Επιχειρώντας μια σύντομη συγκριτική μελέτη των στοιχείων (ΕΓΚΟΙΜΗΣΗ: ΟΝΕΙΡΟΜΑΝΤΕΙΑ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ και Η ΟΝΕΙΡΟΜΑΝΤΕIΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑIΑ ΕΛΛAΔA) θα διαπιστώσουμε ότι συνθέτουν μια πεποίθηση τελετουργικής και ιερής σημασίας των ονείρων, η οποία διαφέρει εντελώς από την απλή και επιφανειακή ονειρομαντική του λαού, ο οποίος ήταν πρόθυμος να δώσει μαγικές ερμηνείες σε οποιοδήποτε όνειρό του.
Στην πραγματικότητα, όταν υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, τα όνειρα γεννιούνται στα αρχέγονα βάθη της ψυχής και μπορούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης και σοφίας. Αυτές τις προϋποθέσεις δημιουργούσαν οι τελετουργίες κάθαρσης των Ασκληπιείων, οι οποίες οδηγούσαν στην αλλαγή της σωματικής χημείας, καθώς και της ψυχολογικής αίσθησης του χρόνου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα «άνοιγμα» της συνείδησης, που επέτρεπε με τη σειρά του την προσέγγιση των υπερκόσμιων δυνάμεων.
Έτσι η ψυχή, αν δεν είναι εγκλωβισμένη στα καθημερινά της προβλήματα, μπορεί να ταξιδέψει στον ονειρικό κόσμο και να έρθει σε επαφή με εκείνη τη διάσταση που ενοποιεί παρελθόν, παρόν και μέλλον. Κι εκεί, αν είμαστε αρκετά εξαγνισμένοι κι έτοιμοι, μπορούμε να διαβάσουμε τα σημάδια του μέλλοντος.
Όπως είδαμε παραπάνω, το όνειρο έχει μια σαφή μυστηριακή σημασία. Όμως εμείς, με τη δυτική σύγχρονη νοοτροπία μας, έχουμε αποξενωθεί από τα μυστήρια της φύσης. Έχουμε απομακρυνθεί από το μυθολογικό μας υπόβαθρο, έχουμε αποποιηθεί την ελευθερία της δημιουργικής έκφρασης και μας είναι δύσκολο να αναγνωρίσουμε τα οικουμενικά αρχέτυπα που μας καθορίζουν. Δυσκολευόμαστε να ερμηνεύσουμε πραγματικά τα όνειρά μας, επειδή έχουν πια εκλείψει οι μάντεις ιερείς, οπότε ο καθένας από εμάς πρέπει να κάνει το δικό του εσωτερικό ταξίδι.
Ωστόσο, η αλήθεια είναι πως δεν χρειαζόμαστε ονειρικά ταξίδια μακρινά και μυστηριώδη για να σκιαγραφήσουμε τη μελλοντική μας πορεία. Αρκεί να φροντίσουμε και να δώσουμε ένα νόημα στις καθημερινές μας δράσεις. Ένα νόημα που μας υπερβαίνει, ένα νόημα ύπαρξης και ζωής. Μόνο τότε θα έχουμε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε το κλειδί που ανοίγει τις πύλες της σοφίας του κόσμου και του μέλλοντος….
https://www.filosofikilithos.gr/
-------------------------------
1 σχόλιο:
Βιβλιογραφία
• Αραβαντινός, Α.Π. (1907). Ασκληπιός και Ασκληπιεία. Αθήνα: Εκδόσεις Λέων
• Βακαλούδη, Α.Δ. (2002). Η γένεση του θεϊκού ανθρώπου στις αρχαίες θρησκείες. Εκδόσεις: Κέδρος.
• Bellinger, G.J. (1993). Mytologisk leksikon. Copenhagen: Gyldendal
• Bloch, R. (1990). Η μαντική στην αρχαιότητα. Αθήνα: Ι. Ζαχαρόπουλος
• Decharme, P. (1884). Ελληνική Μυθολογία, τόμος Α΄
• Farnell, L.R. (1997). Ασκληπιός και Διόσκουροι. Αθήνα: Ιάμβλιχος
• Flaceliere, R. (1964). Μάντεις και μαντεία στην αρχαία Ελλάδα. Εκδόσεις: Ζαχαρόπουλος.
• Καραλής, Γ.Δ. (1988). Ιστορία και φιλοσοφία των ονείρων. Αθήνα.
• Μαυρουδής, Χ.Κ. (1976). Τα μυστικά και η εφαρμογή της μαντικής εις την αρχαίαν Ελλάδα. Αθήνα: Εκδόσεις Μακρή.
• Μπλαβάτσκυ, Ε.Π. (1995). Βίβλος αποκρυφισμού. Εκδόσεις: Κέδρος.
• Πάτσης Χ. (εκδ.) (1980). Νέα μεγάλη εγκυκλοπαίδεια, Τόμος 25. Εκδόσεις: Χάρη Πάτση.
• Σιδέρης, Ζ. (μτφρ.). Ομήρου Οδύσσεια. Εκδόσεις: ΟΕΔΒ.
• Tick, E. (2001). Η θεραπεία της ψυχής μέσα από τα όνειρα. Εκδόσεις: Ενάλιος.
• Walton, A. (2007). Ασκληπιός. Εκδόσεις: Καρδαμήτσα.
https://www.filosofikilithos.gr/
Δημοσίευση σχολίου