Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2015
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΑΝΑΤΡΟΦΗΣ
Σ᾽ αυτό
τον κόσμο οι άνθρωποι τείνουν να μπερδεύουν την εκπαίδευση με την παιδεία. Αν
και τα δυο προέρχονται απ᾽ το ρήμα «παιδεύω», στην ουσία πρόκειται για δύο
διαφορετικές έννοιες.
Η
εκπαίδευση παρέχεται από τα σχολεία και πιστοποιείται με πτυχία, ενώ η παιδεία
είναι αποτέλεσμα τόσο του περιβάλλοντος στο οποίο γαλουχήθηκες, όσο και προϊόν
εσωτερικών ζυμώσεων του εκάστοτε ατόμου.
Η
παιδεία είναι αυτή που σου μαθαίνει να ξεχωρίζεις το καλό απ᾽ το κακό. Σε
διδάσκει τι είναι δικαιοσύνη και τι σεβασμός. Απ᾽ την άλλη, η εκπαίδευση
επιτελεί το ρόλο του μορφωτικού αγαθού μέσω του οποίου αποκτάς γνώσεις, που με
τη σειρά τους θ᾽ αποτελέσουν εφόδιο για ένα καλό βιοτικό επίπεδο.
Στις
μέρες μας, εν αντιθέσει με τα παλαιότερα χρόνια, υπάρχει τέτοια πληθώρα
εκπαιδευτικών μέσων και πτυχίων που φτάνουν να γεμίσεις έναν τοίχο. Στην ουσία,
όμως, οι άνθρωποι είναι απαίδευτοι.
Οι
παλιότεροι μπορεί να μην είχαν τη δυνατότητα να μορφωθούν, όμως, είχαν
ιδιαίτερα αυξημένη την αίσθηση δικαίου. Τώρα γιατί εμείς χάσαμε την ουσία,
είναι απορίας άξιο.
Προσποιούμαστε
πώς γνωρίζουμε τα πάντα κι εκφράζουμε τη γνώμη μας επί παντός επιστητού. Μπορεί
να μάθαμε να μιλάμε πολλές και διαφορετικές γλώσσες αλλά δε μιλάμε την
κυριότερη: αυτή της πεπαιδευμένης αντίληψης.
Παιδεία:
ένας τόσο ηχητικά εύκολος, μα τόσο δυσπρόσιτος στην πράξη όρος. Κανένας
απ᾽ τους φιλοσόφους δεν όρισε τον όρο «εκπαίδευση» παρά μόνο τον όρο της
παιδείας και ποτέ δεν έκανε το λάθος να τους ταυτίσει.
Ίσως
γιατί ήξεραν ποιο απ᾽ τα δυο είναι ο θεμέλιος λίθος μιας υγιούς προσωπικότητας
και κοινωνίας.
Εκπαίδευση
χωρίς παιδεία μοιάζει με δέντρο χωρίς κορμό. Θα συναντήσεις πολλούς ανθρώπους
με πτυχία, μα με παιδεία λίγους. Κι ας πιστεύουν λανθασμένα πως το ένα επιφέρει
το άλλο.
Αν
υπήρχε ουσιαστική παιδεία θα υπήρχε σεβασμός στην ανθρώπινη ζωή. Θα υπήρχε
δικαιοσύνη. Ο κόσμος θα έβλεπε όμορφες και άσπρες μέρες. Οι μαύρες και
κόκκινες μέρες που ζούμε είναι προϊόν της εκπαίδευσης που χρησιμοποιείται απ᾽
τους μεγάλους για να χειραγωγήσουν τους λαούς.
Το χέρι
του ανθρώπου που έχει γαλουχηθεί με τα ιδανικά της παιδείας δεν οπλίζεται ποτέ
για να επιτεθεί. Ο άνθρωπος ο πεπαιδευμένος δίνει αξία στην ανθρώπινη ζωή, την
τιμά, τη σέβεται και την υπερασπίζεται.
Σίγουρα
η εκπαίδευση είναι ζωτικής σημασίας. Χωρίς αυτήν ο πολιτισμός μας δε θα
είχε κάνει άλματα. Το πρόβλημα δεν είναι η εκπαίδευση ως μορφωτικό αγαθό, αλλά
η έλλειψη της ουσιαστικής παιδείας ως βάση για να στηριχθεί και να ευοδώσει.
Κανένα
βιβλίο και δε θα στη διδάξει. Η οικογένεια σου κι η ίδια η ζωή θα στη μάθουν,
αρκεί να έχεις τα μάτια και τα αυτιά ανοιχτά να αφουγκραστείς τα γεγονότα γύρω
σου.
Δυστυχώς
στους τέσσερις μουντούς τοίχους του σχολείου η κριτική σκέψη αντικαθίσταται απ᾽
την παπαγαλία. Τα παιδιά μαθαίνουν για τις ιδέες της παιδείας χωρίς να
μπορούν να τις αντιληφθούν πρακτικά.
Μα πώς
θα μάθουμε να φερόμαστε σαν κοινωνικά όντα όταν μεγαλώνουμε σ᾽ ένα εκπαιδευτικό
σύστημα που δε σέβεται τη διαφορετικότητα και προάγει ως την παπαγαλία αντί της
κριτικής σκέψης;
Δεν
ξέρω για εσάς, πάντως οραματίζομαι μια κοινωνία ανθρώπων για ανθρώπους. Μια
κοινωνία που χαμογελά συχνότερα, που είναι αισιόδοξη και που δε λειτουργεί
τυχοδιωκτικά για άτυπα χαρτιά πιστοποίησης ικανοτήτων.
Οφείλουμε
να πλάσουμε έναν κόσμο ανθρωποκεντρικής συνείδησης κι όχι τεχνογνωσίας. Μια
πραγματικότητα που δε θα φοβίζει τις νέες γενιές που θα ακολουθήσουν. Που θα
τους μάθει να συνυπάρχουν αρμονικά και με σεβασμό προς τον συνάνθρωπο.
Η ελπίδα
είναι σαν τον αέρα: Μόλις βρει μια μικρή χαραματιά στην ψυχή μας, ορμάει μέσα
γυρεύοντας να γεμίσει το κενό που συνάντησε. Αρκεί να το πιστέψουμε!
Ευαγγελια
Τζιακα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
▼
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
-
▼
Νοεμβρίου
(44)
- Ο «ΥΜΝΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΟΥ ΦΡΕΝΤΕΡΙΚ ΜΙΣΤΡΑΛ
- ΟΜΗΡΟΣ - Η ΠΥΛΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, Η ΑΚΕΝΩΤΗ ΠΗΓΗ ΤΗΣ...
- ΤΑ ΠΑΘΗ ΣΤΟΥΣ ΣΤΩΙΚΟΥΣ
- ΚΥΠΡΙΑ ΕΠΗ – ΗΡΟΔΟΤΟΣ
- ...ΤΟΤΕΣ ΕΧΟΥΜΕ ΝΙΚΗΣΕΙ ΤΟΝ ΦΟΒΕΡΟ ΚΥΚΛΩΠΑ ΚΑΙ ΤΗΝ...
- ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ΧΕΙΡΩΝ - ΜΕΤΑΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΣΕ ΔΥΝΑΜ...
- ΜΕΛΑΙΝΑ ΧΟΛΗ - ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ
- ΡΕΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ: ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΝΟ ΝΕΩΝ
- «Ο ΕΝ ΤΗ ΛΕΞΕΙ ΛΟΓΟΣ» ΤΗΣ Α. ΤΖΙΡΟΠΟΥΛΟΥ – ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
- ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑΣ, Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ...
- «O ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ»
- ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΒΙΒΛΙΟ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;
- ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
- ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ, ΕΔΩΣΑΝ ΓΝΩΣΗ και ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
- Απονομή HOMO HELLENICUS στη SIMONE LE BARON: 16 Οκ...
- Η ΔΥΣΗ ΤΩΝ ΠΛΕΙΑΔΩΝ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
- «ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΔΕΙΞΕΙ ΤΟΝ ΔΡΟΜ...
- ΑΡΧΑΙΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ – ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ...
- ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ: Ο ΣΤΩΙΚΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ
- «…ψεύτικα ήσαν τα μηνύματα ή δεν τ’ ακούσαμε, ή δε...
- «Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΤΑΝ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙ...
- ΠΑΝ ΕΦ᾽ Ω ΤΙΣ ΑΓΑΛΛΕΤΑΙ ΚΑΙ ΧΑΙΡΕΙ - ΠΡΟΚΛΟΣ: «ΤΟ...
- ΧΩΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ
- «Οι χωρικοί, όσοι μη θεοφοβούμενοι, δεν επίστευον ...
- ΠΕΡΙ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ ΤΗΣ, ΑΠΟ ΤΟ «ΦΑΙΔΩΝ» ...
- Η ΕΠΙΔΗΜΙΑ ΧΟΛΕΡΑΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΘΕΡΙΣΕ 3.000 ΑΤΟΜΑ Κ...
- O ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΓΛΥΠΤΗΣ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΕΥΦΡΑΝΩΡ, (-370, -...
- ΟΙ ΑΙΓΥΠΤΙΟΙ, ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥΣ - ΟΙ ΓΕΝ...
- ΚΡΗΤΗ ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕΣΑ ΣΟΥ - "Crete the island inside ...
- ΤΟ ΜΑΓΕΥΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΜΙΑΣ ΛΕΗΛΑΣΙΑΣ
- Η ΕΛΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΔΩ
- Η ΜΟΙΡΑ ΚΑΙ Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
- 31ος ΓΥΡΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΣΕΡΡΩΝ – ΚΥΡΙΑΚΗ 22 ΝΟΕ...
- Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΑΝΑΤΡΟΦΗΣ
- ΠΙΝΔΟΣ: Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΗ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΤΑ "ΣΥ...
- ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Η ΤΗΛΕΜΕΤΑΦΟΡΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝ...
- ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΟΥΨΑΛΑΣ: ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΡΙΝ 5000 ΧΡΟΝΙΑ ΔΙΔ...
- Στα κύματα (Εκείνο το καλοκαίρι) - Γ. Σπανός
- ΟΡΦΕΩΣ ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΑ
- Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΛΩΤΟΦΑΓΩΝ
- Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ 10 «ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ» ...
- ΤΑ ΑΕΤΩΜΑΤΑ, ΟΙ ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΕΣ
- ΠΟΙΟΙ ΒΑΝΔΑΛΙΣΑΝ ΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
- ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ - ΓΙΑΤΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΤΟΝ ...
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου