Δευτέρα 12 Μαΐου 2025

ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ - ΟΙ ΔΙΑΔΟΧΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ

Η φιλοσοφία χωρίζεται σε τρία μέρη, φυσικό, ηθικό, δια­λεκτικό.

Φυσικό είναι αυτό που εξετάζει το σύμπαν και ό,τι υπάρχει μέσα σ' αυτό, ηθικό αυτό που ασχολείται με τη ζωή και όσα έχουν σχέση με μας και διαλεκτικό αυτό που συνδυά­ζει τις μεθόδους των δύο προηγουμένων.
Ως την εποχή του Αρχελάου υπήρχε το φυσικό. Από τον Σωκράτη, όπως προανέ­φερα, άρχισε το ηθικό και από τον Ζήνωνα τον Ελεάτη το διαλεκτικό.

Στην ηθική φιλοσοφία υπήρχαν δέκα σχολές: Ακα­δημαϊκή, Κυρηναϊκή, Ηλιακή, Μεγαρική, Κυνική, Ερετρική, Διαλεκτική, Περιπατητική, Στωική, Επικούρεια.

Ιδρυτής της αρχαίας Ακαδημαϊκής ήταν ο Πλάτων, της μέσης ο Αρκεσίλαος και της νέας ο Λακύδης. Της Κυρηναϊκής ο Αρίσπππος ο Κυρηναίος, της Ηλιακής ο Φαίδων ο Ηλείος, της Μεγαρικής ο Ευκλείδης ο Μεγαρεύς, της Κυνικής ο Αντι­ σθένης ο Αθηναίος, της Ερετρικής ο Μενέδημος ο Ερετριεύς, της Διαλεκτικής ο Κλειτόμαχος ο Καρχηδόνιος της Περιπατητικής ο Αριστοτέλης ο Σταγειρίτης και της Στωικής ο Ζήνων ο Κιτιεύς. Η Επικούρεια σχολή πήρε το όνομα της από τον ίδιο τον Επίκουρο.

Ο Ιππόβοτος στο βιβλίο του «Περί αιρέσεων» αναφέρει εννέα σχολές και κατευθύνσεις: Πρώτη τη Μεγαρική, δεύτερη την Ερετρική, τρίτη την Κυρηναϊκή, τέταρτη την Επικούρεια, πέμπτη την Αννικέρεια, έκτη την Θεοδώρεια, έβδομη την Ζηνώνεια ή Στωική, όγδοη την αρχαία Ακαδημαϊκή και ένατη την Περιπατητική. Δεν αναφέρει ούτε την Κυνική ούτε την Ηλιακή ούτε τη Διαλεκτική.

Την Πυρρώνεια απορρίπτουν οι περισσότεροι εξαιτίας της ασάφειας της. Μερικοί λένε πως από μία άποψη αποτελεί φιλοσοφική σχολή, ενώ από άλλη όχι. Πάντως φαίνεται να αποτελεί, γιατί όταν λέμε σχολή εννοούμε τον τρόπο αντιμετώπισης των φαινομένων, ο οποίος ακολουθεί ή φαίνεται να ακολουθεί κάποια αρχή. Σύμφωνα μ' αυτά εύλογα θα ονομάζαμε τον Σκεπτικισμό σχολή. Αν όμως λέγοντας σχολή εννοούμε σύγκλιση δογμάτων όπου το ένα διαδέχεται το άλλο, δεν μπορούμε να μιλάμε για Πυρρώνεια σχολή, επειδή τούτη στερείται δογμάτων.

Αυτή λοιπόν είναι η αρχή της φιλοσοφίας, οι διαδοχικές μορφές της, τα μέρη της και οι φιλοσοφικές σχολές. Πρόσφατα εισήχθη από τον Ποτάμωνα τον Αλεξανδρέα και κάποια εκλεκτική κατεύθυνση, μετά από επιλογή όσων του άρεσαν από κάθε σχολή. Σύμφωνα μ' αυτά που λέει στη «στοιχείωση» τα κριτήρια της αλήθειας είναι: αυτό με το οποίο γίνεται η κρίση, δηλαδή το ηγεμονικό [μέρος της ψυχής], και το μέσο που χρησιμοποιείται, όπως είναι η πλέον ακριβής νοητική παράσταση. Αρχή των πάντων θεωρούσε την ύλη και την αιτία της δημιουργίας, την ποιότητα και τον τόπο, δηλαδή από τι, από ποιον, πώς και πού είναι φτιαγμένο το καθετί. Ο σκοπός στον οποίο αποβλέπουν όλα είναι η ζωή που τελειοποιείται σύμφωνα με τις αρετές με τη βοήθεια των έμφυτων και των επίκτητων σωματικών χαρισμάτων.

ΔΙΟΓΕΝΟΥΣ ΛΑΕΡΤΙΟΥ – ΒΙΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ

ΒΙΩΝ ΚΑΙ ΓΝΩΜΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΙ ΕΥΔΟΚΙΜΗΣΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΔΕΚΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟΝ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΑΜΤΕΙΑ «ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ» ΑΠΑΝΤΑ ΤΟΜΟΣ 1 ΒΙΒΛΙΑ 1-2 ΕΚΔΟΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ

https://pdfcoffee.com/--219-pdf-free.html

------------------------------------------

Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΙΧΕ ΔΥΟ ΑΦΕΤΗΡΙΕΣ

ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣ - ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ 

Κάποιοι φιλόσοφοι πήραν το όνομα τους από τις πόλεις, άλλοι από κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, άλλοι από τη στάση ζωής, μερικοί από τους δασκάλους τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Αρχειοθήκη ιστολογίου