Πηγή: http://www.artmag.gr/
Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010
ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΗΧΗΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ
Η ηχητική των αρχαίων θεάτρων που θαυμάζουμε σήμερα εξασφαλιζόταν με τα αντηχούντα αγγεία που βρίσκονταν κάτω από τα σκαλιά του κοίλου και τα σκηνικά άλλαζαν σχεδόν αυτόματα, όπως αποδεικνύει η πρόσφατη ανασκαφική έρευνα στο Αρχαίο Θέατρο του Δίου. Η τεχνολογία του Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου, και ιδιαιτέρως το Θέατρο του Δίου, έχει απασχολήσει τον αρχιτέκτονα, καθηγητή του ΑΠΘ Γιώργο Καραδέδο. Ο ίδιος μας είπε ότι «τα αντηχούντα αγγεία τοποθετούνταν σύμφωνα με έναν μαθηματικό υπολογισμό σε κόγχες κάτω από τα σκαλιά του κοίλου, διηρημένα σε αγγεία τέταρτης, πέμπτης, όγδοης και διπλής όγδοης, σύμφωνα με τις αντηχήσεις τους στις διάφορες νότες. Όταν η φωνή των ηθοποιών, περιβάλλοντας τα αγγεία, που είναι στον ίδιο τόνο με αυτήν, προκαλεί την αντήχησή τους, γίνεται πιο δυνατή, πιο καθαρή και πιο μεγαλεπήβολη».
Όλα ξεκίνησαν όπως φαίνεται από την εισαγωγή των μαθηματικών και της θεωρίας των αριθμών από τους Πυθαγόρειους στην αρχιτεκτονική. Τότε χρησιμοποίησαν γεωμετρικές χαράξεις στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των κτιρίων και ειδικότερα των θεάτρων. «Ειδικά ο σχεδιασμός των θεάτρων επηρεάστηκε σημαντικά από την ακουστική, η οποία διαμορφώνεται σε επιστήμη από τον Αριστόξενο τον Ταραντίνο. Ο Βιτρούβιος στο πέμπτο βιβλίο του αναλύει την αρμονική θεωρία του Αριστόξενου και παραθέτει μουσικό διάγραμμα του Αριστόξενου. Το διάγραμμα αυτό δεν έχει σωθεί. Είναι όμως εύκολο να το αναπαραστήσουμε με βάση τις περιγραφές του Βιτρούβιου. Ο Αριστόξενος μας δίνει τις ακριβείς θέσεις και τις προδιαγραφές των "ηχείων", δηλαδή των αντηχούντων αγγείων».
Εκτός από τις αρχαίες πηγές, «σύγχρονες ακουστικές έρευνες αποδεικνύουν ότι στα αρχαία θέατρα έχουν εφαρμοστεί βασικές αρχές σχεδιασμού που εξασφαλίζουν ηχοπροστασία, ακουστική ζωντάνια, διαύγεια και καταληπτότητα του θεατρικού λόγου. Μια από τις βασικότερες αρχές είναι η ενίσχυση της φωνής με έγκαιρες, θετικές ηχοανακλάσεις επάνω σε στοιχεία του θεάτρου (δάπεδο ορχήστρας, πρόσοψη κτιρίου σκηνής, λογείο), για την εξασφάλιση ενός φυσικού, αυτοδύναμου (παθητικού) μεγαφώνου, που αναπληρώνει τις ενεργειακές απώλειες, κυρίως στα υψηλότερα καθίσματα του κοίλου». Το θέατρο ως λόγος και τέχνη εξελίχθηκε μαζί με το κτίριο της σκηνής, τη σκηνογραφία και την τεχνολογική υποστήριξή της. Οι «σκηνικοί αγώνες» απαιτούσαν τέσσερις έως πέντε παραστάσεις την ημέρα. Έπρεπε λοιπόν τα σκηνικά να αλλάζουν γρήγορα και εύκολα. Τα θέατρα διέθεταν «θύρες», μεγάλα ανοίγματα στο κτίριο της σκηνής, τα οποία καλύπτονται με ζωγραφισμένους ξύλινους πίνακες ή υφασμάτινα πετάσματα. Για την αυτόματη αλλαγή των σκηνικών αναφέρεται πως είχαν την «περίακτο», μια πρισματική περιστρεφόμενη κατασκευή. Είχαν επίσης το «εκκύκλημα» το «ημικύκλιο» και το «στροφείο», κυλιόμενες εξέδρες, τη «μηχανή» ή «κράδη» και την «γέρανο» για τη μεταφορά στον αέρα ανθρώπων ή των «από μηχανής θεών» και το «θεολογείο», εξέδρα στην οποία κάθονταν οι θεοί για να μιλήσουν με τους θνητούς. Για την αναπαράσταση καιρικών φαινομένων είχαν το «κεραυνοσκοπείο» και το «βρονείο», καθώς και τη «χαρώνεια κλίμακα», υπόγειο διάδρομο για την άνοδο και κάθοδο στον κάτω κόσμο των χθόνιων θεών και των φαντασμάτων.
Η σύγχρονη έρευνα για τον αρχαίο μηχανολογικό εξοπλισμό των θεάτρων καταλήγει σε αντικρουόμενες απόψεις, υποστηρίζει ο κ. Καραδέδος, γιατί βασίζεται σε ελλιπή δεδομένα. «Στο πρόσφατα ανασκαμμένο Θέατρο του Δίου, όμως, παρά την κακή κατάσταση διατήρησής του, σώθηκαν αρκετά στοιχεία, τα οποία τεκμηριώνουν τη θέση και εν μέρει τη λειτουργία αρκετών από τους θεατρικούς μηχανισμούς, όπως των "περιάκτων", του "θεολογείου", της "γέρανου", της "χαρώνειας κλίμακας", του "κεραυνοσκοπείου", καθώς και ανασυρόμενης αυλαίας χωρισμένης σε τρία τμήματα».
Πηγή: http://www.artmag.gr/
Πηγή: http://www.artmag.gr/
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
▼
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (77)
-
▼
Δεκεμβρίου
(82)
- ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΜΙΣΤΟΣ ΠΛΗΘΩΝ. ΕΝΘΕΡΜΟΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗΣ Τ...
- ΑΙΓΥΠΤΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ: ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΤΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΥΡΑ...
- ΝΕΚΡΟΜΑΝΤΕΙΟ ΤΟΥ ΑΧΕΡΟΝΤΑ. ΣΗΜΕΙΟ ΕΠΑΦΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠ...
- Ο ΠΑΛΙΜΨΗΣΤΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ TOY ΑΡΧΙΜΗΔΗ
- Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ΣΕ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ NASA ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΜΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΝ...
- ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΕΙ Η NASA ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΕΞΩΓΗΙΝΗΣ ΖΩΗΣ;
- ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΓΙΑΝΝΗ ΦΟΥΡΑΚΗ
- ΕΛΛΑΣ: ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ
- ΕΛΛΑΣ - Η ΚΟΙΤΙΔΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
- ΕΞΩΓΗΙΝΟ ΒΑΚΤΗΡΙΟ ΜΕ ΑΡΣΕΝΙΚΟ ΒΡΗΚΕ Η NASA
- ΑΓΓΛΙΚΑ ΠΩΣ ΛΕΓΕΤΑΙ ΤΟ COMPUTER;
- ΤΑ ΚΑΝΟΝΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΗ
- ΚΑΛΛΙΠΑΤΕΙΡΑ
- ΔΙΑΓΟΡΑΣ Ο ΡΟΔΙΟΣ
- ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
- Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΙΕΘΝΗΣ ΜΟΔΑ
- ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ;
- ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΓΙΑ ΚΑΛΟΤΥΧΟΥΣ ΘΕΑΤΕΣ
- ΤΑ ΣΠΑΖΕΙΣ ΚΙ ΑΓΙΑΖΕΙΣ...
- Η ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
- ΔΙΕΛΕΥΣΕΙΣ Α.Τ.Ι.Α. ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ ΤΩΝ ΘΕΩΝ
- ΕΛΛΑΣ, ΤΡΟΦΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
- ΜΥΣΤΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
- ΠΤΩΣΗ ΤΡΙΩΝ ΔΟΡΥΦΟΡΩΝ ΣΤΟΝ ΕΙΡΗΝΙΚΟ ΩΚΕΑΝΟ
- ΠΟΣΟ ΦΙΛΕΛΛΗΝΕΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ;;;
- Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΓΗ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ. ΕΛΛΗΝΕΣ...
- «ΠΡΟΜΗΘΕΙΚΟΝ ΠΥΡ ΑΕΙΖΩΟΝ και ΑΕΙ ΥΠΑΡΧΟΝ» «ΟΛΥΜΠΟΣ...
- Η ΓΛΩΣΣΑ ΠΟΥ ΘΕΡΑΠΕΥΕΙ
- ΜΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΦΩΣ
- Η Συρακουσία
- ΟΙ ΑΡΧΑΙΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΒΡΙΣΙΕΣ
- ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ
- Ιταλοί και Γερμανοί ''μαλώνουν'' για ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚ...
- ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ
- Η ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΘΕΡΑΠΑΙΝΙΔΑ ΤΟΥ ΦΙΛΩΝΟΣ
- ΓΛΕΝΤΑΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ!
- ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΑΤΡΕΙΣ ΤΟΥ ΕΝΑΣΤΡΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ
- ΩΡΑΙΟΙ ΩΣ ΕΛΛΗΝΕΣ
- ΠΕΡΙ ΣΠΟΝΔΩΝ
- ΤΕΛΙΚΑ ΥΠΗΡΞΕ ΤΟ ΑΣΤΡΟ;
- ΤΑ ΚΙΝΗΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΑ ΤΟΥ ΗΡΩΝΟΣ, Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑ...
- ΣΥΛΦΕΣ
- Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΕΙΠΩΘΗΚΕ ΠΟΤΕ
- ΤΕΛΕΤΗ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΥ ΗΛΙΟΣΤΑΣΙΟΥ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 19 ΔΕΚ...
- ΑΝΕΚΔΟΤΑ και ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
- ΕΛΕΠΟΛΙΣ – ΤΟ ΤΕΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΟΣ
- ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ – Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡ...
- ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ. (Μέρος τρίτο)
- ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ. (Μέρος δεύτερο)
- ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ. (Μέρος πρώτο)
- ΚΛΗΡΩΤΙΔΑ: ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ G THΣ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο (ΜΟΝΟΣ) ΜΕΓΑΣ
- ΕΛΕΥΣΙΣ...
- ΗΤΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
- ΚΑΝΕ ΑΛΜΑ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟ ΑΠΟ ΤΗ ΦΘΟΡΑ
- ΠΟΛΥΚΛΕΙΤΟΣ
- ΑΝ Η ΤΙΜΩΡΙΑ ΕΡΧΟΤΑΝ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΦΑΛΜΑ, ΤΟΤΕ Ο...
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΕ ΠΑΝΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ
- Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΑΠΑΝΤΗΣΗ - ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ΣΤΟΝ ΔΑΡΕΙΟ
- ΩΣ ΠΟΤΕ…
- ΓΙΑΤΙ... Ο ΔΙΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ!
- ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΦΤΩΧΟΣ…
- Ο ΝΕΟΣ ΗΛΙΟΣ ΦΩΤΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ..
- Ο ΝΟΜΟΣ "ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑ" ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΑ
- ΣΟΛΩΝ
- ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΖΩΑ ΨΥΧΗ; ΤΙ ΛΕΤΕ;
- AΝΝΑ ΤΖΙΡΟΠΟYΛΟΥ. Θέμα: «Ελληνική Γλώσσα: Ένα μεγά...
- «ΕΛΛΑΔΑ η Πρώτη Φλόγα της Δημιουργίας»
- ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΗΧΗΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ
- ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΕΡΑΤΕΙΑΣ
- ΕΙΡΕΣΙΩΝΗ - Ο Πρόγονος του Χριστουγεννιάτικου Δένδ...
- ΑΓΙΑ ΝΥΚΤΑ
- ϶ϵ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ϶ϵ
- ΠΑΝΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΟ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ
- ΟΤΑΝ ΣΗΚΩΝΕΙΣ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΨΗΛΑ
- ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΕΣ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ Δισπηλιό Καστοριάς - Γιού...
- ΑΙΩΝΙΑ ΦΛΟΓΑ
- ΕΥΡΥΔΙΚΗ
- ΘΥΜΗΣΟΥ ΕΛΛΗΝΑ
- ΑΝΔΡΟΜΕΔΙΟΙ
- ΔΙΟΛΚΟΣ ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου