Κάποια εποχή, τα όνειρα θεωρήθηκαν ότι έχουν θεϊκή προέλευση. Ακόμα και σήμερα, περιέχουν μέσα τους ένα στοιχείο μυστηρίου, το οποίο τα διαχωρίζει από τη συνηθισμένη ζωή μας...
Όλοι οι άνθρωποι ονειρεύονται. Μια φυσιολογική νύχτα ύπνου περιλαμβάνει πάντοτε όχι μία αλλά πολλές περιόδους ονείρου. Αυτό έχει αποδειχθεί πειραματικά. Μερικοί άνθρωποι ξεχνούν ολότελα κάθε όνειρο που βλέπουν και ισχυρίζονται ότι δεν ονειρεύονται καθόλου. Μερικοί άλλοι θυμούνται σχεδόν με ακρίβεια τα όνειρά τους. Οι περισσότεροι από μας θυμόμαστε κάποια στοιχεία από τα όνειρά μας και πότε πότε ανακαλούμε ως και την τελευταία λεπτομέρεια ένα όνειρο που φαντάζει για κάποιο λόγο ιδιαίτερα εντυπωσιακό, ιδιαίτερα σπουδαίο. Και όλοι μας σχεδόν έχουμε την αίσθηση ότι κάποια όνειρα έχουν τουλάχιστον κάτι ενδιαφέρον να μας πουν.
Αποκαλυπτική και σημαντική για τα όνειρα είναι και η τοποθέτηση του μεγάλου Πλάτωνα:
«Όταν όμως ένας άνθρωπος έχει ρυθμίσει τη δίαιτά του με τους κανόνες της υγιεινής και της σωφροσύνης, όταν, πριν παραδοθεί στον ύπνο, ξυπνάει το λογιστικό μέρος της ψυχής του και το θρέφει με καλούς λόγους και σκέψεις και συγκεντρώνει σ’ αυτές όλη τη διάνοιά του, όταν χωρίς ούτε να στερήσει, ούτε να παραφορτώσει το επιθυμητικό του, του παραχωρεί όσο ακριβώς χρειάζεται για να αποκοιμηθεί και να μην έρχεται να διαταράσσει το καλύτερο μέρος της ψυχής με τη χαρά ή τη λύπη του, αλλά το αφήνει να νιώσει ότι δεν γνωρίζει από τα περασμένα ή από τα παρόντα ή από τα μέλλοντα. Όταν επίσης αυτός ο άνθρωπος κατευνάσει το θυμοειδές μέρος της ψυχής του και κοιμηθεί, χωρίς να έχει την καρδιά του ταραγμένη από οργή εναντίον άλλων. Όταν τέλος καθησυχάζει αυτά τα δύο μέρη της ψυχής κρατώντας άγρυπνο μόνο το τρίτο, όπου εδρεύει η φρόνηση και έτσι αναπαυθεί, ξέρεις βέβαια ότι τότε το πνεύμα του αγγίζει, όσο γίνεται περισσότερο, την αλήθεια...»
Ο Αριστοτέλης είχε ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα όνειρα. Το τέταρτο βιβλίο του μνημειώδους έργου του «Μικρά Φυσικά» με τίτλο «Περί Ενυπνίων» ο Αριστοτέλης το αφιέρωσε σ’ αυτά. Ανέπτυξε τις ιδέες του για τον ονειρικό κόσμο και κατέγραψε τη θεωρία του για το τι σημαίνουν τα όνειρα, γιατί ονειρεύεται ο άνθρωπος και για τη φύση της ονειρικής κατάστασης. Υποστήριξε θερμά ότι τα όνειρα αντανακλούν τη σωματική εικόνα και κατάσταση του ανθρώπου. Συνεπώς, ένας ερμηνευτής ονείρων θα μπορούσε να διαγνώσει μια ασθένεια μέσα από αυτά.
Το ίδιο πίστευε και ο Ιπποκράτης, ο θεμελιωτής της ιατρικής επιστήμης. Έτσι, ο Αρχαίος Έλληνας επιζητούσε βοήθεια και θεραπεία από τα όνειρά του, κάτι πού γνωρίζουμε σήμερα από τις αναφορές στις λατρευτικές παραδόσεις και ιδιαίτερα από αυτές που αφορούν τον Ασκληπιό και τους λατρευτικούς ναούς του, τα Ασκληπιεία.
Ο Αρχαίος Έλληνας που ήθελε να προκαλέσει ένα όνειρο, το οποίο θα του υποδείκνυε τη θεραπεία, προετοιμαζόταν τρεις ημέρες. Πήγαινε σ’ ένα από τα Ασκληπιεία, τα οποία κατά την ελληνιστική περίοδο ήταν γύρω στα διακόσια με μεγαλύτερο και πιο φημισμένο αυτό της Επιδαύρου. Νήστευε από το κρέας, το ψάρι και τα πουλερικά, ενώ απείχε από τη σεξουαλική δραστηριότητα. Τις δύο τελευταίες ημέρες, έπινε μόνο νερό και τίποτα άλλο. Έπρεπε να κάνει μια θυσία με ένα ζώο, καθώς και να εκτελέσει διάφορα τελετουργικά. Ζητούσε από τον Ασκληπιό να του φανερωθεί και να τον θεραπεύσει. Το βράδυ, ξάπλωνε πάνω στο δέρμα του ζώου πού θυσίασε και κοιμόταν.
Οι ιερείς ήταν εκεί, για να τον βοηθήσουν να εκτελέσει τις τελετουργίες και να ερμηνεύσουν τα όνειρα πού είδε τη συγκεκριμένη βραδιά. Σε κάποια όνειρα, εμφανιζόταν ο ίδιος ο Ασκληπιός και ακουμπούσε ή απλώς έδειχνε το πάσχον μέρος του αρρώστου. Ένα τέτοιο όνειρο σήμαινε και τη θαυματουργή θεραπεία του ασθενή. Σε άλλα, εμφανιζόταν σαν φίδι ή σαν σκύλος και ανάλογα οι ιερείς σύστηναν κάποια θεραπεία. Μεγάλη σημασία είχαν επίσης τα τρόφιμα τα οποία εμφανίζονταν στο όνειρο αλλά και η παρουσία του νερού.
Κάθε βράδυ, αφήνουμε τον κόσμο της καθημερινότητας και βουλιάζουμε μέσα στον κόσμο των ονείρων. Έναν κόσμο παράξενο και μαγικό, όπου το αδύνατο γίνεται δυνατό και το απίθανο πραγματικότητα. Ερχόμαστε σε επαφή με άτομα αγαπημένα, τα οποία έχουν φύγει από τη ζωή, βρισκόμαστε σε μέρη άγνωστα και θαυμαστά, πετάμε ψηλά ελεύθεροι από το νόμο της βαρύτητας, βιώνοντας πρωτόγνωρες εμπειρίες.
Η μαγεία όμως των ονείρων δεν βρίσκεται στα παράξενα σκηνικά και στις πρωτόγνωρες εμπειρίες. Αυτά που πάντα μάγευαν τον άνθρωπο είναι η ικανότητα των ονείρων να προφητεύουν, τα τηλεπαθητικά όνειρα, τα όνειρα που μας επιτρέπουν όχι μόνο να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά στο μέλλον, αλλά και μας αποκαλύπτουν το θαυμαστό κόσμο των ψυχικών δυνάμεων που κρύβονται μέσα μας.
Αυτά τα όνειρα μας πηγαίνουν βαθιά στις εσώτερες διαστάσεις του υποσυνείδητου, στα βαθύτερα στρώματα της ύπαρξής μας.
Τηλεπαθητικά όνειρα ή όνειρα από προηγούμενες ζωές αλλά και προγνωστικά ή προφητικά όνειρα έρχονται να μας προβληματίσουν και να μας υπενθυμίσουν ότι ο άνθρωπος κρύβει μέσα του τεράστιες δυνατότητες, που του αποκαλύπτονται μόνο όταν το συνειδητό μέρος, ο ορθολογισμός και η τετράγωνη λογική κοιμούνται, δίνοντάς του έτσι την ευκαιρία κάθε βράδυ να μπει στα βαθύτερα επίπεδα του υποσυνείδητου και της ψυχής του.
Τα όνειρα μεταφέρουν μηνύματα από την πνευματική πλευρά του εαυτού μας. Μας θυμίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι μοιραζόμαστε τη θεία καταγωγή και αποτελούν ένα πνευματικό κάλεσμα, για να ασχοληθούμε περισσότερο με αυτό που έχει ουσιαστική σημασία στη ζωή: την ανάπτυξη της συνείδησης και την πνευματική μας εξέλιξη.
Μέσα στον ύπνο, λέει ο Ξενοφώντας, είναι που η ψυχή δείχνει καλύτερα τη θεϊκή της φύση και τότε μπορεί να προβλέπει κάτι από το μέλλον. Διότι τότε, καθώς φαίνεται, είναι εντελώς ελεύθερη.
https://www.nea-acropoli-athens.gr/
------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου