Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ

Όταν ο Πλάτων λέει πως μουσική και αστρονομία είναι αδελφές επιστήμες (Πολιτεία, VII, 530d), μιλά λες και η γνώση του Πυθαγόρα δεν έχει και πολλά μυστικά γι' αυτόν.
Ιδού όµως ένα κεφαλαιώδες χωρίο του Θεωνά της Σμύρνης που µας δίνει να καταλάβουμε τι θα πρέπει να νοούμε ως «αρμονία των ουράνιων σφαιρών»:
Σχετικά µε τη θέση ή την τάξη των σφαιρών ή των κύκλων πάνω στους οποίους περιφέρονται οι πλανήτες, η γνώμη ορισμένων Πυθαγορείων είναι οι εξής: Ο κύκλος της σελήνης είναι ο εγγύτερος  της Γης, αυτός του Ερμή είναι ο δεύτερος ανεβαίνοντας, έπειτα έρχεται  αυτός της Αφροδίτης ενώ τέταρτος είναι του Ηλίου· στη συνέχεια είναι αυτοί του Άρη και του Δία διαδοχικά, ενώ του Κρόνου είναι ο τελευταίος κι ο εγγύτερος των αστέρων.
Να τι δηλώνει ο Αλέξανδρος ο Αιτωλός (...): Οι επτά σφαίρες µας δίνουν τους επτά φθόγγους της λύρας και παράγουν µια αρμονία (δηλαδή την οκτάφθογγο) λόγω των διαστημάτων που τους κατανέµουν ανά δύο.
Σύµφωνα µε τον Πυθαγόρα, εφόσον στην πραγµατικότητα ο κόσµος είναι αρµονικά διατεταγµένος, τα ουράνια σώµατα που απέχουν ανά δύο, κατά τις αναλογίες των σύµφωνων φθόγγων, παράγουν κινούµενα, λόγω της ταχύτητας της περιστροφής τους, τους αντίστοιχους αρµονικούς φθόγγους.
Ο κόσµος είναι σαν επτάχορδη λύραΓια τους Πυθαγόρειους άρα, η µουσική κλίµακα είναι ένα κοσµολογικό πρόβληµα κι η αστρονοµία η θεωρία της ουράνιας  µουσικής.
Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία

2 σχόλια:

Unknown είπε...

Γεια σου Σείριε!

Πολύ ωραία πληροφορία για να κατανοήσουμε λίγο τις ανησυχίες των προγόνων μας και φυσικά την «διατριβή» τους ΚΑΙ σ' αυτό το θέμα. Την μελωδική κίνηση και τους ήχους που εκπέμπουν σε συγκεκριμένες συχνότητες τα ουράνια σώματα (γενικά, όχι μόνο στη γειτονιά μας), την είχαν περάσει από κόσκινο για να την κατανοήσουν, κάτι που εμείς σήμερα δεν σκεφτόμαστε καν να πράξουμε.

Αρκετά σημαντικό κατά την άποψή μου είναι να κατανοήσουμε και την λέξη «Μουσική» και την έννοιά της. Η οποία προέρχεται απ' την λέξη «Μούσα», όπου στη Δωρική της μορφή είναι «Μῶσα», εκ του Δωρικού ρήματος «μῶ», όπου αποδίδεται ως «ερευνώ» και «αναζητώ».

Μια αέναη έρευνα και αναζήτηση, μέσω της μέγιστης επιστήμης, της εξερευνήσεως της Αλήθειας, της «Μουσικής».

«Η Γνώσις της εν τω παντί τάξεως» (έλεγαν οι Πατέρες μας για τη Μουσική)

«[...] η μεγάλη φιλοσοφία είναι μεγίστη Μουσική, εγώ δε την φιλοσοφίαν ταύτην εκαλλιέργουν. Τώρα δε [...] ενόμισα, ότι έπρεπε [...] ν' ασχοληθώ εις την κοινάς καλουμένην μουσικήν [...]» (Σωκράτης)

Την καλησπέρα μου!

Σείριος είπε...

Καλησπέρα Άκρατε Αετέ!!!

Σε ευχαριστώ για το σημαντικό σου σχόλιο.

Επειδή ο Απόλλων μέσω των Μουσών, χάρισε στους ανθρώπους τις τέχνες, για τον λόγον αυτόν ΠΑΣΑ ΤΕΧΝΗ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ.

Αυτό που λέμε σήμερα μουσική, το έλεγαν αρμονική (αρμονική σύνθεση φθόγγων).

Η αρμονική/μουσική θεράπευε και ασθένειες, στα ασκληπιεία, όπως γνωρίζουμε(μουσικοθεραπεία).

Ο Πλάτων έλεγε ότι η μουσική είναι ικανή να αλλάξει ακόμη και το πολίτευμα.

Επομένως η μουσική έχει ευεργετικές ιδιότητες όταν ΕΙΝΑΙ μουσική.........

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου