Το όνομα Διογένης Λαέρτιος με το οποίο είναι σήμερα γνωστός ο συγγραφέας του έργου "Βίοι φιλοσόφων" απαντά πολύ σπάνια στα αρχαία έργα. Και τότε ακόμη εμφανίζεται με διάφορες μορφές: αποκαλείται Λαέρτιος Διογένης στα χειρόγραφα του έργου του, από τον Σώπατρο ( Έκλογαί διάφοροι, παρά Φωτίω Βι6λ. 161) και στη Σούδα [s.v. (υπό το λήμμα) τετραλογία]. Το Διογένης Λαέρτιος εμφανίζεται μόνο στον Στέφανο Βυζάντιο (s.v. Δρυΐδαί) και σε λήμμα της Παλατινής Ανθολογίας (vii. 95).
Ο Ευστάθιος στο έργο Παρεκβολαί εις την Όμηρου Ίλιάδα τον αναφέρει ως Λαέρτη (Μ 153).
Η επικρατέστερη, όμως, άποψη είναι εκείνη του Wilamowitz (Philologische Untersuchungen iii, 163 και Hermes, xxxiv, σ. 629), σύμφωνα με την οποία το «Λαέρτιος» ήταν λόγια προσωνυμία της μετακλασικής περιόδου, η οποία δόθηκε για να διακρίνεται ο συγκεκριμένος Διογένης απ' όλους τους άλλους· είχε δημιουργηθεί, πάλι κατά τον Wilamowitζ, με βάση την Ομηρική κλητική προσφώνηση για τον Οδυσσέα διογενές Λαερηάδη.
Τα μόνα στοιχεία που έχουμε για τη ζωή του είναι όσα προκύπτουν από το ίδιο του το συγγραφικό έργο. Η περίοδος, για παράδειγμα, στην οποία έζησε μπορεί να υπολογιστεί με βάση το ποιους αναφέρει στο έργο του και ποιους όχι. Διάφοροι μελετητές τοποθέτησαν την εποχή που έζησε από το 200 μέχρι το 500 μ.Χ. (Βλ. R. Genaille, Vie, Doctrines et Sentences des Philosophes ¡Ilustres, 1, Παρίσι, 1965, σελ. 9). Είναι βέβαιο πως το terminus ante quem είναι το 500 μ.Χ., εφόσον αναφέρεται από τον Σώπατρο. Οι τελευταίοι φιλόσοφοι που αναφέρει είναι ο Σκεπτικός Θεοδόσιος, ο Σέξτος Εμπειρικός και ο Σατορνίνος Κυθηνάς, που έζησαν όλοι τον 3ο μ.Χ. αιώνα. Επειδή, όμως, δεν αναφέρεται σε Νεο-Πυθαγορείους ούτε και σε Νεο πλατωνικούς, παρόλο που μέρος του έργου του είχε αποδέκτη (III 47) μια γυναίκα, ένθερμη οπαδό του Πλατωνισμού, ο Α. Delatte (La Vie de Pythagore de Diogéne Lauree, Βρυξέλλες, 1922) τοποθετεί το έργο του Διογένη το 225-250 μ.Χ.
Εκτός από την ιστορία της φιλοσοφίας ο Διογένης παραθέτει σαράντα εννέα δικά του επιγράμματα στις βιογραφίες σαράντα τριών φιλοσόφων. Είχε εκδώσει και συλλογή Επιγραμμάτων, στο πρώτο Βιβλίο της οποίας (Πάμμετρος) διηγούνταν σε διαφορετικά μέτρα τρόπους με τους οποίους είχαν πεθάνει διάσημοι άνδρες. Από το έργο του φαίνεται πως ο Διογένης είχε λάβει αρτιώτατη μόρφωση, δεν μπορούμε όμως να συμπεράνουμε αν ανήκε ο ίδιος σε φιλοσοφική σχολή ούτε αν είχε αποκτήσει ειδικότερες γνώσεις για τη φιλοσοφία πέρα από αυτές που του έδινε η γενική του παιδεία. Η προσέγγιση του στη φιλοσοφία είναι Βιογραφική και Λογοτεχνική και όχι φιλοσοφική. Αρκετοί μελετητές τον έχουν θεωρήσει Επικούρειο, λόγω της έκτασης και της αδιαμφισβήτητης αξίας αναφοράς του στον Επίκουρο (Βιβλ. Χ). Η μεγάλη αξιοπιστία του, όμως, ως πηγή οφείλεται στο γεγονός ότι ο Διογένης Λαέρτιος παρέθεσε εκτεταμένα χωρία από το ίδιο το έργο του Επικούρου. Κοινό σημείο του Λαέρτιου με τους Σκεπτικούς είναι η αμεροληψία απέναντι στις απόψεις των φιλοσοφικών σχολών, στις οποίες κατά την περιγραφή του αποδίδει την ίδια περίπου βαρύτητα.
Ο Διογένης στο έργο του αναφέρεται αρκετές φορές στον εαυτό του, αλλά οι πληροφορίες που μας δίνει δεν μας διαφωτίζουν για τον ίδιο και τη ζωή του. Οι περισσότερες αναφέρονται στο πώς χρησιμοποιεί τις πηγές του. Σπάνια διατυπώνει προσωπική άποψη πάνω σε θέματα φιλοσοφίας, εκτός από την περίπτωση όπου υπερασπίζεται ένθερμα τον Επίκουρο (χ, 3-12), τούτη η υπεράσπιση όμως δεν αποκλείεται καθόλου να προέρχεται επίσης από τις πηγές του.
Η ανισότητα και ποικιλομορφία που παρουσιάζει συνολικά το έργο του Διογένη Λαέρτιου δεν οφείλονται ενδεχομένως στις δικές του αδυναμίες ή επιλογές, αλλά προκύπτουν από το τεράστιο και ποικίλο υλικό των πηγών του. Ο τίτλος του έργου εμφανίζεται στα χειρόγραφα σε διάφορες μακροσκελείς παραλλαγές. Τυπικό παράδειγμα είναι το: Λαέρτιου Διογένους βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία εύδοκιμησάντων κάί των έκαστη αίρέσει άρεσκόντων εν έπιτόμω συναγωγή. Οι μετέπειτα αναφορές σ' αυτό περιέκοψαν τον τίτλο σε φιλοσόφων βίοι, ο οποίος άλλωστε, δεδομένου ότι επικεντρώνεται στη Βιογραφική πλευρά του έργου, αντιπροσωπεύει πιστότερα τις προθέσεις του συγγραφέα.
Η τεράστια αξία που έχει αποκτήσει το έργο του Διογένη Λαέρτιου οφείλεται κυρίως στη μη διάσωση των περισσοτέρων αρχικών πηγών και των πρώιμων συμπιλημάτων, απώλεια που ανέδειξε το έργο του σε κύρια πηγή της ιστορίας της φιλοσοφίας. Στα τέλη του Μεσαίωνα τα Βιβλία του Διογένη αποτελούσαν την αποκλειστική βάση της ιστορίας της φιλοσοφίας, όπως φαίνεται από το δημοφιλές και ευρύτατα διαδεδομένο έργο του Walter Burley (1275 - ;1345) De vita et moribus philosophorum.
Σε κάθε χωρίο είναι τόσο χρήσιμος και αξιόπιστος όσο και η πηγή στην οποία τυχαίνει να βασίζεται. Η διάταξη του έργου του είναι η ακόλουθη. Αρχίζει με γενική εισαγωγή ή πρόλογο που αναφέρεται στις μη Ελληνικές φιλοσοφίες, σε θέματα που αφορούν στη δομή του έργου (ι 1-21) και σε μια καταγραφή των σοφών (i 22122) της αρχαιότητας, τους οποίους ο συγγραφέας διακρίνει από τους φιλοσόφους. Στη συνέχεια, στο έργο δίνονται οι ζωές των φιλοσόφων διατεταγμένες σε δύο διαδοχές, μέθοδος που είχε αναπτυχθεί από τον Θεόφραστο και τον Σωτίωνα τον Αλεξανδρέα (σχεδιάγραμμα σελ. 19): Πρώτη διαδοχή. Ιωνική: Από τους προσωκρατικούς μέ χρι τον Σωκράτη (π 1-47). Στη συνέχεια διακλαδίζεται σε τρία μέρη. Πρώτον, ο Πλάτων, η Μέση και η Νέα Ακαδημεία μέχρι τον Κλειτόμαχο (iii, iv). Δεύτερο, ο Αντισθένης, οι Κυνικοί και οι Στωικοί μέχρι τον Χρύσιππο (vi, vii) και τρίτον, ο Αριστοτέλης και ο Θεόφραστος ( ν ) . Δεύτερη διαδοχή, Ιταλική: Φερεκύδης, Πυθαγόρας, Ελεάτες, Ατομικοί μέχρι τον Επίκουρο (viii), που ακολουθούνται από φιλοσόφους των οποίων δεν υπήρξαν διάδοχοι (ix, χ). Η διάταξη τούτη διασκορπίζει τους προσωκρατικούς στα πρώτο, δεύτερο, όγδοο και ένατο βιβλία.
Ο Διογένης, επίσης, δηλώνει στον πρόλογο πως οι Σκεπτικοί αποτελούσαν φιλοσοφική σχολή, αλλά δεν απαντώνται σε καμιά από τις δυο διαδοχές, παρ' ότι αναφέρονται διεξοδικά στο ένατο βιβλίο. Παράδοξο στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι ενώ οι διαδοχές φθάνουν μέχρι τον πρώτο μετά Χριστόν αιώνα οι Σκεπτικοί φθάνουν μέχρι την εποχή του Διογένη (Αινεσίδημος, Φαβωρίνος, Μηνόδοτος). Το στοιχείο αυτό αντικατοπτρίζει, όπως είπαμε, τη χρονολόγηση των πηγών του και όχι μια πιθανή προτίμηση του συγγραφέα προς τη σχολή των Σκεπτικών. Παρ' ότι ο Διογένης αναφέρει εκατοντάδες πηγών, η προτίμηση του προς κάποιες από αυτές είναι προφανής. Πολλοί, μάλιστα, από τους συγγραφείς που αναφέρει δεν είναι καθόλου γνωστοί, όπως, για παράδειγμα, ο Αντίγονος ο Καρύστιος, ο Αντισθένης ο Ρόδιος, ο Δημήτριος Μάγνης, ο Διοκλής, ο Ηρακλείδης Λέμβος, ο Έρμιππος, ο Ιερώνυμος Ρόδιος, ο Ιππόβοτος, ο Νεάνθης ο Κυζικηνός, η Παμφίλη και ο Φαβωρίνος. Οι περισσότεροι από τους συγγραφείς αυτούς έζησαν είτε τον τρίτο και δεύτερο αιώνα προ Χριστού είτε τον πρώτο μετά Χριστόν. Για την μεταξύ τους περίοδο υπάρχει χαρακτηριστικό κενό τόσο σε πηγές όσο και σε ιστορικά γεγονότα, κενό που υποδηλώνει την επιλογή του συγγραφέα ως προς τις κύριες πηγές του.
Το βιογραφικό υλικό κατατάσσεται κατά συγκεκριμένα θέματα, όπως παρατήρησε ο Α. Delatte. Τούτα τα θέματα είναι καταγωγή· μόρφωση, φιλοσοφική παιδεία, μετακινήσεις· θέση στη διαδοχή ή ίδρυση σχολής· χαρακτήρας και ιδιομορφίες· σημαντικά γεγονότα της ζωής· ανέκδοτα περί του θανάτου, επιγράμματα· χρονολογικά στοιχεία, περίοδος ακμής· έργα· αρχές· έγγραφα, όπως, διαθήκη, επιστολές· άλλοι άνθρωποι με το ίδιο όνομα και τέλος διάφορα στοιχεία, όπως κατάλογοι οπαδών, σατιρικοί στίχοι, εφευρέσεις, πολιτική δράση κ.λπ.
Απ' όλα τα παραπάνω περισσότερο περιγράφεται ο χαρακτήρας και οι ιδιομορφίες, πράγμα που δείχνει τις προτιμήσεις τόσο του ιδίου όσο και του κοινού του. Στην περιγραφή περιλαμβάνεται η ενδυμασία, τα φυσικά χαρακτηριστικά, η ιδιοσυγκρασία, το ήθος, η ερωτική ζωή (ιδιαίτερα αν ήταν σκανδαλώδης), οι διατροφικές συνήθειες και στοιχεία της καθημερινής ζωής, καθώς και πλήθος ανεκδότων.
Δεν γνωρίζουμε από που πήρε ο Διογένης τις δοξογραφικές περιλήψεις του, μερικές από τις οποίες είναι άλλωστε από τις μεγαλύτερες και συνοδεύονται με κατάλογο έργων των συγγραφέων. Η προσεκτική ανάλυση αποκαλύπτει πως οι περιλήψεις αυτές δεν προέρχονται απαραίτητα από την αντίστοιχη φιλοσοφική σχολή, αλλά πολλές έχουν ακολουθήσει ανορθόδοξες πορείες, όπως, για παράδειγμα, τα δόγματα του Αριστοτέλη που θεωρούνται από Στωική σκοπιά. Καμιά από τις δοξογραφικές πληροφορίες του Διογένη δεν μπορεί να ληφθεί άκριτα, πρέπει οπωσδήποτε να αντιπαραβληθεί με κείμενα και αποσπάσματα του κάθε φιλοσόφου.
Άλλο είδος υλικού, που αφθονεί στον Διογένη Λαέρτιο, είναι τα αποφθέγματα, τα οποία, σύμφωνα με τον Hope (The Book of Diogenes Laertius, Νέα Υόρκη, 1930) κατατάσσονται σε είδη. Παραδείγματος χάριν, περισσότερα από εκατόν είκοσι αποφθέγματα εμφανίζονται ως απαντήσεις σε ερωτήσεις οι οποίες είτε περιέχουν συμπυκνωμένα δόγματα είτε δείχνουν την ευστροφία του φιλοσόφου.
Ο
Διογένης ήταν μεθοδικός και έντιμος
στο έργο του· όταν δηλώνει πως έχει
αναθεωρήσει την κύρια πηγή του, έτσι
ακριβώς έχει κάνει. Του λείπει όμως σε
μεγάλο βαθμό η κριτική θεώρηση, όπως
αποδεικνύει ο Hope στο έργο του. Παραδείγματος
χάριν, για την αστρονομία γίνονται παρα
πομπές στον Εύδημο (αξιόπιστη πηγή) αλλά
και στους Φαδωρίνο, Παρμενίδη, Θεόφραστο,
Ησίοδο (μέσω του Ζήνωνα, παρ' ότι ο ίδιος
διέθετε το πρωτότυπο), στον Ευριπίδη,
στους Ίαμβους του Καλλίμαχου και στον
Τίμωνα τον Φλιάσιο. Είναι σαφές πως
απευθυνόταν σε ευρύ κοινό με γενική
μόρφωση, γι' αυτό δεν θα έπρεπε να
κατηγορείται, αν δεν καταφέρνει να
ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του μελετητή
της φιλοσοφίας.
ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣ - ΒΙΩΝ ΚΑΙ ΓΝΩΜΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΙ ΕΥΔΟΚΙΜΗΣΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΔΕΚΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟΝ - ΠΡΟΟΙΜΙΟΝ
ΑΡΧΑΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΑΜΤΕΙΑ «ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ» ΑΠΑΝΤΑ
ΤΟΜΟΣ 1 ΒΙΒΛΙΑ 1-2 ΕΚΔΟΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ
ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου