΤΟ ΕΙΔΟΣ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΕΧΝΟ ΕΝΩ ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΑΤΕΧΝΑ. Οι δημιουργοί του όμως και οι ακροατές του
χορεύουν αλλότριους χορούς. Να
λοιπόν όταν η χυδαία αντιγραφή αποκτάει αυτοσυνείδηση και προχωράει προς την
αυτοδιοίκησή της. Από την άλλη το λαϊκό λεγόμενο τραγούδι, βουτηγμένο στην
κυριολεξία μέσα στην Αραβοτουρκική κολυμπήθρα και πρόσφατα και στην
Αγγλοσαξονική, να βρίθει από χυδαίους στίχους και αλλότριους χορούς. Αλλά και
οι ποιητές μας στην συντριπτική τους πλειοψηφία απαξιούν να γράφουν τραγούδια,
όντες άμουσοι και άρρυθμοι, αποφεύγοντας στην ποίηση τους τον ρυθμό, το
κατεξοχήν αυτό Ελληνικό στοιχείο, ο οποίος καθιστά τουλάχιστον την ποίηση
δεκτική στην απαγγελία, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι όποιο ποίημα έχει
ρυθμό κατ’ανάγκη είναι και καλό.
Η
ανελλήνιστη όμως αυτή μουσικοχορευτική κατάσταση δεν έχει σταματημό ούτε
τελειωμό: Η
Ελλάδα είναι σήμερα η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, και από τις ελάχιστες στον
κόσμο, που δεν έχει ακόμα καθιερώσει τα μαθήματα της μουσικής και του χορού στη
δημόσια εκπαίδευση, όταν πριν από δύο χιλιάδες χρόνια τουλάχιστον «αι των Ελλήνων πόλεις πρώτιστα και μάλιστα
δια της μουσικής παιδεύουσιν τους νέους», όπως μας πληροφορεί ο Στράβων ο Αρχαίος Έλληνας γεωγράφος. Γιατί άραγε οι Αρχαίοι Έλληνες
έστελναν τα παιδιά τους πρώτα στη μουσική και κατόπιν στα γράμματα; Όταν η Τουρκία διαθέτει Ανώτατη
Ακαδημία Τουρκικής Μουσικής, η χώρα μας δεν διαθέτει τίποτα ανάλογο και
συνεχίζει στην ίδια πολιτική αδιαφορώντας εγκληματικά το Ελληνικό κράτος.
Όσα μεγάλα
πράγματα και αν κληρονομήσει κανείς, πεθαίνουν, εάν δεν τα περισώσει. Το ερώτημα είναι, εάν εμείς σήμερα θα
αποτελέσουμε το παρελθόν του μέλλοντός μας. Χρονολογικά θα είμαστε παρελθόν
μετά από 500 χρόνια. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ
ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ, ΔΙΟΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΕΙΡΟΙ, ΕΠΕΙΔΗ ΜΑΪΜΟΥΔΙΖΟΥΜΕ, ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ
ΜΑΪΜΟΥΔΙΖΟΥΜΕ ΑΛΛΟΤΡΙΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ. Αλλά εάν ένας λαός στον κόσμο έχει λιγότερο την ανάγκη να
αντιγράφει λόγω της τεράστιας ιστορίας και παράδοσής του και του ασύλληπτου
πολιτισμού του, αυτός είναι ο Ελληνικός. Ποιές αξίες και ποιες ιδέες θα
διδάξουμε και θα εμπιστευτούμε στα παιδιά μας; Που είναι σήμερα ο λαός που
έχτιζε Παρθενώνες; Είναι ο ίδιος λαός που σήμερα βρίσκεται εδώ στην Ελλάδα;
1 σχόλιο:
....μέσα στην Αραβοτουρκική κολυμπήθρα και πρόσφατα και στην Αγγλοσαξονική....
σχετικως με την γυφτοαραβοτουρκικη εχετε δικιο. Ομως οι αγγλοσαξωνες χρησιμοποιουν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ τις ελληνικες κλιμακες μουσικες, κατι που ΔΕΝ γινεται εδω απο τους τουρκοτσιφτετεληδες
δειτε εδω> http://kopais.blogspot.gr/2012/03/blog-post_4257.html
Δημοσίευση σχολίου