Έργο του Λυσίππου με συμβολικό χαρακτήρα. Αποτελλεί έκφραση μιας άποψης του καλλιτέχνη για την παροδικότητα της στιγμής και το στιγμιαίο της δράσης. Ο καιρός ήταν χάλκινο άγαλμα νέου, που πατούσε στα ακροδάχτυλα των ποδιών του. Το γλυπτό παρίστανε τον νέο να τρέχει με λυγισμένα τα γόνατα, με φτερά στην πλάτη και τα σφυρά, κρατώντας στα χέρια του ζυγαριά στηριγμένη σε ακμή ξυραφιού, που υποδήλωνε πόσο εύκολο είναι να μεταβληθούν οι καταστάσεις και να διαταραχθεί η ισορροπία τους. Τα μακριά μαλλιά του Καιρού έπεφταν στα πλάγια και μπροστά, αφήνοντας γυμνή την πίσω πλευρά της κεφαλής. Η αλληγορική εικόνα ερμηνεύεται με την ακόλουθη φράση: «Αν δεν αδράξει κανείς την ευκαιρία από τα μαλλιά την στιγμή που αυτή περνά τρέχοντας δίπλα του, την χάνει οριστικά». Ο Καιρός δημιουργήθηκε πιθανότατα στην Πέλλα για τον βασιλιά Αλέξανδρο, μεταξύ 336 και 334 και ήταν τοποθετημένος μπροστά από κάποιο οικοδόμημα. Το έργο συνόδευε και ένα σχετικό επίγραμμα – διδαχή για τους περαστικούς διαβάτες και τόνιζε τα ακόλουθα: Aπό πού είναι ο γλύπτης; Από την Σικυώνα. Πως ονομάζετε; Λύσιππος. Και εσύ ποιός είσαι; Ο Καιρός που κυριαρχεί σε όλα. Και γιατί πηγαίνεις στην άκρη των ποδιών; Πάντα τρέχω. Και γιατί έχεις δύο ζεύγη φτερούγες στη άκρη των ποδιών; Πετάω όπως ο άνεμος. Και γιατί στο δεξί χέρι κουβαλάς ένα ξυράφι; Δηλώνω στους ανθρώπους ότι είμαι πιο κοφτερός από κάθε ελπίδα. Και γιατί έχεις τα μαλλιά μπροστά στο πρόσωπο; Για να μπορεί να με πιάσει όποιος έρχεται να με συναντήσει. Μα τον Δία, γιατί το πίσω μέρος της κεφαλης είναι γυμνό; Ώστε κανείς να μην μπορεί να με αρπάξει από τα μαλλιά από πίσω, αν θα το ήθελε, αφού θα τον έχω προσπεράσει τρέχοντας με τα φτερωτά μου πόδια. Για ποιο λόγο σε έφτιαξε ο καλλιτέχνης; Για σένα ξένε, και με τοποθέτησε στην είσοδο για να μαθαίνεις. (Πηγή: Περιοδικό Ελλάνιον Ήμαρ τεύχος #23 Σελίς 43-45 Συγγραφεύς Ιωάννα Μπάμπη)
Κυριακή 23 Μαΐου 2010
Ο ΚΑΙΡΟΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Φόρμα επικοινωνίας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
▼
2010
(489)
- ► Ιανουαρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (3)
-
▼
Μαΐου
(54)
- ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ
- ΣΟΦΟΝ ΤΟ ΣΑΦΕΣ - ΧΙΛΩΝ
- ΕΤΣΙ ΙΔΡΥΘΗΚΑΝ ΟΙ ΒΩΜΟΙ ΤΩΝ ΑΓΝΩΣΤΩΝ ΘΕΩΝ (Μέσα απ...
- ΑΡΕΙΟΣ ΠΑΓΟΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟΣ
- Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ ΑΠΟΠΕΜΠΕΙ ΤΟΥΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ
- ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ… ΔΕΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ
- 18,19 ΚΑΙ 20 ΙΟΥΝΙΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ 2010
- TEΛΕΥΤΑΙΟΙ ΣΕ ΟΛΑ !
- ΣΑΝ «ΚΑΛΟΤΥΧΟΣ ΘΕΑΤΗΣ» ΑΠΟ ΨΗΛΑ
- ΕΚΕΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΙΣΘΗΤΟΙ ΟΙ ΘΕΟΙ
- ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: ΕΚΦΥΛΙΣΜΕΝΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
- ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΗΣ ΤΗΣ NASA ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΩΝ Γ...
- ΜΥΘΩΔΙΑ / ΩΔΗ-ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΔΙΑ
- Η ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΟΓΕΝΗ
- ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΑΚΑΣ ΝΑ ΑΡΧΙΣΕΙ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦ...
- ΔΕΝΔΡΟ ΠΟΥ ΤΟ ΠΕΤΡΟΒΟΛΟΥΝ, ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑ...
- ΣΚΥΘΟΠΟΛΙΣ- Η ΚΡΥΜΜΕΝΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ Μ...
- ΥΠΑΤΙΑ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ
- ΟΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ ΤΙΜΗΣΑΝ ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΤΟΥΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ Ν...
- ΤΟ ΣΦΑΛΜΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ ΚΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΑΤΙΡΑΣ
- Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΑΖΑΣ ΚΑΙ Η ΜΑΖΟΨΥΧΗ
- «ΑΜΗ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΠΩΣ ΤΟ ΕΠΗΡΕ (την Θεσσαλονίκη) ΝΑ...
- ΓΟΡΓΙΑΣ (483-375 Π. Χ.)
- Η ΠΑΡΑΧΑΡΑΞΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
- ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ (Οποία κατάντια…)
- 2.500 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ (490 Π.Χ.)
- ΤΑ ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ
- ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΜΥΝΑΣ ΕΝΑΝΤΙΩΝ STEPHEN HAWKING ΠΕΡ...
- ΣΕΙΡΙΟΣ
- ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ (570-496 π.Χ.)
- Ο ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΣ ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
- Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΑΡΡΙΑΝΟ, ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΚΑΤΑ...
- ΕΜΠΕΔΟΚΛΗΣ 500-428 π.Χ.
- ΛΥΣΙΠΠΟΣ ο ανδριαντοποιός του Μεγάλου Αλεξάνδρου
- Ο ΚΑΙΡΟΣ
- ΑΥΤΑΝΟΙΚΤΕΣ ΒΡΟΝΤΟΥΝ ΟΙ ΠΥΛΕΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ...
- ΕΠΙΜΕΝΙΔΗΣ Ο ΚΡΗΣ
- ΑΠΟΛΛΩΝ (Μέρος τέταρτον)
- ΑΠΟΛΛΩΝ (Μέρος τρίτον)
- ΑΠΟΛΛΩΝ (Μέρος δεύτερον)
- ΑΠΟΛΛΩΝ (Μέρος πρώτον)
- ΕΥΔΟΞΟΣ Ο ΚΥΖΙΚΗΝΟΣ
- ΤΕΛΙΚΑ ΓΝΩΡΙΖΑΝ Η ΟΧΙ, ΟΙ ΑΙΓΥΠΤΙΟΙ, ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΩΝ Π...
- ΣΟΛΩΝ (640-559 - )
- ΣΟΦΟΚΛΗΣ Ο ΔΕΞΙΩΝ #2
- ΣΟΦΟΚΛΗΣ Ο ΔΕΞΙΩΝ #1
- «ΠΩΣ ΝΑ ΕΙΠΩ ΟΤΙ ΕΙΜΑΙ ΕΛΛΗΝ, ΑΦΟΥ ΕΙΜΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟ...
- ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΞΟΛΟΘΡΕΥΤΗΣ ΘΑ ΣΑΣ ΣΩΣΕΙ… (…)
- Οι Παρθενώνες δεν είναι μόνο έργα των χειρωνακτών ...
- ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
- Δείγμα προσφοράς για το Ιερό της Παλλάδος
- ΜΥΣΤΗΡΙΑ και ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
- Η ΘΑΜΜΕΝΗ ΕΛΛΑΔΑ
- ΚΑΡΝΕΑΔΗΣ, ΕΝΑΣ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΣΟΦΟΣ
- ► Σεπτεμβρίου (77)
- ► Δεκεμβρίου (82)
-
►
2011
(671)
- ► Ιανουαρίου (76)
- ► Φεβρουαρίου (77)
- ► Σεπτεμβρίου (40)
- ► Δεκεμβρίου (63)
-
►
2012
(612)
- ► Ιανουαρίου (56)
- ► Φεβρουαρίου (47)
- ► Σεπτεμβρίου (60)
- ► Δεκεμβρίου (53)
-
►
2013
(594)
- ► Ιανουαρίου (66)
- ► Φεβρουαρίου (51)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (26)
-
►
2014
(450)
- ► Ιανουαρίου (44)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (46)
- ► Δεκεμβρίου (38)
-
►
2015
(477)
- ► Ιανουαρίου (54)
- ► Φεβρουαρίου (43)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Δεκεμβρίου (30)
-
►
2016
(388)
- ► Ιανουαρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Σεπτεμβρίου (50)
- ► Δεκεμβρίου (43)
-
►
2017
(522)
- ► Ιανουαρίου (47)
- ► Φεβρουαρίου (54)
- ► Σεπτεμβρίου (45)
- ► Δεκεμβρίου (41)
-
►
2018
(521)
- ► Ιανουαρίου (49)
- ► Φεβρουαρίου (46)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2019
(354)
- ► Ιανουαρίου (53)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (29)
- ► Δεκεμβρίου (17)
-
►
2020
(290)
- ► Ιανουαρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (25)
- ► Σεπτεμβρίου (26)
- ► Δεκεμβρίου (27)
-
►
2021
(312)
- ► Ιανουαρίου (29)
- ► Φεβρουαρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (24)
- ► Δεκεμβρίου (21)
-
►
2022
(420)
- ► Ιανουαρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (16)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Δεκεμβρίου (49)
-
►
2023
(472)
- ► Ιανουαρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Δεκεμβρίου (41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου