Ο Ορφέας είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο σε αυτό που λέμε ελληνική παράδοση. Ο Πρόκλος αναφέρει ότι «άπασα γαρ η παρ’ Έλλησι θεολογία της Ορφικής εστί Μυσταγωγίας έκγονος». Και όπως ασφαλώς θα γνωρίζουμε, ολόκληρο το οικοδόμημα του ελληνικού πολιτισμού θεμελιώνεται στην ελληνική λατρεία. Και αυτή δεν είναι κάτι άλλο παρά ο τρόπος θέασης του βίου, της φύσεως και του παντός. Δηλαδή, η ελληνική θεολογία. Από εκεί απορρέουν όλες οι υψηλές και διαχρονικές αξίες, τις οποίες η χριστιανική λαίλαπα είτε αντέγραψε είτε διέστρεψε και καταδίκασε.
Επόμενο είναι ότι η προπαγάνδα των χριστιανικών κύκλων που ερεθίζεται με οτιδήποτε ελληνικό, θα επιχειρούσε να διαστρέψει και να συσκοτίσει και τα περί του Ορφέως. Να μπερδέψει με σκοπό να επιφέρει τη σύγχυση. Δεν είναι λοιπόν τα πράγματα απλά και επιφανειακά. Είναι πολύ βαθύτεροι οι λόγοι, και μόνο αν εισχωρήσει κανείς στην ουσία του ελληνισμού και του Iουδαιoχριστιανισμού θα μπορέσει να εννοήσει το γιατί ορισμένοι προσπαθούν να τον παρουσιάσουν ως «βάρβαρο». Διότι κάνοντας αυτό, προσπαθούν να στηρίξουν μια σειρά από ψευδολογήματα.
Κοντολογίς, οτιδήποτε κατόρθωσαν οι Έλληνες, δεν ήταν δικό τους παρά ξένο. Όσον αφορά τους μύθους που σχετίζονται με αυτήν την μέγιστη πνευματική οντότητα και τους οποίους διαστρέφουν ακριβώς επειδή δεν τους καταλαβαίνουν, φτάνοντας έτσι ακόμα και σε αυτό που αρχαίοι ονόμαζαν «ύβρη», δεν θα γίνει λόγος εδώ. Αυτό που θα επιχειρήσουμε είναι να παρουσιάσουμε όλα εκείνα τα στοιχεία που αναιρούν τις πλάνες των οπαδών της ιουδαϊκής σχισματικής ομάδας που καλείται χριστιανισμός.
Η δήθεν βαρβαρική καταγωγή του Ορφέως, επιχειρείται να στηριχθεί στο προσωνύμιο «Θράκας». Λέμε «Ορφεύς ο Θράκας». Η Θράκη κατά την εποχή εκείνη, εκτείνονταν σε μια πολύ ευρύτερη περιοχή από την σημερινή, που κατοικούνταν από πολλούς βαρβαρικούς λαούς, συμπεριλαμβανομένων όμως και ελληνικών φύλων. Η παραπλάνηση έγκειται στο ότι μένουν στην ονομασία αυτή, χωρίς να δίδουν περισσότερα στοιχεία, στοιχεία που ξεδιαλύνουν μια και καλή το θέμα και που υπάρχουν στις πηγές. Φυσικά, το όλο τους εγχείρημα υποβοηθείται από αλλοίωση κειμένων και νοημάτων τα οποία δίνουν στους αδαείς αναγνώστες τους.
Καταγωγή Ορφέως
Ας δούμε κάποιες πληροφορίες σχετικά με τη Θράκη, από το παλαιό γεωγραφικό λεξικό του Ν. Λορέντη…
Κατά
τους αρχαιοτάτους χρόνους υπήρχον τα
όρια και η έκτασις της χώρας ταύτης
αμυδρώς προσδιωρισμένα· παρ’ Ομήρω
εκλαμβάνεται υπό τούτο το όνομα όλη
η επέκεινα της Θεσσαλίας εκτεινομένη
χώρα της Ευρώπης επί της οποίας αναφέρει
ο ποιητής ως ίδια μέρη την Πιερίαν,
Ημαθίαν και Παιονίαν, κατοικούμενα υπό
των Παιόνων και Κικόνων.
Ο δε Ηρόδοτος συγκαταριθμεί μεταξύ των
εθνών της Θράκης τους Γέτας και Δάκας·
κατά Στράβωνα, Σκύλακα και Πλίνιον, εκτείνετο
η Θράκη από τον Ίστρον ποταμόν έως του
Στρυμόνος·
εκατωκείτο δε το πάλαι η Θράκη από
πολλούς κατ’ ιδίαν λαούς,
έχοντας ίδια έθιμα και νόμους παραλλάττοντας
προς αλλήλους.
(σ. 208)
Άρα, όταν οι αρχαίοι μιλάνε για «Θράκη», αναφέρονται σε μια πολύ ευρύτερη περιοχή από αυτήν που καταλαβαίνουμε σήμερα. Σε αυτήν την περιοχή υπήρχαν πολλοί λαοί (φυλές). Άλλες βαρβαρικές και άλλες ελληνικές, όπως θα δούμε στην συνέχεια.
Είμαστε στην πολύ ευχάριστη θέση να διαθέτουμε αρχαία κείμενα που μας δίνουν πληροφορίες τόσο για την ακριβή περιοχή γέννησης του Ορφέως, όσο και την καταγωγή, αλλά και τον τόπο δράσης του. Ας εκκινήσουμε από τα «Αργοναυτικά» του Ορφέως. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται στο τέλος του έργου:
Ένθεν δ’ ορμηθείς εσύθην χιονώδεα Θρήκην, Λειβήθρων ες χώρον, εμή πατρίδα γαίαν· άντρον δ’ εισεπέρησα περίκλυτον, ένθα με μήτηρ γείνατ’ ενί λέκτροις μεγαλήτορος Οιάγροιο.
Τα Λείβηθρα είναι η πατρική γη του Ορφέως. Αυτά ανήκουν στην Θράκη (όπως λέγονταν τότε) και βρίσκονται στους πρόποδες του Ολύμπου. Ο Όλυμπος βρίσκεται στα μεθόρια Θεσσαλίας και Μακεδονίας (όπως λέγονται σήμερα).
Το λεξικό του Σουίδα αναφέρει:
Ορφεύς, Λειβήθρων των εν Θράκη (πόλις δε εστίν υπό τη Πιερία), υιός Οιάγρου και Καλλιόπης· ο δε Οίαγρος πέμπτος ην από Άτλαντος, κατά Αλκυόνη μιαν των θυγατέρων αυτού. Γέγονε δε προ ια΄ γενεών των Τρωικών.
Οι πληροφορίες γίνονται όλο και πιο συγκεκριμένες. Τα Λείβηθρα είναι στην Πιερία. Στο «Γεωγραφικό» λεξικό του Ν. Λορέντη, αναφέρεται για την Πιερία ότι είναι «επαρχία της σημερινής Μακεδονίας κειμένη επί των συνόρων της Θεσσαλίας πλησίον του όρους Ολύμπου, κατά Στράβωνα σχηματίζουσα τα παράλια μεταξύ του Αλιάκμονος ποταμού και του Αξιού, αρχαιόθεν δε ανήκουσα εις την Θράκην· εκ της χώρας ταύτης κατήγετο ο Ορφεύς» (σ. 446).
Ο γραμματικός και ποιητής Ιωάννης Τζέτζης (12ος αιώνας), στο έργο «Λυκόφρων», αναφέρει ότι ο Ορφέας κατοικούσε γύρω από τον Ελικώνα και τα Λείβηθρα. Το όνομα «Λείβηθρον» σημαίνει «ρείθρον, οχετόν, κρουνόν και τόπος εν τη Μακεδονία και κατά τον Ελικώνα» (Ησύχιος, «Γλώσσαι»). Σήμερα η περιοχή ονομάζεται «Κανάλια», και δηλώνει το ίδιο πράγμα. Δηλαδή, τόπο στον οποίο εκχέονται ύδατα και ο οποίος έχει πολλές χαράδρες και πηγές.
Στα Αργοναυτικά του Ορφέως αναφέρεται: «Πιερίην Λειβήθρων τα’ άκρα κάρηνα».
Ο Παυσανίας στα «Βοιωτικά» (Λ΄7-9), γράφει ότι ο Ορφεύς ετάφη στο Δίον «Μακεδόνων δε η χώραν την υπό το όρος την Πιερίαν» και ότι υπάρχουν εκεί τα οστά του. Στα χρόνια που γράφει ο Παυσανίας (περίπου 2ος μεταχριστιανικός αιώνας), η Πιερία λέγεται ότι ανήκει στην Μακεδονία, όπως ακριβώς λέμε και σήμερα. Μάλιστα, «ρει δε και ποταμός Ελικών», ο οποίος φτάνει «ως εν τω Ολύμπω», περνώντας από τα Λείβηθρα, «η επί Μακεδονίας τέτραπται το όρος», και που «ου πόρρω της πόλεως το του Ορφέως μνήμα». Δηλαδή, δεν είναι μακριά τα Λείβηθρα από το Δίον, όπου βρίσκεται το μνήμα του Ορφέως. Για την ύπαρξη του μνήματος του Ορφέως στο Δίον, κάνει λόγο και ο Διογένης ο Λαέρτιος στους «Βίους Φιλοσόφων».
Στα Αργοναυτικά του Απολλωνίου του Ρόδιου, αναφέρεται:
Ας
θυμηθούμε πρώτον τον Ορφέα, αυτόν που,
κατά την παράδοση, τον γέννησε στη
Θράκη, στην κορυφή της Πιμπληίδας, η
Καλλιόπη σαν ενώθηκε με τον Οίαγρο. [..]
τον περίφημο Ορφέα, τον άρχοντα της
βιστωνικής Πιερίας.
(Α΄, στ.24)
Εδώ,
έχουμε την ονομασία του όρους στο οποίο
γεννήθηκε ο Ορφέας.
Στα Αργοναυτικά»
του Ορφέως, ο Ιάσων προσφωνεί τον Ορφέα:
Ορφεύ,
Καλλιόπης τε και Οιάγρου φίλε
κούρε, Βιστονίη
Κικόνεσσι πολυρρήνοισιν ανάσσων,
χαίρ’ επεί Αιμονίους οχέας πρώτιστον
ικανώ, Στρυμονίας τε ροάς, Ροδόπης τ’
αιπεινά προς άγκη.
(στ. 77 κε)
Οι πληροφορίες που παίρνουμε από τον στίχο αυτό των Αργοναυτικών του Ορφέως, μας λένε ότι ο Οίαγρος βασίλευε στην Βιστονία στον λαό των Κικόνων. Οι Κίκονες ήταν «έθνος αρχαίον της Θράκης, κατοικούντες περί τα παράλια από του Ισμάρου έως του Λίσου ποταμού απέναντι της νήσου Σαμοθράκης» (Γεωγραφικό λεξικό Ν. Λορέντη, σ. 267). Στο ίδιο σύγγραμμα αναφέρεται ότι «κατά τα παράλια αυτής ήσαν επίσημοι ελληνικαί αποικίαι συσταθείσαι εξ αρχαίων ήδη χρόνων» (σ. 208).
Αναφέρει ο Όμηρος για τους Κίκονες (οι οποίοι στάθηκαν στο πλευρό των Τρώων): «Με τους κονταρομαχητές τους Κίκονες εκίνα, Εύφημος, του διόθρεφτου Κεάδη απ’ τον Τροιζήνα» (Ιλιάδα, ραψωδία Β΄).
Όπως εξηγεί το ομηρικό λεξικό του Κωνσταντινίδη, «Τροίζηνος, υιός του Κέου, πατήρ Ευφήμου» (σ. 637).
Η γενεαλογική γραμμή περνά από τον Κέα (Κεάδη) στον Τροίζηνο και από εκεί στον Εύφημο που ηγείται των Κικόνων. Ο Κίκων ήταν γιος του Απόλλωνος και της νύμφης Ρόδου (ή Ροδόπης). Είναι πασιφανές ότι τα ονόματα είναι ελληνικά, και είναι σε χρήση μέχρι και στην σύγχρονή μας εποχή!
Μια επιπλέον απόδειξη για την ελληνικότητα του Ορφέως, είναι η δωρική του καταγωγή. Αυτό, μας το λέει ο ποιητής Μόσχος (2ος αι. π.κ.ε.), στο «Επιτάφιος του Βίωνος», όπου γράφει: «απώλετο Δώριος Ορφεύς».
Τέλος, να αναφερθεί ότι «Ελλάνικος δε και Δαμάσκης και Φερεκύδης εις Ορφέως το γένος ανάγουσι του Ομήρου» (Πρόκλος, βίος Ομήρου 26.14). Χρησιμότατη και αυτή η πληροφορία. Ώστε ο Ορφεύς είναι πρόγονος του Ομήρου!
Πιθανές
ετυμολογίες του ονόματός του
Ακόμα
και από την ετυμολογία του ονόματος
«Ορφεύς», μπορεί κανείς να εννοήσει την
ελληνικότητα του ονόματος. Παρακάτω
είναι ορισμένες πιθανές ετυμολογήσεις.
Α. Ορφεύς:
από το «όρφνη», που σημαίνει «το
της νυκτός σκότος»/ «επί του σκότους
του Άδου, του Κάτω Κόσμου» (Δ.
Δημητράκος, τ. Ι΄, σ. 5244).
Το ίδιο πράγμα
αναφέρεται και στο λεξικό των Lidel και
Scott (έκδοση Α. Κωνσταντινίδη): «χθονός
όρφνη, επί του κάτω κόσμου, δηλαδή του
Αίδου»/«Η ρίζα του όρφνη, ορφνός, ορφεύς
είναι ερέφω: Έρεβος».
(τ. Α΄, σ. 361). Πράγματι, ο μύθος συνδέει
τον Ορφέα με τον Άδη, καθώς κατέβηκε σε
αυτόν για να φέρει την Ευρυδίκη στον
επάνω κόσμο. Μπορεί όμως να συνδεθεί
και με τα αρχαία μυστήρια τα οποία ήταν
ακατανόητα για τους αμύητους. Άλλωστε
Άδης σημαίνει αυτό που δεν βλέπεται με
τα φυσικά μάτια.
Β. Ορφεύς:
από τη ρίζα «όρφ» που δείχνει ότι κάποιος
στερείται κάτι. Εξ ου και η λέξη «ορφανός».
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι μπορεί να
θεωρηθεί μεταφορικά «ορφανός», εφόσον
στερήθηκε την σύζυγό του.
Γ. Ορφεύς:
από το «Ορ» και το «φάος», που σημαίνει
λόγος φωτεινός. Η λέξη «όρος» σημαίνει
(και) «λόγος» (όρος εστί λόγος δηλών
ποίον εστί, κατά τον Γαληνό), και η λέξη
«φάος» σημαίνει το φως.
Χρονολόγηση
Το
ζήτημα της χρονολόγησης -όσον αφορά τα
πρόσωπα της μυθολογίας, είναι δύσκολο
ήδη από τα χρόνια του Διόδωρου του
Σικελιώτη. Ο ίδιος γράφει:
Δεν
αγνοώ πως όσοι συντάσσουν αρχαίες
μυθολογίες συμβαίνει να δυσκολεύονται
πολύ κατά τη συγγραφή. Επειδή λόγω της
αρχαιότητάς του το σχετικό υλικό είναι
δυσεύρετο, οι γράφοντες βρίσκονται σε
πολύ δύσκολη θέση, ενώ ταυτόχρονα καθώς
η χρονική του τοποθέτηση δεν επιδέχεται
ακριβή έλεγχο, κάνει τους αναγνώστες
να περιφρονούν τα ιστορούμενα. Επί
πλέον, η ποικιλία και το πλήθος των
ηρώων, ημιθέων και των άλλων ανδρών που
πρέπει να γενεαλογηθούν κάνουν σχεδόν
ανέφικτη την αφήγηση. Μα το μεγαλύτερο
και πιο εξωφρενικό εμπόδιο απ’ όλα
είναι πως συμβαίνει εκείνοι που ανέγραψαν
τα αρχαιότατα γεγονότα και μυθολογίες
να μην συμφωνούν μεταξύ τους.
(Ιστορική
Βιβλιοθήκη, Βιβλίο Δ΄, 1.1)
Εντούτοις, η θέση του ιστορικού μας είναι η εξής…
Εμείς,
όμως, μιας κι έχουμε αντίθετη γνώμη από
εκείνους, υπεστήκαμε τον κόπο της
σχετικής αναγραφής και φροντίσαμε με
κάθε τρόπο να εκθέσουμε τους αρχαίους
μύθους. Διότι πολλές και μεγάλες πράξεις
συντελέστηκαν από τους ήρωες και τους
ημιθέους και πολλούς άλλους μεγάλους
άνδρες, τους οποίους, για τις ευεργεσίες
που παρείχαν σ’ όλους τους ανθρώπους,
οι μεταγενέστεροι τους τίμησαν άλλους
με ισόθεες και άλλους με ηρωικές θυσίες,
ενώ όλους η ιστορία τους εξύμνησε στον
αιώνα με τους επαίνους που τους
έπρεπαν.
(ο. π.1.4)
https://www.pare-dose.net/8027
---------------------------------------
ΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑΤΙΚΟ “ΠΑΡΙΟ ΧΡΟΝΙΚΟ” ΚΑΙ Η ΧΑΜΕΝΗ ΠΡΟΚΑΤΑΚΛΥΣΜΙΑΙΑ ΓΝΩΣΗ
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΦΤΑΝΕΙ ΣΕ ΑΚΑΤΑΝΟΗΤΕΣ ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΕΠΟΧΕΣ ΤΟΥ ΑΠΩΤΑΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου