ΙΕΡΟΙ
ΠΟΛΕΜΟΙ,
ΜΟΝΑΧΟΙ,
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ,
ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ,
ΑΠΩΛΕΙΑ
ΠΕΡΙΟΧΩΝ
Ακόμα
αναφέρομε, επιγραμματικώς μόνον, ότι
στην ιστορία του Βυζαντίου και της
ανατολικής ορθοδόξου χριστιανικής
εκκλησίας ανήκουν και πολυάριθμοι,
πολύνεκροι και τρομακτικής αγριότητας
ιεροί εμφύλιοι πόλεμοι. Για να μην
παρεξηγηθούμε τονίζομε ότι δεν
εννοούμε καθόλου τους πολέμους με
εξωτερικούς εχθρούς ή εισβολείς, αλλά
τους εσωτερικούς πολέμους λόγω
θρησκευτικών ή φιλοσοφικών πεποιθήσεων.
Πιο συγκεκριμένα έχομε: Δέκα αιώνων
σφαγές, διωγμούς, δολοφονίες και
αναθεματισμούς κατά των διαφόρων
Χριστιανών αιρετικών από τους ορθοδόξους,
ασταμάτητους εξοντωτικούς διωγμούς
εναντίον των Ελληνιζόντωνκαι των
παραδοσιακών θρησκειών είτε
στις πόλεις είτε στην ύπαιθρο, την
απόλυτη ισοπέδωση του Αρχαίου κόσμου,
την αγριοτάτη ιστορία δύο
αιώνων εικονομαχίας που
καταρήμαξε τα πάντα. Επί
της εικονομαχίας μελετήσετε: Τό
έπος τής Εικονομαχίας, ΚωνσταντίνουΠαπαρηγοπούλου,
Εκδόσεις Ωκεανίδα ΑΕ, 2005.
Σ’
αυτά τα δεινά προστίθενται και τα εξής
τα οποία και πάλι προέρχονται από
την χριστιανική εκκλησία: Αυθαιρεσίες,
μηχανορραφίες και εκβιασμοί
παντός είδους του κλήρου, των καλογήρων
και των μοναστηρίων, υπέρμετρη
κατασπατάληση ανθρωπίνου δυναμικού,
πλούτου και εδαφών για τις εκκλησίες
και τα μοναστήρια, τα αναρίθμητα
αναθέματα, κλπ.
Η
ισοπέδωση και κατεδάφιση του Αρχαίου
κόσμου ήταν τόσο μανιασμένη και
παραληρηματική ώστε εντελώς αλόγιστα
απέρριπταν και κατέστρεφαν ακόμα
και οτιδήποτε Αρχαίο
μπορούσε να τους είναι χρήσιμο. Π.
χ: η επιστήμη, τα μαθηματικά, τα βιβλία,
τα λουτρά, κλπ. Ο Μέγας Λιβάνιος από ο
τέλος του 4ου αιώνα τους είχε προτείνει,
αντί να καταστρέφουν τα Αρχαία κτήρια
να τα αναμορφώσουν κατά τις παρούσες
ανάγκες και να τα χρησιμοποιούν. Αλλά
ούτε και αυτή τη λογική πρόταση
εισάκουσαν! Τί να πει κανείς με
την ψυχοπάθειά τους!
Αυτές
οι πληγές και αγριότητες συνεχιζόταν
ακόμα και επί Κομνηνών, τον 11ο και
12ο αιώνα, και σε διαφόρους βαθμούς
μέχρι και την άλωση της Πόλεως από τους
Οθωμανούς. Τίποτα δεν μπορούσε να
τους αλλάξει μυαλά. Παντού και πάντοτε
η ίδια στενοκεφαλιά και μανία. Από τα
αμέτρητα παραδείγματα αναφέρομε μόνο
δύο:
1.
Ας μνημονεύομε πότε-ποτέ τους πλείονες
των 300 Πελοποννησίους, οι οποίοι
κατά την ύστατη στιγμή, 88 χρόνια πριν
την άλωση, έφτασαν στην Κωνσταντινούπολη
ως εθελοντές στρατιώτες για να
βοηθήσουν στο να απωθήσουν τους
Τούρκους απ’ όλη την Βυζαντινή
επικράτεια. Εξηγούν τα σχέδια τους στον
αυτοκράτορα Ιωάννη Παλαιολόγο. Ο
τότε Βιθυνός ραδιούργος πρωθυπουργός
Απόκαυκος προσποιείται ότι τους
καλοδέχεται και τους φιλοξενεί μέσα σε
μια μεγάλη αίθουσα του αυτοκρατορικού
παλατιού. Φαντάστηκε ότι θα δημιουργώταν
φασαρία και μέσα σ’ αυτήν θα ήταν
ευκαιρία για να αρπάξει ο ίδιος τον
θρόνο. Η
ορθόδοξος εκκλησία και το πατριαρχείο
τους θεώρησε αιρετικούς ως Ελληνίζοντες.
Έτσι με κρυφή παρότρυνση του Απόκαυκου
τους αφόρισε και διέταξε να τους
συλλάβουν και να τους πνίξουν στον
Βόσπορο. Τελικά η αυτοκρατορική φρουρά
με τον ίδιο τον Απόκαυκο και οι
φανατισμένοι ορθόδοξοι Χριστιανοί
της Πόλεως και οι εκκλησιαστικοί
παράγοντες όρμησαν εναντίον τους.
Αυτοί αμύνθηκαν αλλά αναγκάστηκαν να
οπισθοχωρήσουν εντός του ναού
της εκκλησίας του παλατιού.
Εκεί
μέσα τους έσφαξαν όλους! Στην
συμπλοκή φονεύτηκε και ο ραδιούργος
πρωθυπουργός Απόκαυκος!
2.
Μόλις 13 χρόνια πριν την άλωση η ορθόδοξος
εκκλησία και το πατριαρχείο υπέκυψε
στους ανθενωτικούς και αθέτησε
την κανονική, οικουμενική σύνοδο της
Bolognia – Ferrara, η οποία είχε υπογραφεί τόσο
από τις αρχές των δυτικών όσο και από
τις αρχές των ανατολικών. Έτσι
εδήλωσαν ότι προτιμούσαν «καλλίτερα
το σαρίκι του Τούρκου παρά την Τιάρα
του Πάπα». Εκείνα τα χρόνια πολλοί ήταν
αυτοί που πίστευαν ότι η «υπέρμαχος
στρατηγός» θα έσωζε την Πόλη. Αυτή
τη φορά όμως τους εξαπάτησε! Η
άλωση επήλθε διότι όπως μας είπαν
τελικά: «Ήταν θέλημα Θεού η Πόλη να
τουρκέψει!». Οπότε τίποτα το
παράξενο, διότι ως γνωστόν το θέλημα
του Θεού είναι ισχυρότερο από την
δύναμη ή την θέληση τής «υπερμάχου
στρατηγού»! Ιδού τα μαύρα χάλια
τους....!
(Δεν
θα επεκταθούμε στα αμέτρητα τέτοιου
είδους συμβάντα. Π. χ., δεν θα μιλήσομε
για το πως βρέθηκαν οι Τούρκοι στη
Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά, ούτε για
την πρώιμη συνθηκολόγηση του Αγίου
Όρους μαζί τους, ούτε για τα προνόμια
που απήλαυσε ή εκκλησία από τους
κατακτητές και πόσο καταστροφικά και
εις βάρος των υποδούλων τα χρησιμοποίησε,
κλπ. Να
τα βρείτε και να τα μελετήσετε.).
Ο
απολογισμός όλων αυτών των πολυετών
μοιραίων γεγονότων, εμμονών και
πληγών ήταν: Εκατομμύρια
νεκρών, αναπήρων, βασανισθέντων
και εκτελεσθέντων, υφαρπαγή ή
απόσχιση πολλών περιοχών από την
αυτοκρατορία, π.χ. η Συρία, η
αυτομόληση πληθυσμών προς
γειτονικούς λαούς, π.χ. στους Άραβες,
η ερήμωση και τελικά η απώλεια
της Μικράς Ασίας, η τεμπελιά το βόλεμα
και η διαφθορά πολλών χιλιάδων ικανών
νέων εντός των μοναστηρίων με
αποτέλεσμα την ανυπαρξία ικανού
στρατού και υπηρεσιών, η θρησκοληψία
και μοιρολατρία, η καταρράκωση της
οικονομίας, η αβάσταχτη
φορολογία, η κάθε είδους διαφθορά,
ο ηθικός ξεπεσμός, η μηχανορραφία,
οι δολοφονίες, οι προδοσίες,
η δημιουργία τρομερών διαχρονικών
μισών, ερίδων, διχοστασιών μεταξύ
αντιπάλων και αδικηθέντων, κλπ. Όλα
αυτά τα συνεχή και μοιραία προβλήματα
καταρήμαξαν το κράτος κοινωνικώς,
ηθικώς, οικονομικώς, στρατιωτικώς,
αποδεκάτισαν τους πληθυσμούς
του, εμίκρυναν σταδιακά την έκταση του
και τελικά επέφεραν την πλήρη
καταστροφή και υποταγή του σε αλλόφυλους
και αλλόθρησκους. Αυτές
οι ασταμάτητες και αθεράπευτες
αρρώστιες του Χριστιανικού Βυζαντίου
αποτελούν ένα τεράστιο διαχρονικό
κεφάλαιο καταισχύνης και
καταστροφής της Βυζαντινής
και Ανατολικής Ορθοδόξου
Εκκλησιαστικής Ιστορίας το οποίο
έχει συστηματικά αποσιωπηθεί
από την Ελληνική κρατική και εκκλησιαστική
εκπαίδευση.
Φέρ’
ειπείν, η διαμάχη των Ορθοδόξων με τους
Νεστοριανούς κράτησε επί πολλά έτη.
Όταν η Συρία χανόταν από το κράτος και
έπεφτε στα χέρια των Αράβων (7ος αιών)
στην Κωνσταντινούπολη είχαν ακόμα σαν
επίμαχο θέμα τους και σφαζόταν γι’
αυτό, το τι θα γίνει με τους Νεστοριανούς.
Και όλα αυτά προς τί; Τί είπε ο Νεστόριος;
Απλώς εξέφρασε την άποψη ότι ο «Λόγος»
εισήλθε εις το κύημα της Εβραιοπούλας
παρθένου Μιργιάμ όχι κατά την σύλληψη
αλλά κατά την γέννηση και ότι η ανθρώπινη
φύση του Ιησού ήταν επέκταση της θεϊκής
φύσεως του. Εε... αυτό ήταν
αρκετό να σφάζονται και να σκοτώνονται
επί πολλά έτη και να μην φροντίσουν
να διασώσουν την Συρία! Λοιπόν
βγάλετε τα συμπεράσματά σας για τα χάλια
τους, τον φανατισμό τους και τον σεβασμό
που είχαν προς την ελευθερία της γνώμης
του άλλου και προς το δικαίωμα της
απόψεώς του!
Η
Χρονογραφία του Πορφυρογεννήτου
περιγράφει με πολλές φρικιαστικές
λεπτομέρειες μέρος από τον φρικτό
απολογισμό της εικονομαχίας και της
νίκης των εικονολατρών ή της τελικής
νίκης της Ορθοδοξίας όπως την αποκαλούν
οι ορθόδοξοι Χριστιανοί. Διαβάστε
την να δείτε τι εστί φρίκη, φόνος και
σφαγή! Εκεί θα δείτε και θα καταλάβετε
καλά το πως οι Χριστιανοί αγαπούσαν τον
πλησίον τους και πως συγχωρούσαν
τους εχθρούς των! Εκεί θα δείτε πώς
μπουλούκια μανιακών μοναχών εκβίαζαν
αυτοκράτορες και αυτοκράτειρες. Αξίζει
να κάνετε το κόπο να μελετήσετε
τα φρικτά και καταστροφικά αυτά
γεγονότα! Επ’ αυτών μελετήσετε και Τό
έπος τής Εικονομαχίας,
ΚωνσταντίνουΠαπαρηγοπούλου, Εκδόσεις
Ωκεανίδα ΑΕ, 2005.
Αργότερα
κατά τον 11ον και 12ον αιώνα, ενώ οι
Σελτζούκοι Τούρκοι προέλαυναν
προς δυσμάς οι Κομνηνοί αυτοκράτορες
αντί να δούνε τι να κάνουν για να τους
εμποδίσουν και να οργανώσουν την άμυνα
του κράτους, ησχολούντο με την κατασπατάληση
τού αψύχου και εμψύχου υλικού με το να
χτίζουν νέα μοναστήρια ή να ανακαινίζουν
παλαιά. Για να αφανίσουν
τους ελληνίζοντες πληθυσμούς της
Αττικής, Βοιωτίας, Κορινθίας και
Αργολίδος έφεραν εκεί πληθυσμούς από
την περιοχή της Ιλλυρίας (Αλβανίας).
Έφεραν επίσης Καταλανούς στρατιώτες
για να κατασφαξουν τους ελληνίζοντες
πληθυσμούς τών περιοχών αυτών. Ευτυχώς
που οι ελληνίζοντες κάτοικοι ήλθαν
σε συνεννόηση με του Καταλανούς και
απεσοβήθη το κακό. Τέτοια ήταν τα
χάλια των Κομνηνών τις συνέπειες των
οποίων πληρώνομε ακόμα και σήμερα.
Ο
αναγνώστης χρειάζεται να
μελετήσει μερικά επαρκή συγγράμματα
της αντικειμενικής Ελληνικής και
διεθνούς έρευνας για να μάθει
και να καταλάβει επί τέλους αυτό το
ιδιαζόντως ειδεχθές κεφάλαιο της
Ιστορίας, το οποίο ευρίσκεται πέραν του
σκοπού του παρόντος άρθρου. Ας
μάθει επί τέλους ο καθένας μας τα έργα
και τις ημέρες πολλών «αγίων ανδρών»
της Ορθοδόξου Εκκλησίας από
Πατριαρχών μέχρι μοναχών και καλογήρων.
Ας μάθομε τα έργα και τις ημέρες του
Αγίου Πορφυρίου στη Γάζα, των Αγίων
Εβραιοχριστιανών Τύχωνος και
Επιφανείου στην Κύπρο, του Αρμενίου
Νίκωνος του «Μετανοείτε» στην
Πελοπόννησο, του αγροίκου Καππαδόκη
Αγίου Μελετίου στην Αττικο-Βοιωτία, του
καλόγερου Οσίου Χριστοδούλου στα
νησιά του Νοτίου Αιγαίου, κ. ά. Βρείτε
τα όλα μαζί με αναρίθμητα άλλα που δεν
παραθέσαμε εδώ και μελετείστε
τα. Ακόμα ας μάθομε τι ζητούσαν
οι Καταλανοί εν τή Ανατολή και
διατί. Ας μας απαντήσουν οι Χριστιανοί
ειδήμονες σαφώς και άνευ περιτροπών
τί ζητούσαν οι Καταλανοί εν τή
Ανατολή την εποχή των Κομνηνών! (Περί
τούτου υπάρχει το βιβλίο του Επαμ.
Ι. Σταματιάδου, Οι Καταλανοί εν τή
Ανατολή, Βιβλιοθήκη Ιστορικών
Μελετών 32, 1869. ).
Ιωάννης
Νεοκλής Φιλάδελφος Μ. Ρούσσος
Δρ.
Καθηγητής Μαθηματικών
Ερευνητής
βιβλικών και χριστιανικών ζητημάτων.
(Συνεχίζεται…)