Η
Ακρόπολη. Έργο του Λέο φον Κλέντσε.
Διακρίνεται
το Άγαλμα της Προμάχου Αθηνάς
|
Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2013
ΤΟ ΧΑΛΚΙΝΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΠΡΟΜΑΧΟΥ
Η «μεγάλη χαλκή Αθηνά» ήταν έργο του περίφημου γλύπτη Φειδίου.
Αφιερώθηκε στην Αθηνά Πρόμαχο, προστάτιδα της πόλης των Αθηνών. Για την
εκτέλεση του έργου οι Αθηναίοι διέθεσαν δεκάτη (1/10) από τα λάφυρα της νίκης
στο Μαραθώνα το -490 ωστόσο, το γλυπτό πρέπει να κατασκευάσθηκε μία γενιά μετά
τους Μαραθωνομάχους, πιθανότατα μετά τη νίκη των Αθηναίων στον Ευρυμέδοντα
ποταμό (-470 ή -467).
Το
άγαλμα πατούσε σε βάση ύψους 2μ. και είχε συνολικό ύψος 9μ. Σήμερα σώζεται μόνο
τμήμα της βάσης του και των οικοδομικών επιγραφών του.
Η θεά
απεικονιζόταν σε ήρεμη και όχι επιθετική στάση. Έφερε δόρυ στο δεξί της χέρι
και ασπίδα στο αριστερό· κατά μία άλλη εκδοχή, με το αριστερό της χέρι κρατούσε
δόρυ και στήριζε την ασπίδα πλάι της, ενώ στο δεξί της κρατούσε κάτι (Νίκη;). η
ασπίδα της θεάς ήταν διακοσμημένη με παράσταση Κενταυρομαχίας που σχεδίασε ο
ζωγράφος Παρράσιος και εκτέλεσε ο τορευτής Μύς.
Ίσως η
Αθηνά Πρόμαχος να αποτέλεσε το πρότυπο για την μεταγενέστερη Αθηνά Παρθένο.
Μάλιστα, φαίνεται πως υπήρχε μία μορφή ανταγωνισμού ανάμεσα στα δύο αγάλματα, αν
κρίνουμε από τις επίθετες μορφές που προστέθηκαν στην ασπίδα της Προμάχου
αργότερα μέσα στον ίδιο αιώνα.
Γεγονός
είναι πάντως ότι το άγαλμα της Αθηνάς Προμάχου προξενούσε μεγάλη εντύπωση στην
αρχαιότητα. Χαρακτηριστική ως προς αυτό είναι η μαρτυρία του περιηγητή
Παυσανίου (2ος αι.), σύμφωνα με τον οποίο η αιχμή του δόρατος και το λοφίο του
κράνους της θεάς ήταν ήδη ορατά όταν πλησίαζε κανείς (στον Πειραιά) πλέοντας
από το Σούνιο.
Κατά
μία άλλη παράδοση, ο ηγέτης των Βησιγότθων Αλάριχος (370-410), τον καιρό που
διενεργούσε επιδρομές κατά των ελληνικών κτήσεων του Βυζαντίου, είδε την Αθηνά
Πρόμαχο επάνω στην Ακρόπολη να κινείται και από φόβο αποφάσισε να μην εισβάλει
στην Αθήνα.
Το δόρυ
της ήταν τόσο μεγάλο που το ύψος του υπερέβαλε τον Παρθενώνα. Το όλο
καλλιτέχνημα ήταν επιβλητικό και αξιοθαύμαστο, αλλά ακόμα πιο θαυμαστή ήταν η
ασπίδα, στην οποία ο καλλιτέχνης παρίστανε την μάχη των Λαπιθών με τους
Κενταύρους.
Το 465
το άγαλμα μεταφέρθηκε από τους χριστιανούς στην Κωνσταντινούπολη και έκτοτε
αγνοείται η τύχη του.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
▼
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
-
▼
Νοεμβρίου
(51)
- ΔΕΣ ΑΝΕΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΓΙ’ ΑΣΤΕΙΑ!
- ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΙ Η ΑΡΕΤΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΕ ΔΙΔΑΚΤΗ ΟΥΤΕ Υ...
- Η ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ ΕΚΛΕΙΣΕ
- ΚΑΛΗΜΕΡΑ
- ΟΙ ΘΕΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΔΙΔΑΧΤΗΚΕΣ ΠΟΤΕ. ΟΙ ΘΕΟΙ ΣΟΥ...
- …ΟΠΩΣ ΔΕΝ ΠΑΡΑΣΤΕΚΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΜΑΣ…
- "ΩΔΗ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ"
- Η ΕΝΔΟΔΑΠΕΔΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΤΩΝ ΜΙΝΩΙΤΩΝ
- BBC: ΕΤΣΙ ΑΚΟΥΓΟΤΑΝ Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ - ΕΡ...
- ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ - ΚΑΛΟΠΡΑΞΙΑ
- ΠΑΦΙΑ ΑΦΡΟΔΙΤΗ 2007 ΚΟΥΚΛΙΑ "ΚΥΠΡΟΥ ΕΓΚΩΜΙΟΝ"
- Η ΕΥΘΥΜΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕ...
- ΟΤΑΝ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ;
- ΚΥΡΑ ΜΟΥ ΕΣΥ ΚΙ ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ!!!
- Ο ΘΡΗΝΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ – ΣΟΦΟΚΛΗΣ
- ΑΦΥΠΝΙΣΗ. Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟΝ ΕΙΚΟΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ;
- ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΕ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΤΟΥ ΑΠΘ - ΟΙ ΜΕΓΑΛΥ...
- ΙΕΡΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ - ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΟ...
- ΜΟΡΦΗ ΥΛΗΣ ΑΠΟ ΜΟΡΙΑ ΦΩΤΟΣ
- ΟΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΜΗΝΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ Ε...
- HERCOLUBUS ή ISON ή ΠΛΑΝΗΤΗΣ Χ
- ΕΙΔΩΛΙΟ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΕ ΤΗΝ "ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ" ΑΦ...
- ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟ «ΓΚΑΤΖΕΤ» ΤΟΥ ΜΙΝΩΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΕΝΤΟ...
- ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΨΕΥΔΟΥΣ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
- ΤΖΕΝΗ ΒΑΝΟΥ - ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ
- Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑ...
- ΠΕΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΚ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ/ΟΝΤΩΝ
- ΦΙΛΟΣΟΦΩ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΔΟΚΙΜΑΖΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΤΟ ...
- ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΣΕ ΔΩΡΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟ ΜΑΡΤΥΡΕΙ ΝΑΟ ΤΟΥ ΠΟΣΕΙ...
- ΗΘΙΚΟΝ;
- Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ…
- ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ ΠΟΥ ΒΛΕΠΕΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΤΟ ΦΩΣ ...
- ΕΡΝΕΣΤΟΣ ΡΕΝΑΝ - ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ (1865)
- Η ΕΚΦΟΡΑ ΤΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «Ν» ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΟΞΥΓΟΝΟ ΣΤΟΝ ...
- ΕΛΕΝΑ - ΟΤΑΝ ΒΛΕΠΕΙΣ ΕΝΑ ΑΣΤΕΡΙ
- Η Ήττα Των Οθωμανών Στην Μάχη Του Μαραθώνος
- ΖΕΥΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
- ΤΟ ΧΑΛΚΙΝΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΠΡΟΜΑΧΟΥ
- DAVID ICKE: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΦΥΠΝΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ
- ΒΙΝΤΕΟ-ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ: Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΑΣ ΥΜΝΟΣ ΤΡΑΝΤΑΞΕ ΤΟ...
- Η ΠΥΡΑΚΤΩΜΕΝΗ ΒΟΥΤΙΑ ΤΟΥ ISON
- ΦΩΤΕΙΝΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΕ ΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ...
- ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ «ΚΟΜΗΤΗ ISON» ΑΠΟ ΤΟ SOHO
- Περί του ουράνιου φαινομένου της Τετάρτης 27/11/2013
- ΤΕΛΙΚΑ Ο «ISON» ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗΚΕ ΣΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΤΟΥ ΜΕ Τ...
- Η ΠΡΩΤΙΣΤΗ ΚΑΙ ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΣΧ...
- ΝΑΙ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΣ! ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΕΙΣ! (Βίντεο)
- «ΑΣΤΡΑΠΗ 2013»: ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΝΥΧΤΕΡ...
- Η ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟΣ ΙΑΤΡΙΚΗ - ΑΝΝΑ ΤΖΙΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
- ΩΡΑΙΑ ΕΛΕΝΗ - Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
- ΜΑΡΙΑ ΤΖΑΝΗ: Η ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου