Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013
Ο ΚΑΙΡΟΣ
Έργο
του Λυσίππου με
συμβολικό χαρακτήρα. Αποτελεί έκφραση μιας άποψης του καλλιτέχνη για την
παροδικότητα της στιγμής και το στιγμιαίο της δράσης. Ο καιρός ήταν χάλκινο άγαλμα νέου, που πατούσε στα ακροδάχτυλα των ποδιών
του. Το γλυπτό παρίστανε τον νέο να τρέχει με λυγισμένα τα γόνατα, με φτερά
στην πλάτη και τα σφυρά, κρατώντας στα χέρια του ζυγαριά στηριγμένη σε ακμή
ξυραφιού, που υποδήλωνε πόσο εύκολο είναι να μεταβληθούν οι καταστάσεις και να
διαταραχθεί η ισορροπία τους. Τα μακριά μαλλιά του Καιρού έπεφταν στα πλάγια
και μπροστά, αφήνοντας γυμνή την πίσω πλευρά της κεφαλής.
Η
αλληγορική εικόνα ερμηνεύεται με την ακόλουθη φράση: «Αν δεν αδράξει κανείς την ευκαιρία από τα μαλλιά την στιγμή που
αυτή περνά τρέχοντας δίπλα του, την χάνει οριστικά».
Ο Καιρός
δημιουργήθηκε πιθανότατα στην
Πέλλα για τον βασιλιά Αλέξανδρο, μεταξύ -336 και -334 και ήταν
τοποθετημένος μπροστά από κάποιο οικοδόμημα.
Το έργο
συνόδευε και ένα σχετικό επίγραμμα – διδαχή για τους περαστικούς διαβάτες και
τόνιζε τα ακόλουθα:
Από πού
είναι ο γλύπτης; Από την Σικυώνα. Πως ονομάζετε; Λύσιππος. Και εσύ ποιός είσαι;
Ο Καιρός που κυριαρχεί σε όλα. Και γιατί πηγαίνεις στην άκρη των ποδιών; Πάντα
τρέχω. Και γιατί έχεις δύο ζεύγη φτερούγες στη άκρη των ποδιών; Πετάω όπως ο
άνεμος. Και γιατί στο χέρι κουβαλάς ένα ξυράφι; Δηλώνω στους ανθρώπους ότι
είμαι πιο κοφτερός από κάθε λεπίδα. Και γιατί έχεις τα μαλλιά μπροστά στο
πρόσωπο; Για να μπορεί να με πιάσει όποιος έρχεται να με συναντήσει. Μα τον Δία,
γιατί το πίσω μέρος της κεφαλής είναι γυμνό; Ώστε κανείς να μην μπορεί να με
αρπάξει από τα μαλλιά από πίσω, αν θα το ήθελε, αφού θα τον έχω προσπεράσει
τρέχοντας με τα φτερωτά μου πόδια. Για ποιο λόγο σε έφτιαξε ο καλλιτέχνης; Για σένα ξένε, και με τοποθέτησε στην είσοδο
για να μαθαίνεις.
Πηγή:
Περιοδικό Ελλάνιον Ήμαρ, τεύχος #23, Σελίς 43-45, Συγγραφεύς Ιωάννα Μπάμπη.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
▼
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
-
▼
Ιουνίου
(48)
- Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ
- ΕΔΩ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ
- Ο ΔΙΩΓΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ (4ος – 5ος αιών) ...
- Η ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΤΟΥ ΚΟΡΑΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΕΙΣΙΑ - ΕΥΦΥΕΣΤΑΤΟΝ
- «ΠΟΙΜΝΙΟ Ή EΛΛΗΝΑΣ;»
- ΑΡΧΑΙΩΝ ΗΧΩΝ ΑΡΜΟΣΙΣ
- Ο ΚΑΙΡΟΣ
- ΥΜΝΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑΝ ΥΠΟ ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ
- ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
- ΔΕΣΠΟΙΝΑ: ΤΟ ΑΠΟΡΡΗΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΤΩΝ ΕΛΕΥΣΙΝΙΩΝ
- Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
- ΜΥΣΤΗΡΙΑ
- Η ΑΘΗΝΑ ΔΙΝΕΙ ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΟΝ ΔΙΟΜΗΔΗ. ΑΥΤΟΣ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛ...
- 13 ΙΟΥΝΙΟΥ. ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΠΕΡΑΣΕ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ Ο ΜΕ...
- ΝΑ ΣΤΟΧΑΖΟΜΑΣΤΕ, ΝΑ ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΑΤΤΟΥΜΕ...
- ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ;
- ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ: Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΜΑΣ ΑΠΕΙΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΜΗ ΑΝΑΣΤ...
- ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΠΟ ΠΟΥΘΕΝΑ ΑΛΛΟΥ ΝΑ ΚΡΑΤΗΘΟΥΜΕ ΠΑΡΑ ΜΟ...
- "Το βλέμμα του Οδυσσέα" (1995) Απόσπασμα από την τ...
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΑΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ...
- ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΟΙ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ
- Η ΠΟΝΗΡΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
- Η ΚΥΡΙΑ ΠΗΓΗ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
- ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
- ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ
- ΟΡΓΙΟ - ΔΑΙΜΩΝ - ΣΥΜΠΟΣΙΑ
- ΣΩΚΡΑΤΗΣ: ΟΙ ΑΡΙΣΤΟΙ ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΧΑΡΙΝ ...
- ΑΝΩ ΠΟΛΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΚΑΣΤΡΑ)
- Οδυσσέας Ελύτης (Ο ήλιος ο ηλιάτορας, Ίκαρος, 1971)
- ΟΙ ΜΟΙΡΑΙΟΙ
- ΤΟ ΤΡΕΛΟΒΑΠΟΡΟ
- ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ
- Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
- ΟΡΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
- ΤΟ ΘΕΡΙΝΟ ΗΛΙΟΣΤΑΣΙΟ ΚΑΙ Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ
- ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΛΕΜΠΕΣΗΣ (1906-1968) - Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΚΟΙΝΩΝ...
- ΠΡΟΚΛΟΣ
- ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΠΑΝΔΗΜΟΣ ΚΑΙ ΟΥΡΑΝΙΑ
- ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΠΛΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΠΛΑΤΑΙΩΝ
- ΜΑΣΣΑΛΙΑ: "ΓΥΠΤΙΣ" ΜΙΑ ΣΗΜΑΙΑ ΤΩΝ 2.600 ΧΡΟΝΩΝ
- ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ & ΛΑΟΓΡ. ΣΥΛΟΓΟΣ «ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ»...
- «Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι "άλλοι άνθρωποι". ...
- Ο ΒΛΑΣΗΣ ΡΑΣΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΤΗΣ ΛΕΓΟΜΕΝΗΣ "ΚΡΙ...
- ΤΟ ΓΑΛΑΖΙΟ ΧΡΩΜΑ
- ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΕΝΟΣ ΠΑΝΑΡΧΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
- -Πώς δηλαδή ενδιαφέρεται... Ναι αλλά... εμείς...;
- Η ΑΝΑΛΗΨΗ ΕΥΘΥΝΗΣ ΤΟΥ ΑΝΤΡΑ ΚΑΙ ΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΞΕΚΙ...
- Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΣΤΡΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - TV100
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
1 σχόλιο:
Υπέροχη ανάρτηση. Ακόμα ένα έργο που αναδεικνύει την σοφία των προγόνων μας, τις γνώσεις τους την βαθύτητα και ακρίβεια των στοχασμών τους. Κανενός άλλου γήινου πολιτισμού τα έργα δεν μπορούν ακόμα και σήμερα να επισκιάσουν την λαμπρότητα και υπεροχή αυτών του ελληνισμού.
Α.
Δημοσίευση σχολίου