Ο
ιστορικός Διόδωρος ο Σικελιώτης, στην
«Ιστορική Βιβλιοθήκη», συμπεριλαμβάνει
τον Ορφέα μεταξύ των άλλων μεγάλων
μυθολόγων- θεολόγων, Όμηρο και Ησίοδο
(Βιβλίο ΣΤ΄, 1.3). Σε άλλο σημείο του έργου
του, μας αναφέρει τους δασκάλους του
Ορφέως, που είναι οι Ιδαίοι Δάκτυλοι ή
αλλιώς Ετεοκρήτες.
Πρώτοι,
λοιπόν, απ’ όσους μνημονεύονται από
την παράδοση, κατοίκησαν στην περιοχή
της Ίδης στην Κρήτη οι Ιδαίοι Δάκτυλοι,
όπως ονομάστηκαν. Ετούτοι, σύμφωνα με
μια παράδοση, ήταν εκατό τον αριθμό, ενώ
άλλοι λένε πως ήταν μόνο δέκα που έλαβαν
αυτήν την ονομασία, ισάριθμοι με τα
δάκτυλα των χεριών.
Μερικοί,
όμως, μεταξύ των οποίων και ο Έφορος,
ιστορούν πως οι Ιδαίοι Δάκτυλοι γεννήθηκαν
στην Ίδη της Φρυγίας και πως πέρασαν
στην Ευρώπη με τον Μύγδονα· καθώς ήταν
γόητες, επιδίδονταν στις μελωδικές
φράσεις, τις τελετές και τα μυστήρια και
ζώντας ένα διάστημα στη Σαμοθράκη
εξέπληξαν σε μεγάλο βαθμό τους εκεί
κατοίκους· την
ίδια περίοδο και ο Ορφέας, προικισμένος
με ξεχωριστή ικανότητα στην ποίηση και
τη μελωδία, έγινε μαθητής τους και
διατύπωσε (εξενεγκείν) πρώτος στους
Έλληνες τις τελετές και τα Μυστήρια.
(Ε΄,64.3-4)
Οι
Ιδαίοι Δάκτυλοι, σύμφωνα με τα Αργοναυτικά
του Απολλώνιου του Ρόδιου, ήταν δαίμονες,
γεννήματα της νύμφης Αγχιάλης (Α΄, στ.
1129).
Σύμφωνα με τον Παυσανία, ταυτίζονται
με τους Κουρήτες της θεάς Ρέας.
Στον
ορφικό ύμνο 31, αναφέρονται ως «ακόλουθοι
της ορειμανούς Μητρός, φανερωτές των Μυστηρίων».
Στο
παραπάνω απόσπασμα πρέπει να προσέξουμε
το «εξενεγκείν», που κάκιστα αποδίδεται
σε μερικές μεταφράσεις ως «έφερε». Ο
Ορφεύς δεν έφερε τις τελετές και τα
μυστήρια από έξω. Διότι αν έκανε εισαγωγή,
θα έλεγε «εισενεγείν».
«Εξενεγκειν
τελετας και μυστηρια» (ενεγκείν
από το ρήμα φέρω) + πρόθεση εξ (εκ) = εκφέρω.
Δηλαδή, ο Ορφεύς διατύπωσε δια κατάλληλων
λέξεων, παρέθεσε, εξέδωσε, δημοσίευσε,
πραγματεύτηκε, αποκάλυψε, και μαρτύρησε
στα γραπτά του περί αυτών.
Σε
πολλά σημεία της Ελληνικής Γραμματείας,
φαίνεται ότι ο Ορφεύς δίδαξε τα Ελληνικά Μυστήρια. Για παράδειγμα, αναφέρει ο
Δημοσθένης, «[…]
και την απαραίτητον και σεμνήν Δίκην,
ην ο τας
αγιωτάτας ημίν τελετάς καταδείξας
Ορφεύς παρά
τον του Διός θρόνον φησί καθημένη πάντα
τα των ανθρώπων εφοράν…» (Κατά
Αριστογείτονος Α΄, 11).
Το
ίδιο αναφέρει και ο Αριστοφάνης, «Ορφεύς
μεν γαρ τελετάς θ’ ημίν κατέδειξε φόνων
τ’ απέχεσθαι» (Βάτραχοι,
1032).
Ο
Διόδωρος μας δίνει την πληροφορία ότι
ο Ορφεύς είχε μυηθεί (και) στα Καβείρια
μυστήρια:
Λένε,
μάλιστα, πως όσοι μετάσχουν στα Μυστήρια
γίνονται ευσεβέστεροι και δικαιότεροι
και από κάθε άποψη καλύτεροι. Για αυτό
και οι επιφανέστεροι από τους αρχαίους
ήρωες και ημιθέους θέλησαν να μυηθούν
στην τελετή· γιατί και ο Ιάσονας και οι
Διόσκουροι, ο Ηρακλής, επίσης, και
ο Ορφέας, αφού μυήθηκαν,
πέτυχαν σε όλες τους τις εκστρατείες
λόγω της εμφάνισης τούτων των θεών. (Ε΄,
49.6)
Ο
Ιωάννης Μαλάλας αναφέρει στην «Χρονογραφία»
του, ότι ο Ορφεύς διδάχθηκε από τον
Απόλλωνα. «[…]
εκ της ιδίας αυτού ενθυμήσεως ουκ εξέθετο
τι ποτέ περί θεού ή της κοσμικής κτίσεως,
αλλ’ είπεν ότι αιτησαμένου
δια ιδίας αυτού ευχής μαθείν παρά του
Φοίβου Τιτάνος
ηλίου την θεογονίαν και την του κόσμου
κτίσιν και τις εποίησεν αυτήν».
Ο Πρόκλος στο υπόμνημά του «Εις τον
Τίμαιον του Πλάτωνος» γράφει ότι ο
Ορφεύς διδάχθηκε από την μούσα Καλλιόπη.
Συνεπώς και σύμφωνα με την παράδοση,
την γνώση που έλαβε ο Ορφέας, δεν την
έλαβε από ανθρώπους ούτε στην Αίγυπτο.
Έχοντας ήδη αυτή
τη Γνώση, μετέβη στην Αίγυπτο. Γράφει
πάλι ο ιστορικός Διόδωρος ο Σικελιώτης
σχετικά με αυτό: «Αφοσιωμένος
στη μόρφωσή του, αφού
έμαθε όλα όσα έλεγαν οι μύθοι για τους
θεούς, πήγε στην Αίγυπτο όπου έμαθε κι
άλλα περισσότερα κι
έγινε ο μεγαλύτερος των Ελλήνων σε
θέματα θεολογίας, τελετών, ποιημάτων
και τραγουδιών» (Βιβλίο
Δ΄, 25.3).
Ώστε
ο Ορφεύς δεν διδάχθηκε τα πάντα στην
Αίγυπτο, όπως το παρουσιάζουν οι
απολογητές. Όταν πήγε εκεί, είχε ήδη
γνώσεις. Εκεί έμαθε περισσότερα. Αυτό
διαφέρει από το να ισχυριστεί κανείς
ότι πήγε στην Αίγυπτο, έμαθε, και μετά
ήρθε εδώ και μας δίδαξε τα των Αιγυπτίων,
σαν εμείς να μην είχαμε τίποτα.
Βέβαια,
η Γνώση που βρήκε εκεί ήταν ως επί το
πλείστον ελληνική. Η ιδιοποίηση της
ελληνικής γνώσης από τους Αιγυπτίους
και της παρουσιάσεώς της ως δικό τους
επίτευγμα, θα είναι το θέμα ενός προσεχούς
άρθρου. Γιατί και σε αυτό παραπληροφορούν
οι απολογητές.
Προς
το παρόν, πέρα από όσα γράφτηκαν παραπάνω,
αρκεί να φέρω ως τεκμήριο και την άποψη
του Λουκιανού: «Αιθιόπων
ούτε παρ’ Αιγυπτίων αστρολογίης περί
ουδέν ήκουσαν, αλλά σφίσιν Ορφεύς ο
Οιάγρου και Καλλιόπης πρώτος τάδε
απηγήσατο».
(Περί της αστρολογίης, 8). Περί αστρονομικών
θεμάτων, πρώτος μίλησε ο Ορφεύς, όχι οι
Αιγύπτιοι.
Στα
Αργοναυτικά, αναφέρονται δυο χωρία που
μας ξεκαθαρίζουν το θέμα: Αιγύπτω
ιερόν λόγον εξελόχευσα,
Μέμφιν ες ηγαθέη πελάσας, ιεράς τε πόληας
Άπιδος, ας πέρι Νείλος αγάρροος
εσταφανώται. (στ. 44) Δηλαδή,
«σου είπα και όσα ιερά λόγια εξελόχευσα
στην Αίγυπτο, όταν πλησίασα στην ιερή
Μέμφιδα και τις άλλες ιερές πόλεις του
Άπιδος».
Τί
σημαίνει το ρήμα «εξελόχευσα»; Το πρώτο
συνθετικό είναι η πρόθεση «εξ» (εκ) και
το δεύτερο το «ελλοχεύω». Η πρόθεση
«εκ»/«εξ» δηλώνει κάτι που είναι κρυφό
και γίνεται φανερό. Λέμε «εκφράζω τα
συλλυπητήρια μου». Δηλαδή, βγάζω προς
τα έξω αυτό που αισθάνομαι εσωτερικά.
Δηλαδή, φανερώνω.
Στο
λεξικό του Δ. Δημητράκου (τ. Θ΄, σ. 4387), το
ρήμα «λοχεύω» έχει
εννέα σημασίες. Από αυτές, οι επτά έχουν
να κάνουν κυριολεκτικά με την όλη
διαδικασία της γεννήσεως. Δηλαδή, με τη
σύλληψη, την ώρα του τοκετού, την γέννα,
και την περίοδο αμέσως μετά τη γέννα.
Μόνο μια σημασία από αυτές, έχει μεταφορική
έννοια και σημαίνει «παράγω,
δίδω, αναδίδω». Και
υπάρχει και η σημασία «ενεδρεύω», σύμφωνα
με τον λεξικογράφο Ησύχιο. Τί πονηριά
κάνουν οι νεοαπολογητές; Παίρνουν την
κυριολεκτική σημασία του ρήματος για
να πουν ότι ο Ορφέας αφού διδάχθηκε από
τους Αιγυπτίους, γέννησε τον ιερό λόγο!
Μα εδώ φυσικά, ο λόγος χρησιμοποιείται
μεταφορικώς. Ο Ορφεύς έβγαλε από μέσα
του, έδωσε, παρήγαγε, τον ιερό λόγο που
ήδη είχε μυηθεί στα ελληνικά μυστήρια.
Απλά, εξωτερίκευσε στους Αιγυπτίους
τον ιερό λόγο που ενέδρευε ήδη μέσα του.
Σε
άλλο σημείο του ίδιου έργου, αναφέρεται: «Ήδη
γαρ μοι άλις καμάτων, άλις έπλετο μόχθων,
ως ικόμην επί γαίαν απείριτον ηδέ πόληας,
Αιγύπτω, Λιβύη τε βροτίς άνα θέσφατα
φαίνων» (στ.
102). Δηλαδή, «Διότι τώρα πλέον μου είναι
αρκετοί οι κόποι και οι ταλαιπωρίες που
πέρασα διερχόμενος την απέραντη γη και
τις πόλεις, αποκαλύπτοντας στους
ανθρώπους τους θείους λόγους στην
Αίγυπτο και στην Λυβύη».
Όσον
αφορά τον τόπο της κύριας δράσης του
Ορφέως, μας καθίσταται γνωστός από τις
«Βάκχες» του Ευριπίδη, όπου λέει…
Μπορεί στου
Ολύμπου τα δασιά από
δεντριά φαράγγια όπου ο Ορφεύς σύχναζε
κι έπαιζε την κιθάρα, με το τραγούδι
εμάγευε δέντρα μαζί κι αγρίμια, Ω,
Πιερία, μακάριος
που σε τιμά ο Εύιος (Διόνυσος), θα’ ρθεις
σ’ εσένα με χορούς, με βακχικά
τραγούδια.(στ. 560- 566).
Διομήδης
Διαβάστε
ολόκληρο το άρθρο: Η
ελληνική καταγωγή του Ορφέως και η
σημασία της
Στο: https://www.pare-dose.net/8027