Για πρώτη φορά μαρτυρείται η ύπαρξη της πόλης του Δίου στο Θουκυδίδη, όταν εξιστορεί την πορεία του Σπαρτιάτη στρατηγού Βρασίδα από τη Θεσσαλία στη Μακεδονία το καλοκαίρι του -424. Αναλαμβάνοντας ο Αρχέλαος την εξουσία στη Μακεδονία (τέλος -5ου αι.) πρόσφερε σε λαμπρές τελετές θυσίες στον Ολύμπιο Δία. Οργάνωσε ακόμη στο Δίο προς τιμή του Ολυμπίου Διός και των Μουσών αθλητικούς και θεατρικούς αγώνες - τα «Ολύμπια τα εν Δίω» - σε ισχύ ακόμη και γύρω στο -100, διάρκειας εννιά ημερών, σύμφωνα με το Διόδωρο και άλλους συγγραφείς. Είναι πιθανόν να παίχτηκαν εκεί οι τραγωδίες του Ευριπίδη «Αρχέλαος» και «Βάκχες», τις οποίες συνέθεσε στα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μακεδονική αυλή. Ένας ακόμη Αρχαίος συγγραφέας, ο Δίων ο Χρυσόστομος, αναφέρει ότι οι Φίλιππος και Αλέξανδρος πανηγύριζαν τις νίκες τους στο Δίον με μεγαλοπρεπείς θυσίες στον Δία και στις Μούσες. Στο Δίον γιόρτασε ο Φίλιππος Β' την άλωση της Ολύνθου, πρωτεύουσας της Χαλκιδικής Συμμαχίας, και στο ίδιο μέρος ο Μέγας Αλέξανδρος επικαλέστηκε τη βοήθεια του ύψιστου των θεών, πραγματοποιώντας την πανηγυρική ετοιμασία της εκστρατείας του στην Ασία. Στο Δίον τοποθετήθηκε το περίφημο σύμπλεγμα του Λυσίππου, που έγινε με εντολή του Αλέξανδρου μετά τη μάχη του Γρανικού. Πρόκειται για τους χάλκινους ανδριάντες των 25 εταίρων που έπεσαν στη μάχη.
Η ανασκαφική έρευνα στο Δίον ξεκίνησε το 1928 από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γ. Σωτηριάδη, για να σταματήσει το 1931, αφού είχε επιτύχει να κατασκευαστεί το πρώτο κτίσμα για τη στέγαση των κινητών ευρημάτων. Έπειτα από διακοπή 30 χρόνων, η έρευνα στο χώρο άρχισε εκ νέου από τον καθηγητή Γ. Μπακαλάκη, με πρωταρχικό ανασκαφικό στόχο την αποκάλυψη του οχυρωματικού περιβόλου. Η τρίτη ανασκαφική περίοδος εγκαινιάζεται το 1973 από τον Δ. Παντερμαλή και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Οι ανασκαφές συνεχίζονται έως σήμερα, εντός και εκτός της πόλης του Δίου. Βέβαιο είναι ότι η έρευνα θα πρέπει να συνεχιστεί για πολλά χρόνια ακόμα, προκειμένου να αποκαλυφτεί το σύνολο της Αρχαίας πόλης και τα Ιερά. Αν και ο αρχαιολογικός χώρος του Δίου είναι αρκετά εκτεταμένος, η οργάνωσή του είναι σχεδόν υποδειγματική, καθώς προσφέρει στον επισκέπτη σαφείς διαδρομές για να περιηγηθεί ανάμεσα στα μνημεία.
Το Ιερό αυτό που η ανακάλυψή του ανακοινώθηκε στις αρχές του Αυγούστου του «2003», επιβεβαιώνει τις θέσεις πού αναπτύσσουμε στο βιβλίο μας «Δεκαπέντε εσταυρωμένοι και αναστημένοι Σωτήρες» Εκδόσεις Δαδούχος Τ.Θ. 50132 Τ.Κ. 54013 Θεσ/νικη: Πώς ο χριστιανισμός είναι προϊόν συγκρητισμού αρχαιοτέρων από αυτόν θρησκειών. Το προσωνύμιο «Ύψιστος» είναι δάνειο από την Ελληνική Πολυθεϊστική Θρησκεία. Αναφέρεται από τον Αισχύλο («και τέλειον Ύψιστον Δία», Ευμενίδες 28), από τον Παυσανία (9. 8, 5) που αναφέρει Ναό του «Υψίστου Διός» δίπλα στις Ύψιστες Πύλες της Θήβας και από τον Πίνδαρο Ν1. 90,11.2.
Το άγαλμα είχε χρησιμοποιηθεί ως οικοδομικό υλικό (………) τα μεταγενέστερα χρόνια για την ανέγερση του διατειχίσματος.
Το άγαλμα (ακέφαλο και αυτό όπως και του Διός Υψίστου που αποκαλύφθηκε τον Αύγουστο του 2003) [Γιατί;;; Γιατί ακέφαλα;;; Ποιος τα αποκεφάλισε και τα δύο;;;] αναπαριστά μορφή μητριαρχική με πλούσια πτυχωμένο χιτώνα και λεπτοϋφασμένο ιμάτιο, καθισμένη σε θρόνο με αετωματική ράχη. Στα πόδια φοράει σπάνια σανδάλια με τριπλό κάττυμα (πάτο), ενώ ο χιτώνας της αφήνει με χάρη ορατό και ένα τμήμα του ώμου. Η μελέτη του γλυπτού οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για το άγαλμα της Ήρας που καθόταν δίπλα στον Δία τον Υψιστο μέσα στον ναό.
Είναι η μοναδική περιοχή στην οποία αποκαλύπτεται συνύπαρξη των κορυφαίων θεοτήτων (Διός και Ηρας) αν και σύμφωνα με τις πηγές (αναφέρεται στον Παυσανία πως υπήρχε διπλό άγαλμα Διός- Ηρας στην αρχαία Ολυμπία αλλά δεν έχει εντοπιστεί ως σήμερα).
Το ανασκαφικό έργο στο Δίον αποκάλυψε επίσης οίκημα δίπλα στο τείχος του ποταμού Βαφύρα με τετράστηλο αίθριο, καθώς και ένα μικρό λουτρό με πολύχρωμο ψηφιδωτό δάπεδο, ενώ οι ανασκαφές σε μεγαλύτερο βάθος κοντά στο ιερό του Ασκληπιού αποκαλύπτουν την πόλη των ελληνιστικών χρόνων.
1 σχόλιο:
Από τον καιρό που είμασταν παιδιά και επισκεπτόμασταν τα μνημεία είχαμε αυτήν την εξήγηση ότι τάχα οι σεισμοί κατέστρεψαν τα μνημεία.
Παραδόξως αυτοί οι σεισμοί της αρχαιότητας ήταν μεγάλοι μάγκες που εσπάζαν μούτρα εφόσον συχνά μόνο τα υπέροχα πρόσωπα ή τα άκρα των αγαλμάτων έλειπαν. Η ακόμα χειρότερα εκτελούσαν χρέη λαιμητόμου αφού έλειπαν οι κεφαλές. Ακόμα και μεταξύ τους οι χριστιανοί έτσι συμπεριφέρονταν παράδειγμα οι εικονομαχίες ή οι θρησκευτικοί πολέμοι της μεσαιωνικής Ευρώπης μεταξύ των καθολικών και των προτεστάντων όπου ή όλα τα πρόσωπα των αγίων τους είναι σπασμένα ή τα μάτια τους βγαλμένα. Αυτό δείχνει μεγάλη θρησκευτική ανωτερότητα και υπέρμετρη χριστιανική αγάπη.
Α.
Δημοσίευση σχολίου