Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013

ΠΛΑΤΩΝ - ΝΟΜΟΙ "ΠΕΡΙ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ"

Πλάτων - ΝΟΜΟΙ 731d - 732d
Το πιο μεγάλο απ' όλα τα κακά είναι έμφυτο στις περισσότερες ψυχές των ανθρώπων, κι ο καθένας τους το συγχωρεί στον εαυτό του και δεν προσπαθεί να βρει κανένα μέσο για να ξεφύγει απ' αυτό. Είναι αυτό που λένε ότι κάθε άνθρωπος είναι από τη φύση του φίλαυτος και ότι είναι δικαιολογημένο να είναι τέτοιος.
Στην πραγματικότητα όμως, η υπερβολική αγάπη για τον εαυτό μας γίνεται πάντοτε η αιτία όλων των σφαλμάτων. Αυτός δηλαδή που αγαπά τυφλώνεται από το αντικείμενο της αγάπης του, ώστε να κρίνει κακώς τα δίκαια και τα καλά και τα ωραία, επειδή νομίζει ότι πρέπει να τιμά περισσότερο την ατομικότητά του από την αλήθεια.
Εκείνος όμως που φιλοδοξεί τουλάχιστο να γίνει μεγάλος δεν πρέπει να υπεραγαπά ούτε τον εαυτό του, ούτε τα δικά του, αλλά τα δίκαια, είτε έτυχε να τα πράξει ο ίδιος, είτε κάποιος άλλος.
Απ' αυτό το ίδιο σφάλμα προήλθε και το ότι όλοι θεωρούν σοφία την αμάθειά τους.
Και για τούτο, ενώ δεν ξέρουμε τίποτε, για να χρησιμοποιήσω αυτήν την έκφραση, νομίζουμε πως τα ξέρουμε όλα, και, επειδή δεν εμπιστευόμαστε στους άλλους αυτά που δεν ξέρουμε εμείς, αναγκαζόμαστε να τα κάνουμε λανθασμένα οι ίδιοι.
Πρέπει, επομένως, κάθε άνθρωπος να αποφεύγει να αγαπά υπερβολικά τον εαυτό του, και να επιδιώκει να βρίσκει πάντοτε τον καλύτερό του, χωρίς να νιώθει καμιά ντροπή κάμνοντας αυτό που είπαμε.
Κάποια όμως πράγματα που έχουν μικρότερη σημασία από τα παραπάνω και τα λέμε πολλές φορές, δεν είναι λιγότερο χρήσιμα από εκείνα και πρέπει να τα λέμε, υπενθυμίζοντάς τα στον εαυτό μας. Όπως δηλαδή εκεί που εκρέει κάτι, πρέπει πάντοτε αντίστροφα να εισρέει κάτι καινούργιο έτσι και η ανάμνηση είναι η εισροή όταν η φρόνηση έχει εκρεύσει.
Γι' αυτό, λοιπόν, πρέπει να αποφεύγουμε και τα υπερβολικά γέλια και τα υπερβολικά δάκρυα, να συμβουλεύει δε κάθε άνθρωπος τον άλλο να είναι συγκρατημένος στη μεγάλη χαρά και στη μεγάλη λύπη και να προσπαθεί να είναι αξιοπρεπής, αφού ο δαίμονας που ρυθμίζει τα πεπρωμένα μας μένει απαθής και στις μεγάλες ευτυχίες και στις μεγάλες δυστυχίες (γιατί οι δαίμονες είναι αντίθετοι σε μερικές πράξεις που σημαδεύουν υψηλούς στόχους και ξεπερνούν το κανονικό μέτρο). Να ελπίζει επίσης ότι ο θεός με τα δώρα που χαρίζει πάντα, στους ενάρετους τουλάχιστο, θα ελαφρώσει το βάρος των κόπων που πέφτουν στο κεφάλι του και από μεγαλύτερους θα τους κάμει μικρότερους, θα μεταβάλει δε προς το καλύτερο την τωρινή κατάσταση. Όσον αφορά όμως τα αντίθετα από αυτά αγαθά θα του έρχονται πάντοτε με τη βοήθεια της καλής του τύχης. Μ' αυτές λοιπόν, τις ελπίδες πρέπει να ζει ο καθένας και με τις υπομνήσεις όλων αυτών των πραγμάτων χωρίς να είναι φειδωλός σε τίποτε, αλλά πάντοτε και στις διασκεδάσεις και στις μελέτες του να τα υπενθυμίζει ξεκάθαρα και στον εαυτό του και στους άλλους.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο Πλατων μιλαει και λεει ο Θεος!Για εναν Θεο!Τι κριμα που καποιοι δεν νιωθουν τα λογια του και τα λογια του Σωκρατη... Θεσσαλονικια

Σείριος είπε...

http://www.youtube.com/watch?v=u6Xg173Lb_Y

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξερω τι ανεβασατε κυριε διαχειριστη δε μπορω να κλικαρω να το δω.Μπαινω μεσω κινητου και δε με βαζει στην διευθυνση.Καλη σας μερα.Με αγαπη.Θεσσαλονικια

Ανώνυμος είπε...

ΟΠΟΙΟΣ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΟΤΙ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥΘΕΙΣΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΟΣ.ΤΟΝ ΣΩΚΡΑΤΗ ΤΟΝ "ΑΥΤΟΚΤΟΝΗΣΑΝ" ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΚΟΤΑΔΙΣΤΕΣ ΠΟΛΥΘΕΙΣΤΕΣ ΜΕ ΘΕΟΥΣ ΜΕ ΠΑΘΗ ΟΠΩΣ Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ,Η ΠΟΡΝΕΙΑ.ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΙ ΜΙΛΗΣΕ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΘΕΟ,ΜΙΛΗΣΕ ΜΕ ΤΑΠΕΙΝΟΤΗΤΑ (ΕΝ ΟΙΔΑ ΟΤΙ ΟΥΔΕΝ ΟΙΔΑ)ΔΕΝ ΤΟ ΕΠΑΙΖΕ ΞΕΡΟΛΑΣ.ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΜΟΝΟΘΕΙΣΜΟΥ ΗΤΑΝ ΕΙΤΕ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΕΙΤΕ ΟΧΙ.ΕΛΠΙΖΩ ΤΙΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΝΑ ΤΙΣ ΠΕΡΝΑΤΕ ΣΑΝ ΣΧΟΛΙΑ

Σείριος είπε...

Ειλικρινά το θέμα αυτό το έχω εξαντλήσει και δεν κρύβω ότι με κούρασε.
Αλλά θα πω δύο λόγια, και βέβαια όχι για να πείσω κανέναν.
Από κάτι τέτοιες διαφωνίες σε σχόλια αποφάσισα να φτιάξω την ιστοσελίδα.
Ο καθένας είναι ελεύθερος να έχει τα πιστεύω του αλλά και ούτε είναι υποχρεωτική η ανάγνωση των κειμένων του blog.

Δόγμα είναι ένα καθορισμένο πλαίσιο σκέψης, το οποίο δεν δέχεται αλλαγές με τίποτα και έξω από αυτό, όποιος έχει αντίθετη γνώμη ή άποψη χαρακτηρίζεται ανόητος και αιρετικός. Έτσι ο δογματισμός επικράτησε σε όλες της εκδηλώσεις της ζωής μας και πρέπει να πειθαρχούμε αναγκαστικά και υποχρεωτικά σε αυτόν για να είμαστε αποδεκτοί από το σύστημα.

Τα θρησκευτικά δόγματα, ελέγχουν, εξουσιάζουν και τρομάζουν τους οπαδούς τους με το κατασκευασμένο Φανταστικό Ον Βάσει Οργανωμένο Σχεδίου = Φ.Ο.Β.Ο.Σ. της κολάσεως, και τάζουν κάτι που όμως βρίσκεται στην μετά θάνατον ζωή, κάτι που ισχυρίζονται ότι μόνο αυτοί γνωρίζουν, αλλά μετά την απομάκρυνση του οπαδού από την ζωή, ουδεμία ευθύνη φέρουν…

Τα θρησκευτικά δόγματα (όπως και κάθε είδους δόγματα), δεν τα έφτιαξε κανένας θεός, αλλά άνθρωποι.

Σε όλες της θεωρίες και στα «τεκμήρια» των δογμάτων περί γνώσεως αλλά και στο, πόση σχέση μπορεί να έχουν (τα θρησκευτικά δόγματα) με αυτό που ο άνθρωπος ονομάζει θεό, αρκούν ΔΥΟ ΜΟΝΟ ΦΡΑΣΕΙΣ ΩΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ, ΔΥΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ.

Δυο φράσεις με τις οποίες ουδείς σώφρων άνθρωπος μπορεί να διαφωνήσει.

«Το μακάριο και άφθαρτο Ον ούτε το ίδιο γνωρίζει ενοχλήσεις ούτε σε άλλους προξενεί ενοχλήσεις. Ώστε δεν επηρεάζεται ούτε από θυμούς ούτε από ευχαριστίες. Γιατί όλα αυτά είναι γνωρίσματα ενός αδύναμου όντος» (ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ)

Και ο Αναξίμανδρος που αποκαλεί την άγνωστη θεια δύναμη, ΆΠΕΙΡΟ, πολύ σωστά μας λέει ότι το άπειρο είναι αδύνατον να χωρέσει στις περιορισμένες και ατελείς αισθήσεις και στον νου του ανθρώπου, ώστε να κατανοηθεί.
Επομένως ότι ερμηνεία και να δώσει ο άνθρωπος στο ερώτημα τι είναι θεός, θα είναι κατώτερη από το μεγαλείο Του, και η όποια αλαζονική ερμηνεία θα αποτελεί ύβρη.

«ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ΩΣ ΠΡΩΤΗ ΑΡΧΗ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ ΠΑΣΑ ΓΝΩΣΤΗ ΟΥΣΙΑ, ΔΙΟΤΙ ΕΦ ΟΣΟΝ ΘΑ ΗΤΑΝ ΓΝΩΣΤΗ, ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ ΠΑΥΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΆΠΕΙΡΟΣ», (ΑΝΑΞΙΜΑΝΔΡΟΣ).

Πως λοιπόν όταν η ατελείς ανθρώπινη νόηση, ενώ δεν μπορεί να κατανοήσει το Άπειρο, επιμένει πεισματικά ότι γνωρίζει αν ο θεός είναι ένας οι πολλοί.

Όπως λοιπόν είπατε «ΕΙΤΕ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΕΙΤΕ ΟΧΙ», έτσι σας λέω ότι η Ελληνική Κοσμοθέαση είναι πολυθεϊστική, αλλά ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΟΓΜΑ.

Εδώ ο κόσμος καίγεται και έχουμε κολλήσει στον αριθμό ή στους αριθμούς των θεών, κάτι που δεν μπορεί να κατανοηθεί αλλά και αν ακόμη κατανοηθεί, δεν αλλάζει κάτι στην θλιβερή μας πραγματικότητα και καθημερινότητα.

Ευχαριστώ πάντως που με αποκάλεσες ανιστόρητο. Θα φροντίσω τώρα να αρχίσω να μελετώ την ιστορία που δεν γνωρίζω…

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου